سراج معلم

لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم-لا موثر فی الوجود الا الله -امام خامنه ای:ان‌شاءالله تا ۲۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت

سراج معلم

لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم-لا موثر فی الوجود الا الله -امام خامنه ای:ان‌شاءالله تا ۲۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت

سراج معلم

هدف دادن اطلاعاتی در مورد دین و دنیاست
امیرالمومنین در حدیثی زیبا در راستای بصیرت افزایی می فرمایند: « کور آن کسی نیست که چشم ندارد ، بلکه کسی است که بصیرت ندارد. (کنزالعمال حدیث 1220) امام صادق(ع) می فرماید: عموی ما عباس بن علی، بصیرتی نافذ و استوار داشت. تعریفی بسیار زیبا از بصیرت : ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ مقام معظم ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺗﺮﺑﯿﺖﮐﻨﯿﻢ. آقا ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ: ﻣﻨﻈﻮﺭﺗﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ؟ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ: ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﮐﻪ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﻮﻻﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﻟﯿﺸﺎﻥ... آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ: ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ. ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﺑﺼﯿﺮ, ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﺷﺘﺮ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ امیرالمؤمنین (علیه سلام) ﺩﺭ ﻭﺻﻔﺶ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: مالک ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺍگرﺩﺭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻭ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﺎﯾﺪ، ﺩﻗﯿﻘﺎ" ﮐﺎﺭﯼ را ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺰﺩ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﺑﻮﺩ، ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻣﯿﮑﺮد... ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﻮﻻﯾﺖ هم ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ عمل کنی به نقل از qaemworld.blog.ir - هرگونه برداشت از این وبلاگ حتی بدون ذکر منبع آزاد است!

آخرین نظرات

 برخی مواعظ اخلاقی آیت‌الله حسین مظاهری از مراجع عظام تقلید و رئیس حوزه علمیه درباره آداب زیارت حضرت رضا علیه السلام

 روایتی کمرشکن!

توبه سه رکن دارد. رکن اول زبان است، یعنی همین دعا و توسل. رکن دوم شرمندگی است، یعنی دل از کرده‌های زشتش شرمنده شود و دل هم بگوید خدا. رکن سوم هم عمل است، یعنی عمل جداً عمل متقّی باشد.
یک روایتی کمرشکن از حضرت رضا علیه السلام است که یک کسی آمد خدمت حضرت و گفت یابن رسول الله! التماس دعا. حضرت فرمودند چه می‌گویی؟ با کارهایت (معصیت‌ها) کمر مرا می‌شکنی! و بعد فرمودند که این‌ها را ما می‌بینیم و بعد فرمودند که مگر قرآن نخواندی: اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ([هر کارى مى‏خواهید] بکنید که به زودى خدا و پیامبر او و مؤمنان در کردار شما خواهند نگریست/ ۱۰۵ توبه)
بنابراین توبه واقعی، نباید صرفاً لقلقه زبان باشد. متأسّفانه بسیاری تصور می‌کنند که گفتن «أستغفرالله»، برای آمرزش گناهان کافی است؛ در حالی که همراه با توبه زبانی، دل انسان باید نادم و پشیمان باشد. در واقع کسی که می‌خواهد توبه او پذیرفته شود، باید احساس ندامت قلبی داشته باشد و در مقابل حق‌تعالی پشیمان، خجالت‌زده و سرافکنده باشد.

شخصی به محضر ثامن‌الائمه حضرت رضا علیه السلام رسید و از ایشان تقاضای دعا برای خود و خانواده‌اش کرد. آن حضرت فرمودند: مگر همیشه چنین نمی‌کنم؟! بعد فرمودند: به خدا سوگند اعمال شما هر شب و روز به من عرضه می‌شود.


رعایت ادب حضور
قرآن به ما می‌گوید همینطور که در محضر مقدّس خدایی، در محضر مقدّس اهل بیت سلام‌الله‌علیهم هستی، و ادب حضور باید مراعات شود. این آیه شریفه در قرآن تکرار شده است: اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ (۱۰۵ توبه) انسان! هرکاری که می‌خواهی بکن اما مواظب باش که ادب حضور مراعات شود، برای اینکه این کارهای تو را چه در خلوت و چه در جلوت، خدا می‌بیند و پیغمبر می‌بیند و اهل بیت سلام‌الله‌علیهم می‌بینند. ما اگر به حرم حضرت رضا سلام‌الله علیه احترام می‌گذاریم و پشت به حرم مطهر نمی‌کنیم و ادب حضور را مراعات می‌کنیم، باید بدانیم که امام رضا علیه السلام همه جا هست و دور و نزدیک ندارد. در خلوت و در جلوت مواظب باشیم.

 

رهایی از فشار قبر
یکی دیگر از مسائل قطعی و مسلّم عالم قبر، آن است که برخی افراد به سبب اعمال خود فشار قبر دارند. بر اساس روایات، چند دسته فشار قبر خواهند داشت و از جمله می‌توان به افراد سخن‌چین، زنان یا مردان بداخلاق و تندخو در خانه، افرادی که حرف و عمل بیهوده زیاد دارند و نیز کسانی که به طهارت اهمیّت نمی‌دهند، اشاره کرد. برای رهایی و خلاصی از فشارها و سختی‌های قبر و عوالم پس از آن، راهکارهای مختلفی وجود دارد. راهکار اوّل: توجّه و بیداری در دنیا، راهکار دوّم: توبه و راهکار سوّم: توسّل به اهل‌بیت است.
حضرت رضا علیه السلام فرمودند: هرکه مرا زیارت کند، من در ۶ موقف به فریاد او خواهم رسید و یکی از آن مواقف، قبر است. یعنی حضرت رضا علیه السلام در قبر به دیدن زائر خود می‌روند و او را از عذاب و فشار قبر می‌رهانند؛ البته باید توجه داشته باشیم که منظور از زائر در این‌گونه روایات، مرد یا زن مؤمنی است که حقیقتاً به زیارت برود، نه اشخاص گناهکاری که برای تفریح به مشهد یا سایر مشاهد مشرّفه می‌روند و در همان مکان مقدّس هم گناه می‌کنند. در روایاتی که آثار شگفت‌آوری برای زیارت اهل‌بیت ذکر شده است، معمولاً عبارت «عَارِفاً بِحَقِّهِ» تکرار شده است و این بدان معناست که زیارت با معرفت، آن آثار را دارد. مسلّم است که امام حسین یا امام رضا سلام‌الله علیهما در قبر به دیدن آن خانم مؤمن و عفیفی می‌روند که علاوه‌ بر رعایت تقوا، به زیارت می‌رود یا توسّل روزانه به اهل‌بیت دارد. افراد بی‌حجاب یا بدحجاب که به مشهد می‌روند و به اجبار برای ورود به حرم چادر به سر می‌کنند و بلافاصله پس از خروج، بدحجاب می‌شوند، مشمول این روایت نمی‌شوند و لیاقت میزبانی حضرت رضا در قبر را نخواهند یافت؛ بنابراین اگر خانم عفیف یا مرد متدیّن به زیارت بروند، امام رضا به دیدارشان خواهند رفت.

 

رویگردانی امام رضا علیه السلام از زائرش

گاهی شخص از راه حرام پول جمع می‌کند و به مشهد می‌رود. ۱۰ روز در مشهد می‌ماند. سر قبر حضرت رضا علیه السلام می‌رود؛ گریه‌ها می‌کند؛ ناله‌ها می‌کند؛ اما خبری نمی‌شود. بعد، از امام هشتم شکایت و گله می‌کند که چرا جوابم را ندادی! خب آقا تو با مال کی رفتی؟ از مال مردم که نمی‌شود مشهد رفت و جواب گرفت. حضرت رضا علیه السلام صورتش را از تو بر می‌گرداند. نگویید چرا دعا مستجاب نمی‌شود؛ بروید ببینید که شکم‌هایتان از حرام پر شده است یا نه؟ آیا غیبت در منزلتان هست یا نه. چقدر تهمت می‌زنید؟ آیا سخن‌چینی بین عروس و مادر شوهر فراوان است یا نه؟ وقتی که گناه در خانه زیاد باشد، دعا مستجاب نمی‌شود. خانم، پیراهن بی‌آستین، با جوراب بدن نما، می‌رود مشهد و به مردم تنه می‌زند تا اینکه دستش را به ضریح برساند. همان وقت حضرت رضا علیه السلام از او روی برمی‌گرداند. گریه‌ها می‌کند؛ ناله‌ها می‌کند؛ ولی دعایش مستجاب نمی‌شود. ای کاش با این وضع به مشهد نرفته بودی. مگر می‌شود با جوراب پا نما، با لباسهای بدن‌نما و تنه‌زدن به نامحرم به حرم امام رضا علیه السلام بروی و خدا دعایت را مستجاب کند؟ حضرت رضا(ع)، برای دادن حاجت آماده‌اند. یک نظر لطفی از آنها، عالم را از این طرف به آن طرف می‌کند. اما دل امام رضا علیه السلام را نسوزانید.

 

ضرورت مراقبت از نگاه در حرم

جوانی می‌گفت: به حرم امام رضا علیه السلام رفتم و چشمم به یک خانم افتاد و خیره شدم و نگاه شهوت‌انگیز را ادامه دادم. حتّی رفتم در حرم مقدس به دنبال آن زن و به صورتش نگاه کردم و یک تبسّمی هم به صورتش کردم. ناگهان متوجه شدم که کجا هستم و چه می‌کنم. یادم افتاد در محضر حضرت رضا علیه السلام هستم و ایشان من را می‌بینند.

می‌گفت: عقب‌عقب بدون اینکه زیارت بخوانم از حرم بیرون رفتم. ناهار خوردم و وجدانم خیلی به من ضربه می‌زد. بالاخره خوابیدم و در خواب دیدم که به حرم رفتم و حضرت رضا علیه السلام به ضریح مطهّر تکیه داده‌اند. جلو رفتم و بدون اینکه سلام کنم یک سیلی به صورت امام رضا علیه السلام زدم. بعد هم با پای خود به کمر آن حضرت زدم و از حرم بیرون رفتم. از خواب بیدار شدم و دیدم که آن نگاه آلوده در حرم مطهّر، سیلی به صورت حضرت رضا علیه السلام و آن تبسّم در صورت نامحرم نیز لگدی به پهلوی ایشان بوده است.

از این مطالب نباید به سادگی گذشت، اینها واقعیّت است. ما باید شیعه حقیقی و حسابی باشیم و علاوه بر شعار و اعتقاد، با عمل خود رضایت اهل‌بیت علیه السلام را به دست آوریم.

 

کمک بی‌منت

انسان وقتی سیره اهل بیت علیه السلام را مطالعه می‏‌کند می‏‌بیند که آن بزرگواران تلاش فراوان داشتند که چشم ارباب رجوع، و مستمندان و گرفتاران به چشم آنان نیفتد که در نتیجه خجالت بکشند، از این رو همیشه سعی می‏‌کردند که در نیمه‏‌های شب به سراغ محرومان رفته و نیازهای آنان را برطرف کنند؛ به طوری که محرومان متوجه نمی‏‌شدند چه کسی است که به یاری آنان می‏‌شتابد. زمانی یاور و حامی‏شان را می‏‌شناختند که نعمت از دستشان می‏‌رفت.

شخصی آمد خدمت حضرت رضا علیه السلام درخواست کمک مالی کرد، امام علیه السلام از مجلس بیرون آمد و راهی منزلش شد و هزار درهم برایش فرستاد و خودش به جلسه نیامد! آن شخص محتاج وقتی پول را گرفت و رفت، حضرت آمدند و در جلسه شرکت کردند. سؤال شد: یابن رسول الله! چرا خودتان پول را نیاوردید؟ فرمود: نمی‏‌خواستم چشم او به چشمم بیفتد و خجالت بکشد.

 گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شمس توس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">