سراج معلم

لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم-لا موثر فی الوجود الا الله -امام خامنه ای:ان‌شاءالله تا ۲۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت

سراج معلم

لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم-لا موثر فی الوجود الا الله -امام خامنه ای:ان‌شاءالله تا ۲۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت

سراج معلم

هدف دادن اطلاعاتی در مورد دین و دنیاست
امیرالمومنین در حدیثی زیبا در راستای بصیرت افزایی می فرمایند: « کور آن کسی نیست که چشم ندارد ، بلکه کسی است که بصیرت ندارد. (کنزالعمال حدیث 1220) امام صادق(ع) می فرماید: عموی ما عباس بن علی، بصیرتی نافذ و استوار داشت. تعریفی بسیار زیبا از بصیرت : ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ مقام معظم ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺗﺮﺑﯿﺖﮐﻨﯿﻢ. آقا ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ: ﻣﻨﻈﻮﺭﺗﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ؟ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ: ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﮐﻪ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﻮﻻﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﻟﯿﺸﺎﻥ... آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ: ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ. ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﺑﺼﯿﺮ, ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﺷﺘﺮ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ امیرالمؤمنین (علیه سلام) ﺩﺭ ﻭﺻﻔﺶ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: مالک ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺍگرﺩﺭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻭ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﺎﯾﺪ، ﺩﻗﯿﻘﺎ" ﮐﺎﺭﯼ را ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺰﺩ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﺑﻮﺩ، ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻣﯿﮑﺮد... ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﻮﻻﯾﺖ هم ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ عمل کنی به نقل از qaemworld.blog.ir - هرگونه برداشت از این وبلاگ حتی بدون ذکر منبع آزاد است!

آخرین نظرات

حضرت آیت الله مظاهری به این پرسش که: «آیا مجلس خبرگان پس از انتخاب رهبر مى ‏تواند در مورد زمان یا مکان یا مسئولیت هاى وى محدودیّت قائل شود؟»، چنین پاسخ گفتند:

از آنجا که «ولایت مطلقه» فقیه، ادامه «ولایت عامّه» ائمه طاهرین علیهم ‏السلام، و ولایت آن بزرگواران استمرار «ولایت کلیّه» پیامبر عظیم الشأن(صلى ‏الله ‏علیه‏ و‏آله)، و ولایت ایشان هم استمرار «ولایت تامّه الهیّه» ـ جلّت ‏عظمته ـ مى ‏باشد، بر این اساس کارى که خبرگان مى ‏تواند انجام دهد کشف و تشخیص مصداق ولىّ فقیه است نه انشاء یا جعل یا اعطاء مقام و نصب وى، همان گونه که اگر مصداقى که داراى هیچ رقیب و عدیلى نیست، ولایت وى در جامعه اسلامى به نحو تعیّن پدیدار شود، در این صورت خبرگان همین مسئولیت را هم نخواهند داشت، چرا که ولایت چنین مصداقى، نیاز به تشخیص و قیام آراء کارشناسانه اهل حلّ و عقد ندارد و به عبارت دیگر در چنین فرضى مسئولیت خبرگان، سالبه به انتفاء موضوع است نظیر آنچه در خصوص بنیانگذار و رهبر کبیر انقلاب اسلامى حضرت امام خمینى ـ اعلى اللّه‏ کلمته و درجته ـ اتّفاق افتاد.

از این رو خبرگان نمى ‏تواند براى مصداقى که به عنوان ولىّ فقیه تشخیص داده است، توقیت و محدودیّت زمانى یا محدودیّت مسئولیتى قائل شود که مثلاً مدّت رهبرى شش سال یا ده سال، هر چند قابل تجدید، باشد و یا بعضى از شئون ولایت به دیگر اشخاص یا مسئولین سپرده شود و اساسا چنین شروطى هیچ وجه شرعى نداشته و بلکه خلاف شرع مقدّس است زیرا:

اوّلاً این خبرگان نیست که جعل یا اعطاء مقام ولایت مطلقه به ولىّ فقیه کرده است که در نتیجه بتواند محدودیتى چه از حیث زمانى و چه از جهت مسئولیتى و چه از نظر مکانى براى آن تعیین نماید بلکه ولایتِ وى ناشى از حکم شارع مقدس و نصب اوست.

ثانیا سلب حقوقى که خداوند متعال به اشخاص اعمّ از حقیقى و حقوقى اعطاء کرده است، جائز نبوده و فاسد است، نظیر سلب حق شرعى ارث از وارث میّت یا سلب حق قصاص از اولیاء دم و همانند آن و به عبارت دیگر کلیه این شروط، مخالف کتاب و سنت است و شرط مخالف با کتاب و سنت، فاسد و باطل است.

بنابراین آنچه گفته شده که «محدودیت رهبرى و ولىّ فقیه، مردمى بودن نظام را تأیید و به اعتماد ملت کمک مى‏ کند و مطلق و نامحدود بودن انتخاب شخص غیر معصوم براى چنین منصب مهمى با اختیارات وسیع، خلاف احتیاط است» و بعد هم استدلال مى ‏شود که «مرجع تقلید نیز با فرض اعلم شدن دیگرى باید عوض شود تا چه رسد به رهبرى سیاسى با مسئولیت سنگینى که بر عهده دارد»، رأیى باطل و استدلالى بلاوجه است و ناشى از عدم توجه به مبانى شرع و قانون اساسى جمهورى اسلامى است، زیرا قانون اساسى نیز در اصل یکصد و یازدهم تصریح مى ‏کند که: «هر گاه رهبرى از انجام وظایف قانونى خود ناتوان شود یا فاقد یکى از شرائط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم گردد، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضى از شرایط بوده، از مقام خود بر کنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم مى ‏باشد».

بر اساس مفاد این اصل مراقبت از استمرار اوصاف و شرائط ولىّ فقیه و نظارت بر عدم فقدان این شرایط به عهده مجلس خبرگان رهبرى است و از این جهت گرچه مقام رهبرى در نظام اسلامى محدودیت زمانى و مکانى و مسئولیتى ندارد ولى روشن است که مشروط به وجود شرائط و ویژگی هاى معیّنه ‏اى است که در طول زمان و مکان و در بستر انجام مسئولیت ها، باید پایدار بماند و همان گونه که در مرحله حدوث، وجود این شرائط در شخص ولىّ فقیه لازم بوده، در مرحله بقاء نیز استمرار این ویژگی ها در وى ضرورى است و وظیفه سنگین مجلس خبرگان در کشف مصداق ولایت فقیه، اختصاص به مقام حدوث نداشته، بلکه در مقام بقاء نیز وجود دارد.

منبع: کتاب "نکته هایی پیرامون ولایت فقیه و حکومت دینی" آیت الله العظمی مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">