سراج معلم

لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم-لا موثر فی الوجود الا الله -امام خامنه ای:ان‌شاءالله تا ۲۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت

سراج معلم

لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم-لا موثر فی الوجود الا الله -امام خامنه ای:ان‌شاءالله تا ۲۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت

سراج معلم

هدف دادن اطلاعاتی در مورد دین و دنیاست
امیرالمومنین در حدیثی زیبا در راستای بصیرت افزایی می فرمایند: « کور آن کسی نیست که چشم ندارد ، بلکه کسی است که بصیرت ندارد. (کنزالعمال حدیث 1220) امام صادق(ع) می فرماید: عموی ما عباس بن علی، بصیرتی نافذ و استوار داشت. تعریفی بسیار زیبا از بصیرت : ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ مقام معظم ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺗﺮﺑﯿﺖﮐﻨﯿﻢ. آقا ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ: ﻣﻨﻈﻮﺭﺗﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ؟ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ: ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﮐﻪ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﻮﻻﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﻟﯿﺸﺎﻥ... آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ: ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ. ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﺑﺼﯿﺮ, ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﺷﺘﺮ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ امیرالمؤمنین (علیه سلام) ﺩﺭ ﻭﺻﻔﺶ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: مالک ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺍگرﺩﺭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻭ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﺎﯾﺪ، ﺩﻗﯿﻘﺎ" ﮐﺎﺭﯼ را ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺰﺩ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﺑﻮﺩ، ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻣﯿﮑﺮد... ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﻮﻻﯾﺖ هم ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ عمل کنی به نقل از qaemworld.blog.ir - هرگونه برداشت از این وبلاگ حتی بدون ذکر منبع آزاد است!

آخرین نظرات

۳۸۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

برای درمان آبریزش بینی می‌توانید از راههای گیاه درمانی استفاده کنید

درمان آبریزش بینی با این خوراکی

 برای درمان آبریزش بینی می‌توانید از راههای گیاه درمانی استفاده کنید که یکی از آنان استفاده از ریشه زنجبیل است.
سعیده علیزاده ضمن بیان این مطلب افزود: ریشه تازه و خشک شده زنجبیل خواص دارویی دارد.

 وی تصریح کرد: روغن زنجبیل را می‌توان به روغن ماساژ برای دردهای رُماتیسمی و صدمات استخوانی اضافه کرد.

علیزاده ادامه داد: اختلال کار معده، تهوع یا نفخ با چکاندن یک یا دو قطره از روغن زنجبیل روی یک حبّه قند و یا یک قاشق عسل برطرف خواهد شد.

استادیار گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: زنجبیل باعث افزایش بزاق دهان، جویدن راحت تَر غذا و جذب بیشتر مواد غذایی از طریق دهان می‌شود.

 وی افزود: روغن ماساژ تهیه شده از ۵ تا ۱۰ قطره روغن زنجبیل همراه با ۲۵ میلی لیتر روغن بادام برای درمان کمردرد مناسب است.

علیزاده تاکید کرد: از جوشانده ریشه خشک شده زنجبیل نیز برای رفع احساس پُری شکم موثر است.

دکتر جعفر فره‌وش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا گفت: گاستروآنتریت نوعی بیماری است که به دلایل مختلف از قبیل علت‌های باکتریایی، ویروسی، مسمومیت غذایی و دارویی بروز می‌کند و به راحتی و به سرعت حتی از طریق هوا به افراد دیگر سرایت پیدا می‌کند و موجب بروز تظاهرات گوارشی از قبیل اسهال، استفراغ، تهوع و تب می‌شود.

وی افزود: گاستروآنتریت یا بیماری التهاب معده به دلیل اینکه همانند بیماری آنفلوآنزا با تب همراه است و به سرعت به افراد دیگر سرایت پیدا می‌کند به بیماری «آنفلوآنزای دستگاه گوارش» نیز نامیده می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد: این بیماری نیاز به درمان خاصی ندارد و در اغلب موارد به صورت خود به خودی و با مصرف زیاد مایعات بهبود می‌یابد اما اگر فردی با مصرف مایعات و تامین املاح معدنی بدن بهبود نیافت باید به پزشک مراجعه کند.

فره‌وش با بیان اینکه بیماری «آنفلوآنزای معده» موجب کم آبی بدن می‌شود گفت: به این دسته از بیماران توصیه می‌شود برای تامین مایعات بدن آب و شیر مصرف کنند و به هیچ عنوان آب میوه را مورد استفاده قرار ندهند زیرا آب میوه ممکن است محرک باشد.

به گفته وی، مصرف آب کمپوت ممنوعیتی برای این بیماران ندارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به این دسته از بیماران توصیه می‌شود، بهداشت فردی را به خوبی رعایت کنند زیرا عوامل بیماری به راحتی می‌تواند از طریق دست آلوده به سایر افراد منتقل شود.


تاکید آقای هاشمی بر خط امام در حالی که کنار جریان مخالف با خط امام ایستاده دچار تناقض است.
روزنامه جوان در تحلیلی با اشاره به سخنان اخیر هاشمی نوشت: بخشی از سخنان ایشان نظیر آنچه که مربوط به انتقاد از دستگاه قضایی است، مانند آنکه می‌گوید: «نباید بقیه مسائل از جمله ظلم‌ها، زندان‌های بی‌جا، سرکوب‌ها و حقوق ضایع شده مردم را فراموش کنیم.» یا زیر سوال بردن نتیجه انتخابات‌ها، آنجایی که می‌گوید: «چطور به خودمان حق می‌دهیم آن کسی که مردم می‌خواهند وارد شود (رای بیاورد) نگذاریم بیاید و آن کسی که مردم نمی‌خواهند را مسلط کنیم» چون به موضوعاتی نظیر پرونده محاکمه مهدی هاشمی به دلیل جرایم متعدد اقتصادی و... یا به دلیل رای ندادن مردم به ایشان در انتخابات مجلس ششم یا ریاست جمهوری سال 84 باز می‌گردد، ریشه در خاستگاه شخصی داشته و با توجه به خدمات گذشته ایشان به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دور از انتظار است، چرا که از کسی که سال‌ها برای انقلاب تلاش کرده است، حداقل انتظار این است که خود سازوکارهای قانونی آن را بپذیرد  و به آن تمکین کند اگرچه ممکن است با برخی خواسته‌های ایشان یا نزدیکانشان تطبیق نداشته باشد. همان گونه که شخصیت‌هایی نظیر مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی به آن عمل کردند و به عنوان یک نقطه درخشان در تاریخ انقلاب اسلامی باقی مانده و می‌ماند.
عباس نجاری در این یادداشت با اشاره به بخش دیگری از سخنان هاشمی درباره قطعنامه 598 که با استقبال نشریات زنجیره‌ای مواجه شد می‌نویسد: طرح مواضع اینگونه فارغ از آنچه که به منافع و مصالح افراد و شخصیت‌ها باز می‌گردد و باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به حرکتی است که در سال‌های اخیر در ارائه تصویری جدید از امام صورت می‌گیرد، تصویری که می‌توان آن را با یک عقبه فکری مرتبط دانست که اهداف خاص خود را دنبال می‌کند. مثلا چندی پیش مرتبط با پیشینه عملکرد جریان اصلاح‌طلب در دهه 70 و اوایل دهه 80، عیسی سحرخیز از عناصر مرکزی مشارکت و مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اصلاحات و از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات 88 و بازداشتی فتنه، مبتنی بر مواضع اعلامی و اعمالی عناصر این جریان در گفت‌وگو با یک سایت ضد انقلابی تاکید می‌کند که: «خیلی از اصلاح طلبان به خلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند.» او با تاکید بر دیدگاه انتقادی خود نسبت به حضرت امام(ره) و اینکه از نظر او بسیاری از کارها در زمان امام خطا بود، «تغییر قانون اساسی»، «تغییر ساختاری قوه قضائیه» و «حذف نهاد ولایت فقیه» را جزیی از اصلاحات می‌داند و می‌گوید: «ما در اول انقلاب اشتباه کردیم که با خوش‌بینی بسیار و اولیه به آیت‌الله خمینی، به ولایت فقیه هم باور داشتیم.»
جوان می‌افزاید: تجربه دوره هشت ساله اصلاحات و طرح برخی شعارها همچون جامعه مدنی و توسعه سیاسی و همچنین مواضع شفاف برخی از چهره‌های اصلاحات در رسانه‌های آنها علیه امام و انقلاب و نکات مطرح شده در کنفرانس ننگین برلین که بیانگر تقابل دیدگاه این جریان با آرا و اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) بود، سبب شد که این جریان به مرور جایگاه خود را در عرصه اجتماعی از دست داده که انتخابات دوم شوراها و نهم ریاست جمهوری که خود آنها برگزارکننده آن بوده و منجر به آشکار شدن ادبار مردم  به آنها گردید مصداق آن است.
تاکید و حمایت مردم طی سال‌های بعد از آن بر شعارهای امام و انقلاب، این پیام را به دنیا داد که امام‌ خمینی(ره) در جامعه اسلامی ایران، همچنان زنده است و اگر جریانی هم بخواهد زنده بماند، چاره‌ای ندارد که خود را با خط امام و انقلاب همراه کند. بنابراین، مدعیان این جریان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اگر می‌خواهند به اهداف سیاسی خود یعنی برگشت به قدرت نایل آیند، چاره‌ای ندارند جز اینکه خود را پشت سر امام قرار دهند و با تفسیر و تاویل از آرا و اندیشه‌های امام، خود را از صاحبان اصلی انقلاب و مدافعان واقعی راه امام معرفی کنند.

به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران (۱)


بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌
خوشامد عرض میکنم به همه‌ی برادران و خواهران عزیز؛ یکایک حاضران محترم بخصوص به خانواده‌های شهدای عزیزمان و امیدوارم که ان‌شاءالله دستاورد بزرگ و ارزشمند ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول سالهای متمادی همواره تاج افتخاری بر سر این مجموعه‌ی مؤمن و صبور و زحمتکش بوده باشد. روز ارتش را هم تبریک عرض میکنم به همه‌ی حضّار محترم و به همه‌ی آحاد ارتش جمهوری اسلامی ایران و به خانواده‌های محترمشان؛ و از اجتماع امروز شما در اینجا هم قدردانی و تشکّر میکنم؛ همچنین از این سرود خوبی که هم شعر آن و هم اجرای آن متفاوت بود و بسیار خوب بود، تشکّر میکنم.
 بدون شک یکی از برجسته‌ترین و مفیدترین اقدامات و ابتکارات امام بزرگوار، اعلام «روز ارتش» بود.(۲) اگر یک نگاهی بکنیم به انگیزه‌هایی که آن روز در سطح کشور و نسبت به همه‌ی زوایای کشور در ذهن دشمنان ایران و انقلاب وجود داشت، میفهمیم که اعلان یک روز به عنوان روز ارتش کار بزرگی بود، کار مفیدی بود، کار ضروری و لازمی بود. بعضی از شما جوانها یادتان نیست آن روزها را، بعضی هم اصلاً در آن ایّام در دنیا نبودید؛ انگیزه‌ی بسیار قوی و خطرناکی وجود داشت حتّی از درون خود ارتش برای نابود کردن ارتش ایران؛ تلاش میکردند؛ برای این کار، منطق و فلسفه ارائه میکردند. در داخل خود ارتش عناصری وجود داشتند که به‌عنوان ارتش مکتبی و ارتش توحیدی، میخواستند ارتش را از بین ببرند و نابود کنند؛ چنین انگیزه‌هایی وجود داشت، امام در مقابل این انگیزه‌ها ایستاد؛ امام تشخیص دادند که ارتش باید با قوّت و قدرت بماند و نقش ایفا کند و عوارضی را که توانسته بود در دوران طاغوت، ارتش را از مردم جدا بکند، بایستی زائل کرد؛ و زائل کردند. ارتش به‌عنوان یک مجموعه‌ی انقلابی و نه فقط انقلابیِ به زبان و ادّعا، بلکه انقلابیِ در عمل، در عرصه‌ها باقی ماند، در وسط میدان باقی ماند و نقش ایفا کرد.
 قبل از دفاع هشت‌ساله که بر ما تحمیل شد هم حوادثی بود، لکن در دوران دفاع هشت‌ساله همه‌ی حقایق آشکار شد. در عرصه‌های مختلف - که مکرّر در این جلسه و در جلسات دیگر اشاره‌ای کرده‌ام به خاطرات آن‌روزها و آنچه در عرصه‌های جنگ و میدان جنگ‌ [اتّفاق افتاد]، بخصوص در اوایل شروع جنگ در سال ۵۹ از نزدیک، و بعدها در سالهای بعد که بنده رئیس‌جمهور بودم و به وسط میدان نمیرفتم از گزارشها و در جلسات تصمیم‌گیری - شاهد بودیم که ارتش چه کرد. این روز را باید گرامی داشت؛ این خاطره را باید حفظ کرد و معنای بیست‌و‌نهم فروردین را باید درست فهمید. بیست‌و‌نهم فروردین یعنی ارتش متعلّق است به ایران، به انقلاب، به مردم؛ و در خدمت هدفهای مردم و در خدمت هدفهای انقلاب ایستاده است؛ همان‌طور که الان این جوانهای عزیزمان در سرود خواندند، ارتش به پای انقلاب ایستاد. این معنای بیست‌و‌نهم فروردین است. این از جمله‌ی کارهای بزرگ بود و آثار ماندگاری داشت؛ بعد از این هم آثار بیشتری خواهد داشت. و ان‌شاءالله شما جوانها در این فضا، در این محیط، با این جهت‌گیری رشد میکنید و ان‌شاءالله برای کشورتان افتخار خواهید آفرید.
 یکی از خصوصیّات ارتش جمهوری اسلامی ایران، بصیرت انقلابی و دینی است. پایبندی دینی است، تعهّد دینی است. این خیلی حرف بزرگی است. معنای تعهّد دینی این است که ارتش به همه‌ی موازینی که اسلام برای نیروهای مسلّح و برای فعّالیّتهای نظامی مقرّر کرده است، پایبند است. ارتشهای دنیا آن‌وقتی که در یک عرصه‌ای احساس پیروزی میکنند، مهارگسیخته وارد میدان میشوند، کارهایی از آنها سر میزند که شرم‌آور است و نمونه‌هایش را در جاهای مختلف دیده‌ایم. این مال آن‌وقتی است که احساس پیروزی میکنند - که به صغیر و کبیر رحم نمیکنند - آن‌وقتی هم که احساس خطر میکنند، باز به نوعی دیگر دست به کارهایی میزنند و اقداماتی میکنند که از نظر شرع مقدّس اسلام جرم است و از نظر قوانین بین‌المللی هم امروز جرم است. البتّه قدرتمندان، نه به قوانین بین‌المللی اعتنا میکنند، نه به قوانین انسانی اعتنا میکنند؛ سلاحهای ممنوعه را به‌کار میبرند و غیر نظامیان را هدف قرار میدهند که در جنگهایی که آمریکا مستقیم یا غیر مستقیم در آنها وارد بود، از این جنایتها بِوفور اتّفاق افتاد. این وضع ارتشهای دنیا است.

نماینده مجلس با اشاره به سخنان ظریف و عراقچی در مجلس غیرعلنی درباره مذاکرات گفت: ظریف گفت اعلام کردیم به غرب که فردو را نمی‌خواهیم همچنین عراقچی گفته با غرب توافق کرده‌ایم که هیچ سانتریفیوژی را تاسیس نکنیم در دولت قبل فردو غنی سازی اش ۵ و ۲۰ درصد انجام می‌شد در ژنو متعهد شدند که بیش از ۵ درصد ممنوع شود و در لوزان کاملا این امر را ممنوع کردند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»،  همایش تراژدی هسته‌ای با حضور سید محمود نبویان محمد خوش چهره صادق زیباکلام و علی خضریان به همت انجمن مستقل دانشکده فنی تهران در سالن شهید رجب بیگی برگزار شد.

سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث هسته‌ای در بیانیه ژنو و لوزان گفت: در بیانیه فعلی هشت فایل محتوایی آمده است و چارچوب آن بر تمام ابعاد هسته‌ای کشورمان مشخص و تیم مذاکره کننده‌مان حق تخطی از آن را ندارند. یکی از آن محتوا‌ها نطنز می‌باشد.

وی تصریح کرد: نطنز در دولت سابق مرکز غنی سازی بوده و در ژنو به کار خود ادامه می‌دهد ولی ایجاد مرکز دیگری به مدت شش ماه ممنوع می‌باشد و همچنین در بیانیه لوزان به تنها مرکز هسته‌ای کشور تبدیل شده یعنی ایران حق ایجاد مرکز جدید را تا پانزده سال ندارد.همچنین نماینده مردم تهران در دولت سابق تعدادی سانتریفیوژ‌های نطنز ثابت و خروجی هم داشت ولی در ژنو همین مقدار سانتریفیوژ تثبیت شد ولی نباید خروجی داشته باشد و ایران حق نگهداری سانتریفیوژ را ندارد جالب است در لوزان ۸۰۰۰ سانتریفیوژ که بدون خروجی کار می‌کرد به ۵۰۶۰ بدون ۱۰ سال خروجی تعهد کردند.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده کشورمان متعهد شد که یک سانتریفیوژ اضافه نسل دوم نسازد اظهار داشت: در ژنو حق غنی سازی ما ۵ درصد به بالا ممنوع بوده و در لوزان تصویب شد که ایران تا ۱۵ سال حق غنی سازی ۳. ۶۷ درصد را نخواهد داشت و باید گفت لحظه به لحظه عقب نشینی می‌کنیم.

نبویان با اشاره به مرکز فردو و اینکه در ژنو به مرکز غنی سازی بدون خروجی تبدیل شده بود اظهار داشت: در لوزان متعهد شدند که فردو مرکز غنی سازی نباشد و تنها به یک مرکز هسته‌ای فیزیک و فناوری تبدیل شود این در صورتی بود که در دولت قبل فردو علاوه بر اینکه مرکز غنی سازی بود ذخیره سازی مواد را نیز دارا بود.

1- مالک اشتر و اشعث‌بن قیس و عمار یاسر، ژنرال‌ها و سرلشکرهای سپاه امیر مؤمنان(ع) در جنگ صفین هستند که هر کدام فرماندهی بخشی از لشکر را برعهده دارند. همه منصوب امام هستند اما هر یک کارنامه‌ای متفاوت از خدمت یا خیانت برجای می‌گذارند. در حوزه حکومت‌داری نیز همین سیاق جاری است. مالک اشتر و کمیل بن زیاد و اشعث بن قیس و عثمان بن حنیف و محمد بن ابی‌بکر و زیادبن ابیه و عبداله بن عباس هر یک فرمانداران حضرت برای مصر و آذربایجان و هیت و فارس و بصره محسوب می‌شوند اما کارنامه‌ای به غایت متفاوت بر جای گذاشته‌اند. از منظری دیگر فرمانده کل قوا در دو جنگ جمل و صفین، امیر مؤمنان علیه السلام بود اما نوع عملکرد سرلشکرها و فرماندهان میانی در این دو جنگ پیچیده - به ویژه در برابر عملیات روانی و خدعه و فریب دشمن- باعث شد پیروزی جنگ جمل در صفین رقم نخورد؛ همچنان که رفتار متفاوت سران لشکر خودی در دو جنگ بدر و احد باعث شد پیروزی بدر در معرکه احد تکرار نشود حال آن که در هر دو میدان پیامبر اعظم(ص) فرمانده کل قوا بود و در جنگ احد از همه به دشمن نزدیک‌تر و در محاصره اعداء! ماجرای عافیت‌طلبی و تن‌آسایی یهودیان که به موسی علیه‌السلام گفتند تو و خدایت بروید با دشمنان بجنگید، ما اینجا می‌نشینیم، به شکلی دیگر در قالب غنیمت‌طلبی در روز احد و در قالب خیانت در روز صفین بازتولید شد؛ یعنی اینکه کار اولیای الهی با همه شجاعت و سلامت و تدبیر، لنگ می‌ماند اگر که شماری از کارگزاران و متنفذان، کج‌بازی و خودرأیی کنند.

2- فرمود «فی تقلب الاحوال علم جواهر الرّجال». در دگرگونی روزگار است که گوهر باطنی رجال بیرون می‌افتد. دنیا یک لابراتور بزرگ است. شرایط تغییر می‌کند و لاجرم عیار افراد محک زده می‌شود. جناب اسامهًْ‌بن ‌زید جوان در آخرین ماه‌های حیات پیامبر اعظم(ص) مأمور تشکیل سپاه برای جنگ با رومیان می‌شود که همین، بهانه آزمون و رفوزگی برخی از شیوخ نسبت به رسول خدا(ص) می‌گردد. خود اسامه زمانی از سوی پیامبر مأمور جمع‌آوری خراج از غیر مسلمان‌ها می‌شود و در این مأموریت غیر مسلمانی را که شهادتین گفته- به خیال اینکه می‌خواهد از خراج دادن فرار کند- از پا در می‌آورد و آیه‌ای در مذمت همین شتابزدگی نازل می‌شود. چند سال بعد هنگامی که سران فتنه جمل شورش می‌کنند و آدم می‌کشند و حاکمیت اسلامی را دو شقه می‌کنند، امیر مؤمنان(ع) از جناب اسامه دعوت می‌کند که به سپاه ایشان بپیوندد. اما اسامه متحیر، عذر می‌آورد که یک بار در خون مسلمان شریک شده و برای نوبت دوم نمی‌خواهد چنین خطایی مرتکب شود؛ و امام را در آن معرکه بزرگ تنها می‌گذارد.
یک سوی همین معرکه در مقابل امام سپاهی فراهم آمده که نخ تسبیح آن زبیر بن عوام است. زبیر که اکنون مقابل امام اولین صف‌آرایی جنگی را ترتیب داده، همین چند ماه پیش- برخلاف نظر امام- به خانه خلیفه سوم یورش برده و پس از قتل او به همراه همه مردم ناراضی به در خانه امیرمؤمنان (ع) آمده و با اصرار بیعت کرده است. او 25 سال قبل از آن نیز جزو معدود صحابی رسول خدا(ص) بود که در فتنه سقیفه پای امیر مؤمنان(ع) ایستاده بود اما... امروز در دگرگونی 25-6 ساله مقابل مولا ایستاده است؛ «ما زال الزّبیر منّا اهل البیت حتی نشأ ابنه المشئوم عبداله... زبیر پیوسته با ما اهل بیت بود تا اینکه پسر شوم او عبداله رشد کرد و به سن جوانی رسید». (حکمت 453 نهج‌البلاغه). امام در بحبوحه معرکه جمل بود که طلحه و زبیر را خطاب قرار داد و فرمود «فارجعا ایها الشیخان عن رأیکما...». پیر مردها (سنی از شما گذشته) برگردید از تصمیم خویش که امروز فقط این بازگشت عار برای شما دارد اما فردا - در روز قیامت- هم عار و هم نار با هم است. یک بار هم تا پیش جناب زبیر رفت و جمله‌ای گفت که آه از نهاد زبیر بلند شد و «انالله و انا الیه راجعون» گفت؛ یعنی که زبیر بر از دست رفتگی خود شهادت می‌دهد. امام فرمود یادت هست روزی مرا دیدی و در آغوش کشیدی و بوسیدی و پیامبر (ص) شاهد این صحنه بود و پرسید آیا علی را دوست داری و تو گفتی بله که علی را دوست دارم، او برادر و پسر دایی من است؟! یادت هست پیامبر فرمود ولی تو با او می‌جنگی در حالی که ستمکاری؟!... 
به راستی اگر اسامه بن‌زید و زبیر و سعدوقاص و نظایر آنها از صحابه رسول خدا(ص) پای جانشین حضرت می‌ایستادند یا اگر صحابه، پایمردی و اطاعت روز بدر را در روز احد نشان می‌دادند، آیا تاریخ بشر و امت اسلامی به غمباری روزها و سال‌های اخیر رقم می‌خورد؟! 35 سال تاریخ انقلاب ما و پیروزی‌ها و ناکامی‌های آن بی‌شباهت به این فراز و فرودها نیست. از دفاع مقدس تا بحران‌های سیاسی و اقتصادی و آخرین آن، چالش هسته‌ای. وقتی دشمن از رفتار برخی نخبگان ما آدرس غلط می‌گیرد و بد محاسبه می‌کند، آنگاه گستاخی او بیشتر می‌شود؛ در این سو هزینه‌ها بالا می‌رود حتی اگر آن نخبگان، مدعی تدبیر برای کاستن از هزینه‌ها باشند.
3- قابل تحسین و تأمل‌برانگیز بود عبارات آقای هاشمی 4 آذر 84 در همایش «30 سال انقلاب، دستاوردها و آسیب‌ها و فرصت‌ها» در دانشگاه شریف، مبنی بر اینکه «عشق من آقای خامنه‌ای است. در موارد اختلاف میان من و رهبری، قانوناً و شرعاً باید از رهبرم اطاعت کنم. من نمی‌توانم صرفاً به نظر خود عمل کنم، زیرا حجت دارم و باید قانوناً و شرعاً تبعیت کنم» همچنان که 7 مرداد 1387 در مصاحبه با روزنامه جام جم تصریح کرد «زیر آسمان آبی به هیچ کس به اندازه آیت‌الله خامنه‌ای اعتماد ندارم... ایشان بر من حق ولایت دارند... به یاد دارم در زمان ریاست جمهوری یک بار در نماز جمعه اعلام کردم حاضرم کاغذهای سفیدی را امضا کنم و به ایشان بدهم تا هرچه خواستند در این کاغذها ]درباره من[ بنویسند... من معتقدم اگر در کشور بحرانی پیش بیاید باز هم ولی فقیه است که می‌تواند بن‌بست شکنی کند». قبیل همین جملات را آقای هاشمی درباره امام دارد که خطاب به ایشان و با عنوان «امام و رهبر و مرجع تقلید عزیز و معظم» می‌نویسد «اینجانب جنابعالی را مثل جانم دوست دارم». در عین حال چنین اظهار محبت‌هایی لوازمی دارد که البته مختص آقای هاشمی نیست و برای هر نخبه همراه انقلاب و ولایت فقیه الزام‌آور است. بی‌تعارف باید نوشت جناب زبیر و جناب سلمان دو صحابی خاص پیامبر(ص) بودند که درباره‌شان از زبان اولیای دین گفته شد «منا اهل البیت» و در عین حال دو صحابه، عاقبت کاملاً متفاوتی پیدا کردند. واقعیت این است که درباره هیچ یک از صحابی انقلاب اسلامی تعبیر «منا اهل البیت» به کار نرفته اما حتی همین تعبیر، چک سفید امضا و ضمانت‌نامه عاقبت به خیری جناب زبیر نبود و نشد.
4- آقای هاشمی هفته گذشته در همایش بزرگداشت بانوی انقلاب تصریح کرد «دلواپسان، امام را هم اذیت می‌کردند... هوش امام بالاتر از نبوغ بود و به عمق موضوعات می‌رسید... گروه سطحی‌نگر به وجود چند زن بی‌حجاب در خیابان می‌پردازند اما نمی‌گویند ظلم‌ها چه می‌شود؟ زندان‌ها چه می‌شود؟ سرکوب‌ها چه می‌شود؟ و حق مردم خوردن‌ها چه می‌شود؟... در سال 84 واقعاً یک موی بدنم راضی نبود که وارد انتخابات شوم. همسر امام گفتند که امام این انقلاب را به دست شما داد و شما می‌خواهید به دست چه کسانی بدهید و اصلاً می‌دانید اینها چه کسانی هستند؟». تعبیر بی‌راهی نیست که دلواپسان امام را هم اذیت می‌کردند. نمونه‌اش نامه بدون سلام به امام در تاریخ 25 اسفند 1359 است که متأسفانه بوی بی‌ادبی و اهانت و اتهام می‌دهد و اگر نفس نامه بی‌ادبی است، انتشار آن از سوی سایت آقای هاشمی بی‌ادبانه‌تر است. کلمات را با دقت مرور کنید:
«موضع نسبتاً سخت مکتبی امروز ما دنباله نظرات قاطع شما از اول انقلاب تا به امروز است. بعد از پیروزی ما معمولاً مسامحه‌هایی در این گونه موارد داشتیم و جنابعالی مخالف بودید اما نظرات شما را با تعدیل‌هایی]![ اجرا می‌کردیم. شما اجازه ورود افراد تارک‌الصلوهًْ یا متظاهر به فسق را در کارهای مهم نمی‌دادید، شما روزنامه ]صهیونیستی[ آیندگان را تحریم کردید، شما از حضور زنان بی‌حجاب در ادارات مانع بودید... همین‌ها موارد اختلاف ما با آنهاست. آیا رواست که به خاطر اجرای نظرات جنابعالی ما درگیر باشیم و متهم و جنابعالی در مقابل اینها موضع بیطرف بگیرید؟ آیا بی‌خط بودن و آسایش‌طلبی را می‌پسندید؟.... اینجانب که جنابعالی را مثل جانم دوست دارم و روی زمین کسی را صالح‌تر از شما سراغ ندارم گاهی به ذهنم خطور می‌کند که تبلیغات دیگران شما را تحت تأثیر قرار داده]![ و قاطعیت و صراحت لازم را در موارد فوق‌الذکر ضعیف‌تر از گذشته نشان می‌دهید... واقعاً و حقاً انتظار داریم در مقام رهبری و مرجع تقلید اگر تعدیلی در شیوه حرکت ما لازم می‌دانید صراحتاً امر بفرمایید که مطیعیم؛ ما انتظار نداریم که نصایح ذوجوهی از رسانه‌های جمعی بشنویم، احضار کنید و امر بفرمایید.»
5- آیا دلواپسی - مخدوش- و اذیت در بحبوحه یک بحران، بزرگ‌تر از این؟ بالاخره امام قاطع (تند) بود که به زعم آقای هاشمی باید تعدیل می‌شد و یا قاطع نبود و باید قاطعیت و صراحت به خرج می‌داد؟! آیا مخالفت با تصدی کارهای مهم از سوی افراد فاسق و تارک‌الصلوهًْ نیازمند تعدیل(!) بود؟ آیا صبر حکیمانه امام را باید حمل به تأثیرپذیری امام از دیگران حمل کرد؟ و آیا این آسان‌گیری آقای هاشمی تا آنجا پیش نرفت که امثال عیسی سحرخیز (حامی نامزدی بهائیان و هم‌جنس‌بازان) را با وساطت خانم فائزه هاشمی به ملاقات ایشان بردند و آیا همین فرد چند ماه بعد تصریح نکرد «اغلب اصلاح‌طلبان برخلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند»؟! آیا همین آسان‌گیری نبود که موجب شد فرد هتاک به حضرت امام که از کشور گریخته بود- عبدالحسین هراتی- به کشور باز گردد و رئیس مرکز اسناد دانشگاه آزاد شود و به عنوان دستیار و مشاور در ملاقات آقای هاشمی با هیئت پارلمانی ایتالیا حضور خاص داشته باشد سرانجام هاشمی بگوید که من او را نمی‌شناختم؟! 
همچنین می‌توان به زعم ناظران اگر همسر حضرت امام (رضوان‌الله تعالی علیهما- در قید حیات بود و می‌شنید که توهین کننده علنی به امام این چنین در دفتر و مجموعه زیر نظر آقای هاشمی قدر می‌بیند و بر صدر می‌نشیند چه می‌گفت؟ نمی‌پرسید که «انقلاب را به چه کسانی می‌سپارید»؟ یا آن روز که آشوبگران مورد حمایت فتنه‌گران کف خیابان فریاد زدند «انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است»، «مرگ بر اصل ولایت فقیه»، «نه غزه نه لبنان» و... سرنوشت انقلاب چه قدر برای برخی سیاستمداران ما مهم بود که نازک‌تر از گل به آشوبگران نگفتند و جز به حمایت آنان زبان نگشودند؟ برخی از آشوبگران البته غریبه نبودند، نظیر فائزه هاشمی که بعدها در 2 مصاحبه با روزنامه بهار و فیگارو از دستگیرشدگان عضو سازمان منافقین و بهائیت به عنوان دوستان خود که روابط خوبی با آنان دارد و آنان را افرادی بزرگ می‌شمارد که برای باورهایشان مبارزه می‌کنند،  یاد کرد. آیا می‌شود عمق ماجرا و شومی آن را درک نکرد؟! آیا دستبرد به بیت‌المال مسلمین و ریختن آن در حلقوم فتنه‌گرانی که انتخابات صرفاً بهانه‌ای برای زدن اصل نظام است مستوجب مؤاخذه نیست و اگر یکی از منسوبان به این جرم و جرایم مشابه بازخواست شد، باید تردیدافکنی و یأس پراکنی کرد؟!
6- مصاف امروز در اهمیت کم از مصاف‌های صدر اسلام ندارد. جبهه همان جبهه و دشمن همان دشمن عنود است. باید دید خواص که ژنرال‌ها و فرماندهان میانی محسوب می‌شوند به سیره کدام صحابه اقتدا می‌کنند؟ سلمان یا زبیر؟ مالک و عمار یا اشعث و اسامه؟

محمد ایمانی

نوشیدنی های حاوی مواد شیرین کننده و رنگ مصنوعی برای مغز سمی است و در نهایت روی قدرت شناخت افراد تأثیر منفی می گذارد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، برخی از نوشیدنی ها باعث تقویت مغز می شود. این نوشیدنی ها تولید خاص یک شرکت ویژه نیست بلکه نوشیدنی های طبیعی است که مصرف آن برای سالم نگه داشتن مغز توصیه می شود. از طرفی مصرف بعضی از نوشیدنی ها نیز منع شده است. از جمله نوشیدنی های الکلی که به کبد ضرر می رساند و باعث کدر شدن مغز (Brain Fog) می شود.

همچنین نوشیدنی های شیرین برای قلب مضر است و به مرور زمان مشکلات عصبی ایجاد می کند که روی حافظه و تمرکز تأثیر می گذارد. نوشیدنی های حاوی مواد شیرین کننده و رنگ مصنوعی برای مغز سمی است و در نهایت روی قدرت شناخت افراد تأثیر منفی می گذارد. از طرفی این مواد سرطان زا و جهش زاست.

برای تقویت حافظه انجام بازی های فکری و مصرف این نوشیدنی ها توصیه می شود:

* آب انار:

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان های منحصر به فرد است که علاوه بر بهبود حافظه، قدرت شناختی فرد را نیز افزایش می دهد. نوشیدن روزی یک لیوان آب انار مفید است.

* چای:

رسول خدا صلى الله علیه و آله :
عَلَیکُم بِالسِّواک فَنِعمَ الشَّى ءُ السِّواک یَشُدُّ اللَّثَةَ و یَذهَبُ بِالبَخرِ و یُصلِحُ المِعدَةَ و یَزیدُ فی دَرَجاتِ الجَنَّةِ و یُسخِطُ الشَّیطانَ؛

بر شما باد به مسواک کردن! مسواک کردن چه کار خوبى است؛ لثه را محکم مى کند، بوى ناخوشایند دهان را مى‌زداید، معده را اصلاح مى کند، بر درجات بهشتى مى‌افزاید و شیطان را به خشم مى آورد.

نهج الفصاحه، ح ۱۹۷۵ ؛ آینه یادها، ص 43

هشدار شدیداللحن رهبر معظم انقلاب اسلامی به حکام عربستان در خصوص ادامه کشتار مردم بی‌دفاع یمن بلافاصله مورد توجه رسانه‌های منطقه‌ای وبین‌المللی قرار گرفت. این هشدار در واقع از شکل‌گیری یک بحران جدید منطقه‌ای وبین‌المللی جلوگیری کرد و موجب تغییر معادلات موجود در منطقه و فروپاشی ائتلاف عربی – اسلامی علیه ملت یمن شد. مصوبه‌ی اخیر پارلمان پاکستان مبنی بر منع نیروهای مسلح از اعزام نیروی نظامی برای کمک به عربستان در راستای سرکوب ملت یمن بلافاصله پس از هشدار رهبری صورت گرفت. از همین رو، رمزگشائی از راز هشدار رهبر انقلاب اسلامی، اندکی پس از انتشار آن سخنان، مورد توجه کارشناسان نظامی و سیاسی خارجی قرار گرفت.

 
* اهمیت استراتژیک یمن
پردازش واقع‌بینانه به رخدادهای یمن و شرایط اجتماعی و جغرافیائی این کشور باید در مدار توجه تحلیل‌گران قرار گیرد. یمن که یکی از کهن‌ترین کشورهای عرب به‌شمار می‌رود به لحاظ تمدن تاریخی و به‌دلیل موقعیت جغرافیائی و قرار داشتن در کنار تنگه‌ی استراتژیک باب‌المندب همواره مورد طمع بیگانگان در طول تاریخ بوده است. بررسی تحلیل تاریخ یمن نشان می‌دهد که مردم این کشور از صدر اسلام تاکنون همواره عشق خالصانه‌ای نسبت به اهل بیت علیهم‌السلام داشته و دارند. از زمان فتح یمن در صدر اسلام، رفتار انسانی و اسلامی حضرت امیرالمؤمنینعلیه‌السلام که به امر پیامبر اکرم صلی‌الله علیه‌وآله‌وسلم مأمور فتح یمن شد، منجر به گرایش مردم یمن نسبت به سلاله‌ی پیامبر و اهل بیت علیه‌السلام شد. لذا ساختار حکومتی یمن از پایان قرن سوم میلادی تا سال ۱۹۶۲ میلادی برگرفته از تأثیرپذیری مردم یمن از مکتب اهل بیت علیه‌السلام بوده است.
سخن رهبر انقلاب، اگر چه جنبه‌ی «هشدار» داشته است اما از سویی دیگر، «نصیحتی خیرخواهانه» برای حاکمان جدید و البته کم‌تجربه و جوان این کشور است. عربستان سعودی با فرض داشتن توان هوایی خود، حمله به یمن را آغاز کرده است.

حاکمیت یک‌هزار ساله‌ی زیدی‌ها که به دلیل قیام برای انتقام خون زید بن علی بن الحسین علیهم السلام به این نسب مفتخر شده‌اند شرایط اجتماعی و مذهبی ویژه‌ای به‌وجود آورد که با تشکیل فرقه‌ی ضاله‌ی وهابیت در عربستان، تعارض میان زیدی‌ها و وهابی‌ها را دامن زد. برخی از تحلیل‌گران حتی معتقدند یکی از دلایل تأسیس فرقه‌ی ضد اسلامی و ضد شیعی وهابیت توسط انگلیسی‌ها در عربستان، به دلیل نفوذ تشیع در یمن، و جلوگیری از گسترش آن بوده است. در حال حاضر نیز  زیدی‌های یمن بیش از ۶۵درصد جمعیت فعلی این کشور را تشکیل می‌دهند. 

از سال ۱۹۷۰ تاکنون عربستان به‌عنوان همسایه‌ی بزرگ و ثروتمند یمن در شکل‌دهی و ترکیب دولت و ساختار نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی یمن نقش پر رنگی ایفا کرده است. البته نگاه عربستان به یمن نگاهی کاملا طایفه‌ای است که این نگاه از سال ۱۹۷۹ با پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حساسیت بیشتری دنبال شد.
 
* تأثیر انقلاب اسلامی بر تحولات یمن
پس از پیروزی انقلاب اسلامی حوثی‌های یمن که زیرمجموعه‌ی زیدی‌ها به‌شمار می‌روند با اتکاء به انقلاب اسلامی تلاش کردند تا هویت خود را در یمن باز یابند. مرحوم علامه بدرالدین الحوثی با سازماندهی شیعیان یمن که ۱۵درصد از زیدی‌های این کشور را تشکیل می‌دهند تلاش کرد تا مکتب اهل البیت علیه‌السلام را در یمن احیاء کند. اما عربستان که نسبت به حوثی‌های شیعه بیش از زیدی‌ها حساس بود، درصدد گسترش نفوذ وهابی‌ها در مناطق شمالی یمن که خاستگاه اصلی حوثی‌ها بود برآمد. تأسیس بیش از ۴۰۰ مدرسه‌ی وهابی در مناطق صعده، صنعا، تعز، لحج، ابین و اب در راستای تضعیف حوثی‌ها وتقویت وهابی‌های یمن قرار داشت.

با اینکه علی‌عبدالله صالح، دیکتاتور سابق یمن، خود از طایفه‌ی زیدی‌ها بود اما به‌دلیل دریافت کمک مالی از عربستان در سرکوب حوثی‌ها نقش داشت. از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۰ عربستان با کمک علی عبدالله صالح ۶ جنگ را بر  حوثی‌ها تحمیل کرد که حاصل آن هزاران شهید و ده‌ها هزار مجروح بود. پس از خیزش مردم یمن علیه علی‌عبدالله صالح، عربستان و برخی کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مصادره‌ی انقلاب مردم یمن، انتقال قدرت را در یمن مدیریت کردند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی حوثی‌های یمن که زیرمجموعه‌ی زیدی‌ها به‌شمار می‌روند با اتکاء به انقلاب اسلامی تلاش کردند تا هویت خود را در یمن باز یابند. مرحوم علامه بدرالدین الحوثی با سازماندهی شیعیان یمن که ۱۵درصد از زیدی‌های این کشور را تشکیل می‌دهند تلاش کرد تا مکتب اهل البیت علیه‌السلام را در یمن احیاء کند.

عربستان برای منع حوثی‌ها از شرکت در ساختار قدرت، عبد ربه منصور هادی که به مدت ۲۰ سال معاون رئیس‌جمهوری یمن بود و در سرکوب حوثی‌ها نقش داشت را بر مردم یمن تحمیل کرد. اعتراض انصارالله که شاخه‌ی سیاسی حوثی‌ها به‌شمار می رود از شهریورماه سال گذشته به دلیل مقاومت عبد ربه منصور هادی در برابر اراده‌ی مردم آغاز شد. بنابراین سلسله جریان‌سازی‌هایی علیه انصارالله توسط عربستان، عناصر وابسته به وهابیت، سران قبایل مناطق مکلا، عدن و ذمار، و نیز وابستگان به عبد ربه منصور هادی یمن صورت گرفت. عربستان سعودی برای مقابله با حوثی‌ها تلاش‌هایی کرد و اهدافی را هم اعلام کرد تا حملات خود را علیه مردم بیگناه یمن مشروع جلوه دهد. این امر اگرچه در ابتدا موفق جلوه کرد اما به نظر می‌رسد رایزنی‌های دیپلماتیک ایران، در کنار دیدار هوشمندانه‌ی رهبر انقلاب با اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، و از همه مهم‌تر هشدار شدیداللحن رهبر انقلاب نسبت به پیامدهای ادامه‌ی حملات هوائی و زمینی عربستان به یمن، یکی از دلایل نرسیدن عربستان به اهداف اعلامی شد و حتی برخی کشورها نسبت به سیاست‌های خود تجدیدنظر کردند.
 
* دلایل هشدار رهبر انقلاب به عربستان
اما سؤال آن است که چه دلایلی در پشت هشدار شدیداللحن رهبر انقلاب نهفته بود؟

به نظر می‌رسد رهبر انقلاب چند محور مهم و چند موضوع حساس را مورد توجه قرار داده‌اند زیرا با اینکه عربستان در گذشته در امور داخلی سوریه، عراق و لبنان دخالتی تخریبی داشت اما ایشان هرگز با این لحن در مورد آل‌سعود اظهار نظر نکرده بودند. بنابراین دخالت سعودی‌ها در یمن می‌بایست چیزی فراتر از حوادث گذشته از منظر ایشان باشد. اگرچه می‌توان به موضوعات مختلفی اشاره کرد، اما در ذیل تنها به ذکر دو دلیل به اختصار از آنها خواهیم پرداخت:

یکی از مسائل حساسی که عربستان از دخالت در تحولات داخلی یمن قصد داشت آن را عملیاتی کند، تحمیل یک جنگ مذهبی در منطقه است که قربانیان آن نهایتا مسلمانان اعم از شیعه و سنی خواهند بود. یعنی همان کاری که پیش از این در برخی کشورهای دیگر منطقه نیز اتفاق افتاده است. بدون شک بخشی از اتفاقاتی که در سوریه، عراق، لبنان و صف‌آرائی‌های موجود در این کشورها رخ داده، ناشی از دخالت تخریبی عربستان است. اگر چه عربستان در عراق و سوریه با شکست مواجه شد و نتوانست ساختار سیاسی این دو کشور را تغییر دهد اما اکنون تلاش می‌کند تا تجربه‌ی «سیاست تخریبی» خود را بار دیگر در یمن به کار گیرد. موضوعی که برخلاف «خواست مردم» است و از همین‌روی، همان‌گونه که در کشورهای دیگر با شکست مواجه شده است، بدون تردید در یمن نیز محکوم به شکست خواهد بود. «سنت تاریخ» همواره بر این بوده است که اگر «اراده‌ی جمعی مردم» بر هر موضوعی متمرکز شود، پیش‌برنده و پیروز آن میدان خواهند بود. تاریخ را «اراده‌های مردمی» می‌سازند و متأسفانه گویا عربستان سعودی و در مقیاس بالاتر، ایالات متحده و برخی قدرت‌های غربی که در حقیقت پشتیبان معنوی عربستان در این اقدام بوده‌اند، غافل از این سنت مهم تاریخ بوده‌اند.
یکی از مسائل حساسی که عربستان از دخالت در تحولات داخلی یمن قصد داشت آن را عملیاتی کند، تحمیل یک جنگ مذهبی در منطقه است که قربانیان آن نهایتا مسلمانان اعم از شیعه و سنی خواهند بود. بدون شک بخشی از اتفاقاتی که در سوریه، عراق، لبنان و صف‌آرائی‌های موجود در این کشورها رخ داده، ناشی از دخالت تخریبی عربستان است.

موضوع دیگر اینکه عربستان تلاش داشت تا به بهانه‌ی ناامنی‌های یمن، دست قدرت‌های فرامنطقه‌ای و برخی رژیم‌های مزاحم مانند رژیم صهیونیستی را برای تسلط بر باب‌المندب باز بگذارد. باب المندب در واقع دو دریای مهم خلیج عدن و دریای سرخ را به‌هم ارتباط می‌دهد و از نظر دریانوردی بین‌المللی، دومین تنگه‌ی مهم منطقه پس از تنگه‌ی هرمز تلقی می‌شود. تسلط بر باب‌المندب می‌تواند موجب تقویت رژیم جعلی صهیونیستی در منطقه شود. موضوعی که البته بعید است اتفاق بیفتد. تقویت رژیم صهیونیستی می‌تواند دست این رژیم افراطی و وحشی را برای تعرض به سایر کشورهای عربی باز کند.
 
* سرنوشت جنگ‌ها بر روی زمین نه هوا!
با توجه به موضوعات گفته شده، رهبر انقلاب با توجه به حساسیت شرایط جغرافیائی، اجتماعی و مذهبی یمن و وجود سلاح‌های گسترده در میان قبایل این کشور، نسبت به پیامدهای دخالت عربستان در مسائل داخلی یمن هشدار دادند. این موضوع البته بیش از همه برضرر عربستان تمام خواهد شد و سخن رهبر انقلاب، اگر چه جنبه‌ی «هشدار» داشته است اما از سویی دیگر، «نصیحتی خیرخواهانه» برای حاکمان جدید و البته کم‌تجربه و جوان این کشور است. عربستان سعودی با فرض داشتن توان هوایی خود، حمله به یمن را آغاز کرده است. اما سرنوشت جنگ‌ها بر روی «زمین» مشخص می‌شوند نه «هوا». اگر عربستان نیروی زمینی خود را وارد یمن کند در واقع با یک جنگ فرسایشی طولانی مدتی مواجه خواهد شد که هزینه‌های سنگین مالی وانسانی برای رژیم عربستان به همراه خواهد داشت. از طرفی دیگر، با توجه به سابقه‌ی تاریخی مردم یمن، که مردمانی حماسی، جنگجو، شجاع و کارآزموده‌ی در جنگ‌ها هستند، خیلی بعید است که عربستان بتواند جان سالم از آن به در برد. به نظر می‌رسد اظهارات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه مردم یمن ضربه‌ی سختی به رژیم آل‌سعود خواهند زد نیز ناظر بر توان مقابله‌ی میدانی ملت یمن با ارتش عربستان بوده است.   نویسنده: آقای حسن هانی‌زاده  کارشناس مسائل منطقه            http://farsi.khamenei.ir/
رسایی در تذکر شفاهی در صحن علنی:

چرا فکت شیت را منتشر نمی کنید/ از ظریف سئوال می کنیم اگر قانع نشویم از روحانی سئوال می کنیم 

نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با انتقاد از منتشر نشدن فکت‌شیت ایرانی گفت: اگر از پاسخ‌های وزیر امور خارجه درخصوص منتشر نشدن فکت‌شیت ایرانی قانع نشویم، سوال از رئیس جمهور در این مورد باید مطرح شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حمید رسایی در نشست علنی امروز (یکشنبه 30 فروردین) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: همکاران محترم من خواهش می‌کنم به این نکته توجه کنید که دو ساعت وقت 250 نماینده مجلس چقدر ارزش دارد؟ امضای 213 نماینده مجلس چقدر ارزش دارد؟ قیمت‌گذاری کنید!

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دو هفته قبل در جلسه غیرعلنی آقای صالحی اعلام کرد که رهبر معظم انقلاب تیم مذاکره‌کننده را مکلف به ارائه فکت‌شیت کرده است. آقای ظریف در همان جلسه اعلام کرد که ما در حال تهیه فکت‌شیت بوده و آن را در آینده منتشر می‌کنیم.

وی تاکید کرد: دو روز پس از آن جلسه غیرعلنی رهبر معظم انقلاب خود مطالبه‌شان را در دیدار با مداحان علنی بیان کردند و فرمودند: ما چیز محرمانه‌ای نداریم و به مسئولان گفته‌ام که مردم و نخبگان را از جزئیات و واقعیات توافقنامه مطلع کنند. این موضوع مصداق همدلی است. بنابر این از نظر رهبر انقلاب انتشار جزئیات یکی از مصادیق همدلی است.

رسایی افزود: اما دو هفته از این موضوع گذشته است و نه تنها دولت و تیم مذاکره‌کننده فکت‌شیت را منتشر نکردند، بلکه اظهارنظر آنها نشان می‌دهد که نمی‌خواهند این کار را انجام دهند. چرا؟ آیا مجلس باید در برابر این موضوع سکوت کند؟ آقای ظریف می‌گوید که وقتی که توافق علنی شود، فکت‌شیت را منتشر می‌کنیم. آقای ظریف می‌گوید هنوز توافقی صورت نگرفته که فکت‌شیت آن را منتشر کنیم. آقای ظریف پس این همه ساز و دهل و جشن پیروزی برای چه بود؟‌

وی ادامه داد: آقای روحانی هم در سفر به استان گیلان اشاره کرده اند که مذاکره تمام نشده که جزئیات آن منتشر شود، مذاکره آداب خود را دارد. آقای روحانی! انشالله متوجه نبودید که این حرف را زدید. این سخن شما در برابر چه کسی بیان می شود؟

رسایی گفت: سایت رسمی مقام معظم رهبری در طول هفته گذشته 3 بار موضوع سخنرانی ایشان در دیدار با مداحان را بازخواهی کرده است، محرمانه نبودن را تاکید کرده یعنی باید این موضوع مطالبه شود. 213 نماینده مجلس بیانیه نوشتند که فکت‌شیت منتشر شود ولی عمل نمی کنند؟ آیا هیأت رئیسه وظیفه ندارد این بیانیه نمایندگان را مطالبه کند؟

نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: چرا به مردم نمی‌گویند که چه چیزی قرار است بدهیم و چه چیزی قرار است بگیریم؟ چرا نمی‌گویند وضعیت تحریم‌ها به چه صورت خواهد بود؟ آقای لاوروف نماینده روسیه هم گفته است که فکت‌شیت آمریکایی‌ها واقعیت دارد! آقای ظریف، با انتشار فکت‌شیت باید پاسخ قاطعی به آنها داد. آقایان می گویند که سخنرانی های ما همان فکت شیت است، در حالی که صحبت‌های آقای روحانی و ظریف تناقض دارد با این تناقض‌ها هیچ فایده‌ای ندارد باید متن شفاف رسمی منتشر شود. ما سئوال از آقای ظریف را هفته آینده مطرح می‌کنیم و اگر قانع نشویم سئوال از رئیس جمهور در این مورد باید مطرح شود./

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif رهبر انقلاب در دیدار با مداحان اهل بیت علیهم‌السلام، با انتقاد از «روشنفکرنماهایی» که می‌گویند «ما صنعت هسته‌ای را می‌خواهیم چه‌کار کنیم»، فرمودند: «این شبیه همان حرفی است که زمان قاجارها وقتی نفت کشف شده بود و انگلیسی‌ها آمده بودند می‌خواستند نفت را ببرند، این‌جا دولتمرد قاجاری می‌گفت ما این مادّه‌ی بدبوی عَفِن را می‌خواهیم چه‌کار کنیم، بگذارید بردارند ببرند!» یادداشت زیر به بررسی تفکر دولتمرد قاجاری در تاریخ دویست‌ساله‌ی اخیر ایران پرداخته است.

 
کتاب «غرب‌زدگی» جلال آل‌احمد را می‌توان جزو اولین تلاش‌های نویسندگان ایرانی برای معرفی طبقه‌ای از افراد جامعه‌ی‌ ایران که امروزه آنان را به نام «روشنفکران غرب‌زده» می‌نامیم دانست.   جلال در این کتاب، فرجام نسخه‌ای که این طیف برای ایران تجویز می‌کنند را به خوبی نشان داده است. آن‌جا که درباره‌ی نفت چنین می‌نویسد: «صنعت غرب ما را غارت می‌کند و به ما حکم می‌راند  و سرنوشت ما را در دست دارد. پیدا است که وقتی اختیار اقتصاد و سیاست مملکت را به دست کمپانی‌های خارجی دادی، او می‌داند که به تو چه بفروشد و دست‌کم این را می‌داند که چه چیز را نفروشد. و البته برای او که می‌خواهد فروشنده‌ی دائمی کالاهای ساخته‌ی خود باشد، بهتر این است که تو هرگز نتوانی از او بی‌نیاز باشی. و خدا زنده بدارد معادن نفت را. نفت را می‌برند و در مقابل هرچه بخواهی به تو می‌دهند. از شیرمرغ تا جان آدمی‌زاد.»(۱)
 
* اولین مواجهه‌ی ایران با تمدن جدید غرب
اولین مواجهه‌ی جدی ایران با تمدن جدید غرب را می‌توان جنگ‌های ایران و روس دانست. شکست ایران از سپاه روس، علی‌رغم داشتن نیروی انسانی بیشتر، این سؤال را برای دولتمردانی چون «عباس میرزا» مطرح کرد که علت شکست ایران از سپاه روس چه بود؟ در گفت‌وگویی که عباس میرزا با فرستاده‌ی ناپلئون به ایران داشت، می‌توان به‌وضوح این موضوع را مشاهده کرد. وی از «ژوبر» چنین می‌پرسد:
«چه قدرتی است که به شما برتری و مزیتی را که نسبت به ما دارید عطا می‌کند؟... آیا مشرق زمین از لحاظ جمعیت، حاصل‌خیزی و ثروت کمتر از اروپا است؟ و آیا اشعه‌ی خورشید که قبل از رسیدن به شما بر ما می‌تابد، تأثیرات مفیدشان روی سر ما کمتر است؟... اجنبی! حرف بزن. با من بازگوی که برای بیدار کردن ایرانیان از خواب غفلت چه باید کرد؟»(۲)
 
«سر هارفورد جونز»، نماینده‌ی کمپانی هند شرقی و وزیرمختار انگلیس در ایران، زمینه‌ی مهاجرت افرادی چون «میرزا صالح شیرازی»، «میرزا ابوالحسن‌خان ایلچی»، «میرزا فرخ غفاری امین‌الدوله» به غرب را فراهم کرد. اما نتیجه‌ای که این عمل به بار آورد، برعکس بود. این افراد پس از بازگشت از غرب، اولین کاری که کردند تمسخر تمدن و فرهنگ بومی و ایرانی بود.

* درمان نادرست درد عقب‌ماندگی ایران

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سریال «درحاشیه‌» به کارگردانی مهران مدیری حاشیه‌های بسیاری داشته است. سریالی که به حاشیه‌های کار پزشکان می‌پردازد از سوی این قشر از جامعه با برخوردهای شدیدی مواجه شده است. در مقابل اما بسیاری از بینندگان از سریال آقای مدیری حمایت کرده‌اند و نکات این سریال را واقعیت‌هایی پنهان در جامعه پزشکان می‌دانند.

البته به تازگی وکیلان هم به صف دشمانان سریال «درحاشیه» پیوسته‌اند و آنان نیز به بخش‌هایی از سریال اعتراض دارند.

با وجود این همه صف‌کشی‌ها و اعتراض‌ها، این بار نوبت قشر هنرمند است که از سریال مهران مدیری حمایت کند. حمایتی که براساس تجربه‌ای شخصی به دست آمده است.

سامان احتشامی آهنگساز و نوازنده پیانو است. احتشامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم می‌گوید: چهارم فروردینِ همین امسال (1394) بود که از نردبان افتادم و کمرم ضربه دید. این اتفاق زمانی رخ داد که 6 – 7 ساعت به پروازم برای سفری خارجی مانده بود.

وی ادامه می‌دهد: به سختی توانستم که سفرم را بروم و برگردم. به محض رسیدنم به ایران به دکتر مراجعه کردم. تقریبا با 5 دکتر مشورت کردم. متاسفانه برخی از پزشکان که قصد کسب درآمدِ بیشتر از بیماری من را داشتند، عمل جراحی را به من پیشنهاد دادند. دو تن از این پزشکان به طور کاملا شیک و البته جدی قصد تیغ زدنم را داشتند.

احتشامی تاکید کرد: اگر تن به عمل جراحی می‌زدم، 60 میلیون تومان هزینه‌اش می‌شد. جالب اینکه یکی از همین پزشکان بدون اینکه من را از نزدیک معاینه کند، تلفنی به من گفت «برو بخواب تا بیام عملت کنم».

این نوازنده پیانو درباره روند درمانش می‌گوید: پس از اینکه از تلاشم در میان برخی از پزشکان به نتیجه‌ای نرسیدم، سراغ پروفسور کاظم عباسیان رفتم. عباسیان درباره دردِ کمرم گفت: «کمری که من می‌بینم با استراحت و رعایت برخی اصول خوب می‌شود». هم اکنون هم زیر نظر پروفسور عباسیان مشغول آب‌درمانی هستم.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه پزشکانی که می‌خواستند برای نفع شخصیشان من را عمل کنند، روحم را آزار دادند و زندگی را برای مدتی به کامم تلخ کردند. اما کسی مانند عباسیان بعد از معاینه من، جوری با من حرف زد که دردِ کمرم نصف شد. اما پزشکان دیگر تنها دردم را زیاد کردند.

احتشامی می‌گوید:دست مهران مدیری را می‌بوسم که در سریال «درحاشیه» واقعیت‌های پنهانی را به تصویر کشانده است.

در حالی‌ که قرار است ایران و گروه 1+5 بار دیگر مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران را به زودی از سر بگیرند، وزارت دادگستری آمریکا ۵ فرد و ۴ شرکت را به نقض تحریم‌های ایران متهم و ۳ ایرانی را در این رابطه بازداشت کرد!
به گزارش فارس به نقل از رویترز، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، 4 شرکت و 5 شخص به صادرات غیرقانونی قطعات ریزالکترونیکی، منابع تأمین برق اضطراری و دیگر محصولات با فن‌آوری بالا از طریق تایوان و ترکیه به ایران متهم شدند.
بر اساس این گزارش، این اتهامات در حالی اعلام شده است که قرار است ایران و گروه 1+5  بار دیگر مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران را در 21 آوریل از سر بگیرند.
بر اساس کیفرخواست مطرح شده در دادگاه منطقه جنوبی تگزاس، از جولای 2010 تاکنون 5 نفر به خرید 28 میلیون قطعه نظامی به ارزش 24 میلیون دلار از شرکت‌هایی در سراسر جهان متهم شده‌اند.در این کیفرخواست آمده است، آنها ممنوعیت صادرات تکنولوژی به ایران از سوی آمریکا را با حمل قطعات به وسیله کشتی از طریق تایوان و ترکیه دور زدند.
همچنین این کیفرخواست مدعی است که این فناوری‌ها می‌تواند در سیستم‌های نظامی گوناگون نظیر موشک‌های زمین به هوا و موشک‌های کروز مورد استفاده قرار گیرد.در ادامه این کیفرخواست، دو ایرانی در هوستون و یک ایرانی در لس‌آنجلس در این رابطه دستگیر شده‌اند. شرکت اسمارت پاور سیستم نیز ادعا می‌شود بخشی از این شبکه بوده است.
همچنین شرکت هوسودا تایوان که یک شرکت تجاری تایوانی به همراه رئیس این شرکت از دیگر متهمان این پرونده هستند. یک ایرانی دیگر و شرکت تجاری گلساد استانبول که یک شرکت کشتیرانی است و وی را استخدام کرده بود نیز در این رابطه تحت تعقیب قضایی قرار دارند. این 2 فرد که گمان می‌رود خارج از آمریکا باشند، تحت تعقیب قرار دارند.
 سنگ‌اندازی آمریکایی

دعا و نیایش

فضیلت و اعمال ماه مبارک رجب

ماه رجب و ماه شعبان و ماه رمضان شرافت زیادی دارند و در فضیلت آنها روایات بسیاری وارد شده است. از حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) روایت شده که: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌گردد و غضب الهى از او دور می گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.

از حضرت موسى بن جعفر(علیهماالسلام) روایت شده است که: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می گردد.

و همچنین فرمود که: رجب نام نهرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر است. هر کس یک روز از رجب را روزه بگیرد البته از آن نهر بیاشامد.

از امام صادق(علیه السلام) روایت است که حضرت رسول اکرم( صلى الله علیه و آله) فرمود که: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را "أصب" مى‏گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‏شود پس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».

ابن بابویه از سالم روایت کرده است که گفت: در اواخر ماه رجب که چند روز از آن مانده بود، خدمت امام صادق(علیه السلام)رسیدم. وقتی نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد فرمود که آیا در این ماه روزه گرفته‏اى؟ گفتم نه والله اى فرزند رسول خدا. فرمود که آنقدر ثواب از تو فوت شده است که قدر آن را به غیر از خدا کسى نمى‏داند به درستى که این ماهى است که خدا آن را بر ماه‌هاى دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و گرامی داشتن روزه دار را در این ماه بر خود واجب گردانیده است.

پس گفتم یابن رسول الله اگر در باقیمانده این ماه روزه بدارم آیا به بعضى از ثواب روزه‏داران آن نائل مى‏گردم؟ فرمود: اى سالم هر کس یک روز از آخر این ماه را روزه بدارد خدا او را ایمن گرداند از شدت سکرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر کس دو روز از آخر این ماه را روزه بگیرد از صراط به آسانى بگذرد و هر کس سه روز از آخر این ماه را روزه بگیرد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدت‌ها و هول‌هاى آن روز و برات بیزارى از آتش جهنم به او عطا کنند. و بدان که براى روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده است و روایت شده که اگر شخصی قادر بر آن نباشد هر روز صدمرتبه این تسبیحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دریابد: سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزََّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ .

دعا و نیایش

اعمال مشترک ماه مبارک رجب

اینها اعمالی است که انجام دادن آنها متعلق به همه ماه است و اختصاصى به روز معینی ندارد و آن چند مورد است :

1- در تمام ایام ماه رجب دعای ذیل را که روایت شده امام زین العابدین(علیه السلام) در حجر در غره خواندند، خوانده شود:

"یَا مَنْ یَمْلِکُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِکُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْکَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللَّهُمَّ وَ مَوَاعِیدُکَ الصَّادِقَةُ وَ أَیَادِیکَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُکَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِىَ حَوَائِجِى لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِیرٌ ."

2- دعایی را که از امام صادق(علیه السلام) روایت شده، خوانده شود:

«خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَکَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِکَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاکَ وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ عَادَتُکَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَ ارْزُقْنِى اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَ اغْفِرْ لِى یَوْمَ الدِّینِ .»

3- از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که در ماه رجب این خوانده شود:

«اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُکَ صَبْرَ الشَّاکِرِینَ لَکَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِینَ مِنْکَ وَ یَقِینَ الْعَابِدِینَ لَکَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِىُّ الْعَظِیمُ وَ أَنَا عَبْدُکَ الْبَائِسُ الْفَقِیرُ أَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمِیدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِیلُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاکَ عَلَى فَقْرِى وَ بِحِلْمِکَ عَلَى جَهْلِى وَ بِقُوَّتِکَ عَلَى ضَعْفِى یَا قَوِىُّ یَا عَزِیزُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ اکْفِنِى مَا أَهَمَّنِى مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.»

قابل توجه است که ادعیه دیگری نیز برای این ماه عزیز ذکر شده است که می‌توانید به مفاتیح الجنان مبحث اعمال ماه رجب رجوع نمایید .

4- از حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) روایت شده که: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و آن را به صدقه ختم فرماید حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت و کسى که چهار صد مرتبه بگوید بنویسد براى او اجر صد شهید عطا فرماید.

5- از نبی مکرم اسلام روایت است: کسى که در ماه رجب هزار مرتبه "لا إِلَهَ إِلا اللهُ" بگوید خداوند عز و جل براى او صد هزار حسنه عطا کند و براى او صد شهر در بهشت بنا فرماید .

6- روایت است کسى که در رجب در صبح هفتاد مرتبه و در شب نیز هفتاد مرتبه بگوید: "أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ" و پس از اتمام ذکر، دست‌ها را بلند کند و بگوید: "اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى وَ تُبْ عَلَىَّ" اگر در ماه رجب بمیرد خدا از او راضى باشد و به برکت ماه رجب، آتش او را مس نکند .

7- در کل این ماه هزار مرتبه ذکر: أَسْتَغْفِرُ اللهَ ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ " گفته شود؛ تا خداوند رحمان او را بیامرزد .

8- سید بن طاووس در اقبال از حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) فضیلت بسیاری براى خواندن سوره قل هو الله أحد نقل کرده است که ده هزار مرتبه یا هزار مرتبه یا صد مرتبه در این ماه تلاوت شود. و نیز روایت کرده که هر کس در روز جمعه ماه رجب صد مرتبه سوره قل هو الله أحد را بخواند براى او در قیامت نورى شود که او را به بهشت بکشاند.

9- سید بن طاووس از حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) روایت کرده که: هر کس در روز جمعه ماه رجب، مابین نماز ظهر و عصر، چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت حمد یک مرتبه و آیة الکرسى هفت مرتبه و قل هو الله أحد پنج مرتبه بخواند، و  سپس ده مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ» حق تعالى براى او از روزى که این نماز را گزارده تا روزى که بمیرد هر روز هزار حسنه به او عطا فرماید، و او را به هر آیه‌ای که خوانده شهرى در بهشت از یاقوت سرخ و به هر حرفى قصرى در بهشت از دُرّ سفید دهد و تزویج فرماید او را حورالعین و از او راضى شود .

10- سه روز از این ماه را که پنجشنبه و جمعه و شنبه باشد روزه گرفته شود. زیرا که روایت شده هر کس در یکى از ماه‌هاى حرام، این سه روز را روزه بدارد حق تعالى براى او ثواب نهصد سال عبادت بنویسد.

11- از حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) روایت شده است که: هر کس در یک شب از شب‌هاى ماه رجب ده رکعت نماز به این نحو که در هر رکعت حمد و قل یا ایها الکافرون یک مرتبه و توحید سه مرتبه بخواند، خداوند گناهان او را می‌آمرزد.

هلال ماه

اعمال شب و روز اول ماه رجب

شب اول

این شب، شب شریفى است و در آن چند عمل وارد شده است .

1- وقتی هلال ماه دیده شد فرد بگوید:

اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّى وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ.

و از حضرت رسول صلى الله علیه و آله منقول است که چون هلال رجب را مى‏دید مى‏گفت: اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ.

2- غسل.

حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) فرموده‌اند: هر کس ماه رجب را درک کند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل نماید، از گناهان خود پاک می‌شود مانند روزى که از مادر متولد شده است.

3- زیارت امام حسین علیه السلام .

4- بعد از نماز مغرب بیست رکعت، یعنی 10 تا دو رکعتی نماز گزارده شود. تا خود، اهل، مال و اولادش محفوظ بماند و از عذاب قبر در پناه باشد.

5- بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز گزارده شود بدین نحو:

در رکعت اول حمد و ألم نشرح یک مرتبه و توحید سه مرتبه و در رکعت دوم حمد و ألم نشرح و توحید و معوذتین خوانده شود و پس از سلام، سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ بگوید و سى مرتبه صلوات بفرستد تا حق تعالى گناهان او را بیامرزد مانند روزى که از مادر متولد شده است.

 

روز اول رجب

این روز، روز شریفى است و برای آن چند عمل ذکر شده است:

1- روزه .

روایت شده که حضرت نوح (علیه السلام) در این روز به کشتى سوار شد و به کسانى که همراه او بودند امر فرمود روزه بگیرند که هر کس این روز را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور شود .

2- غسل .

3- زیارت امام حسین علیه السلام.

از امام جعفر صادق(علیه السلام) روایت شده است که: هر کس امام حسین (علیه السلام) را در روز اول رجب زیارت کند، خداوند او را بیامرزد. البته قابل ذکر است که زیارت از راه دور هم مورد قبول است ان شاء الله

 امسال چون روز اول رجب دوشنبه است ختم سوره واقعه را نیز شروع کنید. نماز اول ماه هم فراموش نشود. التماس دعا

http://kayhan.irشناسایی رد پول‌های کثیف کار چندان دشواری نیست اگر که اراده کافی وجود داشته باشد.
روزنامه رسالت در این زمینه با اشاره به برخی هیاهوهای تبلیغاتی نوشت: «پول کثیف» که مدتی است وارد ادبیات رقابت‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی شده، ابداع وزیر کشور می‌باشد. ورود پول‌های کثیف به رقابت‌های انتخاباتی سم یک رقابت اخلاقی است و حرف درستی هم هست. پیش از این هم موضوع پول‌های کثیف و ورود آن به رقابت‌های انتخاباتی در محاکمه شهردار اسبق تهران در دولت سازندگی رونمایی شد. همچنین پول‌های کثیف شهرام جزایری به کروبی مدتها نقل محافل سیاسی بود. پیدا کردن رد پول‌های کثیف توسط دستگاه‌های امنیتی کشور در انتخابات مهم است برای اینکه دموکراسی در ایران را از کثافت‌کاری‌های اخلاقی و سیاسی دور نگه می‌دارد. اما نکته‌ای مهم در اینجا وجود دارد که باید وزیر محترم کشور و وزیر محترم اطلاعات و به ویژه شورای عالی امنیت ملی به آن پاسخ دهند.
این روزنامه افزود: کنگره آمریکا و نیز پارلمان انگلیس و سازمان‌های به اصطلاح طرفدار دموکراسی همه ساله بودجه‌ای را تصویب می‌کنند برای کمک به مخالفان حکومت در ایران و آن را مخفیانه انجام نمی‌دهند و علنی اعلام می‌کنند. جرج سوروس و بنیادهای مختلف آمریکا هر کدام سخاوتمندانه در این باره رقم‌های درشتی را اختصاص می‌دهند. سؤال این است که این پولها آیا کثیف است یا تمیز؟ اگر کثیف است کجا رصد می‌شود و اگر تمیز است دلیل تمیزی آن را بیان کنند.
هر کس که این روزها از جلوی کیوسک روزنامه‌فروشی عبور کند می‌فهمد که روزنامه‌های به اصطلاح دوم خردادی و اصلاح‌طلب 4 برابر روزنامه‌های اصولگرا هستند هم از نظر حجم صفحات و هم از نظر تولید محتوا. هزینه عظیم این رسانه‌های مکتوب از کجا می‌آید. برخی از آنها حتی کمترین آگهی هم ندارند.
رسالت خاطرنشان کرد: اکنون جمع زیادی از روزنامه‌نگاران ایرانی در لندن، واشنگتن، پاریس و برخی کشورهای اروپایی علیه مصالح انقلاب و منافع ملی قلم می‌زنند. یک دهه پیش همه آنها در روزنامه‌های اصلاح‌طلب قلم می‌زدند. طبیعی است امروز زندگی آنها با پول‌های کثیف دشمنان انقلاب اداره می‌شود. اما دیروز که در ایران قلم می‌زدند با چه پولی زندگی خود را اداره می‌کردند؟! اگر آن پولها کثیف بود دستگاه‌های امنیتی باید به این سؤال پاسخ دهند که آیا پول‌هایی که امروز آنها را اداره می‌کند تمیز است یا کثیف؟!http://kayhan.ir

سری زده ایم به اینترنت و سرچ کرده ایم برای خرید محصولات ارگانیک. چند فروشگاه مجازی یافته ایم و چند شماره تلفن. اینها همه چیز می فروشند، از گوشت و مرغ و پروتئین و حبوبات گرفته تا سبزیجات و صیفی جات.

به گزارش مشرق، سرت سوت می کشد از این همه دروغ، چشمت گرد می شود از این همه نادرستی، دروغ می‌گویند عین راست، گولت می‌زنند عین ماه. بازار محصولات ارگانیک را می‌گویم که آشفته بازاری است برای خودش، اینجا اگر حواست نباشد دروغ می‌خری آن هم به قیمتی گزاف، برای محصولاتی که همان‌های همیشگی است، اما یک نام ارگانیک زده‌اند تنگش تا کاسبی‌شان بچرخد که خوب هم می‌چرخد این نوع کاسبی‌ها.
 سری زده ایم به اینترنت و سرچ کرده ایم برای خرید محصولات ارگانیک. چند فروشگاه مجازی یافته ایم و چند شماره تلفن. اینها همه چیز می فروشند، از گوشت و مرغ و پروتئین و حبوبات گرفته تا سبزیجات و صیفی جات.
سایت ها معمولا قیمت ندارد، اما کسی که پاسخگوی تلفن است، می گوید نیم کیلو سبزی پاک کرده 6000 تومان، نیم کیلو چای 25 هزار تومان و برنج هر کیلو 12 هزار و 500 .

اینجاست که جا دارد سر سوت بکشد که می کشد البته، یعنی نیم کیلو سبزی پاک کرده که در بازار 2000 تومان است به نام ارگانیک 6000 تومان فروخته می شود و آن وقت تکلیف خانواده عیال واری که مشتاق تغییر سبک زندگی و تناول خوراکی های سالم است ولی توان مالی ارگانیک خوری ندارد، نامعلوم است.

با رضا نورانی، رئیس انجمن ارگانیک ایران تماس گرفتیم تا گله کنیم به نوعی از این وضع. اما او گفت انجمن وارد نرخ گذاری نمی شود چون می داند هزینه های تولید بالاست و میزان تولید کم، به خصوص در مورد صنعت چای داخلی که سال هاست توسری می خورد و بسیاری از چایکاران حتی ارگانیک کارها قید کار را زده اند.
نورانی از مشکلات صنف تولیدکنندگان محصولات ارگانیک می گفت که البته به او حق دادیم از دولت بخواهد به جای این که به سم و کودهای شیمیایی یارانه بدهد هوای تولیدکننده های محصولات ارگانیک را داشته باشد.

اما ما دنبال چیز دیگری بودیم در صنف ارگانیک فروش ها که سرنخ را مهدی مهدی پور، دبیر انجمن ارگانیک ایران و مسئول فروشگاه های مجاز محصولات ارگانیک به ما داد.

او یک دروغ بزرگ را روکرد و گفت در ایران اصلا سبزی و صیفی ارگانیک وجود ندارد که حالا ما سر قیمت زیادش چانه بزنیم.
این جمله او یک باره همه چیز را برد روی هوا، این جمله دست فروشگاه های مجازی و غیرمجازی را روکرد که گوجه و خیار و فلفل و هندوانه و طالبی و صد جور محصول جالیزی دیگر را به اسم ارگانیک می فروشند و چند برابر قیمت از مردم پول می گیرند.

مهدی پور گفت: فروش مرغ و تخم مرغ ارگانیک هم یک دروغ بزرگ است چون در ایران غذای ارگانیک مرغ وجود ندارد که بخواهیم مرغ و تخم مرغ ارگانیک تولید کنیم، اما گوشت گوسفند ارگانیک وجود دارد و اگر کسی مدعی عرضه گوشت گاو و شتر و هر جانور دیگری به شکل ارگانیک شد آن هم فریب است.

دیروز روز روکردن دست کاسب های فریبکار بود، چون مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در نشست خبری از مزرعه تا سفره، خیال همه را جمع کرد که در ایران مرغ ارگانیک وجود ندارد و اگر مرغ هایی با این عنوان فروخته می شود چیزی نیستند جز مرغ هایی که بدون آنتی بیوتیک بزرگ شده اند.

اما بیشتر مردم اینها را نمی دانند و خبر ندارند اغلب محصولاتی که با نام ارگانیک فروخته می شود یک جور بازی با کلمه برای چاپیدن مردم اند که رگ خوابشان این روزها خوردن غذایی سالم است در این آشفته بازار خوراکی های ناسالم.

زیبایی با فریب ارگانیک
کلنا عباسک یا زینب(س)

محسن کمالی از اعضای پایگاه مقاومت بسیج شهیدان جهازیها مسجد جامع رجایی شهر کرج (ازمدافعان حرم) توسط تکفیری ها به شهادت رسید.

خبرگزاری فارس: استان البرز دومین شهید مدافع حرم خود را تقدیم کرد+تصاویر

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، محسن کمالی از اعضای پایگاه مقاومت بسیج شهیدان جهازیها مسجد جامع رجایی شهر کرج (ازمدافعان حرم) توسط تکفیری ها به شهادت رسید.

شهید محسن کمالی دومین شهید مدافع حرم استان البرز است.

شهید رضا کارگر برزی در 11 مرداد سال 92 در سوریه و شهید محسن کمالی دیروز 28فروردین 94 به شهادت رسیده اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار جمعی از فرماندهان، کارکنان و خانواده‌های شهدای ارتش، نیروهای مسلح را به حفظ و تقویت بصیرت و جهت‌گیری‌های دینی و انقلابی و افزایش توان دفاعی و تسلیحاتی و آمادگی روحی توصیه‌ی مؤکد کردند و گفتند: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه تهدیدی برای منطقه و کشورهای همسایه نبوده و نخواهد بود اما در برابر هر گونه تعرضی کاملا مقتدرانه عمل خواهد کرد.

در این دیدار که هم‌زمان با ایام گرامی‌داشت روز ارتش برگزار شد، فرمانده‌ی کل قوا با تبریک این روز، نام‌گذاری ۲۹ فروردین را به عنوان روز ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از ابتکارات بزرگ امام راحل رحمه‌الله در اوائل پیروزی انقلاب در مقابل تلاش برخی جریان‌ها برای از بین بردن ارتش، خواندند و افزودند: با هوشمندی امام بزرگوار رحمه‌الله ارتش، با قدرت و قوت باقی ماند و به عنوان یک مجموعه‌ی انقلابی، در عرصه‌های مختلف از جمله هشت سال دفاع مقدس، نقش ایفا کرد و برای کشور افتخار و حماسه آفرید.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ۲۹ فروردین به معنای ایستادن ارتش به پای انقلاب و در مسیر خدمت به هدف‌های مردم است، خاطرنشان کردند: یکی از خصوصیات ارتش جمهوری اسلامی، پایبندی به تعهدات و موازین دینی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به پایبند نبودن بسیاری از ارتش‌های جهان به قوانین بین‌المللی و موازین انسانی هنگام پیروزی یا شکست، افزودند: نمونه‌ی بارز این موضوع، رفتار قدرت‌های جهانی و به‌ویژه آمریکا است که هیچ اعتنایی به قوانین بین‌المللی و موازین انسانی نمی‌کنند و دست به هر جنایتی می‌زنند.
ایشان حوادث یمن، جنگ غزه و جنگ لبنان را نمونه‌هایی از پایبند نبودن به قوانین بین‌المللی برشمردند و تأکید کردند: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره پایبند به تعهدات و قوانین اسلامی هستند و هیچ گاه نه هنگام پیروزی طغیان می‌کنند و نه هنگام خطر، از ابزارها و روش‌های ممنوع استفاده می‌کنند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اینکه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده به دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رود، در همین چارچوب و بر اساس تقیدات دینی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی تبلیغات و اتهامات مبنی بر دخالت ایران در مسائل کشورهای منطقه، خاطرنشان کردند: این اتهام‌زنی‌ها خلاف واقع است، زیرا ایران در مسائل کشورها دخالت نکرده و نخواهد کرد.
ایشان گفتند: ما از کسانی که به غیرنظامیان و زنان و کودکان حمله می‌کنند متنفر و بیزاریم و معتقدیم آنها از اسلام و وجدان انسانی بی‌خبرند، اما در مسائل کشورها دخالت نمی‌کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی خصوصیت بارز پایبندی نیروهای مسلح ایران به مبانی اسلام و قوانین الهی را علت اصلی محبوبیت آنان در میان مردم دانستند و گفتند: خصوصیت دیگر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ارتقاء روزافزون آمادگی‌های دفاعی و تجهیزاتی و تسلیحاتی است که به پشتوانه‌ی آیه‌ی شریفه‌ی «و اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه»انجام می‌شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه پیشرفت‌های نظامی و دفاعی نیروهای مسلح، در میان پیشرفت‌های برجسته‌ی علمی و فناوری کشور، نمونه و جزء برترین‌ها است، خاطرنشان کردند: این پیشرفت‌ها و توانمندی‌ها در شرایط فشارها و تحریم‌های کم‌سابقه و کمبود منابع به دست آمده که کار بسیار فوق العاده‌ای است و باید همچنان پرشتاب ادامه یابد.
 ایشان با اشاره به ناخرسندی بدخواهان ملت ایران از پیشرفت‌های دفاعی نیروهای مسلح و تلاش برای جلوگیری از این روند، افزودند: بر همین اساس است که آنها بیشترین فشار تبلیغاتی خود را بر این موضوع به‌ویژه پیشرفت‌ها در عرصه‌های موشکی و پهپادها متمرکز کرده‌اند اما منطق صحیح عقلایی به پشتوانه‌ی آیه‌ی شریفه‌ی قرآن به ما می‌گوید که باید این مسیر را با قدرت ادامه دهیم.
رهبر انقلاب اسلامی به تهدیدهای وقیحانه آمریکایی‌ها اشاره کردند و گفتند: بعد از مدتی سکوتِ طرف مقابل، یکی از مقامات آنها اخیراً بار دیگر از گزینه‌های روی میز سخن گفته است. آنها از یک طرف اینگونه «لاف» می‌زنند و از طرف دیگر می‌گویند جمهوری اسلامی ایران باید پیشرفت‌های دفاعی خود را متوقف کند که سخنی ابلهانه است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه این سخنان ابلهانه را نخواهد پذیرفت و ملت ایران ثابت کرده است که اگر مورد تعرض قرار گیرد، کاملاً مقتدرانه از خود دفاع خواهد کرد و یکپارچه و همچون مشتی مستحکم در مقابل مهاجمِ غیرمنطقی خواهد ایستاد.
فرمانده‌ی کل قوا خطاب به نیروهای مسلح گفتند: همه دستگاه‌ها اعم از وزارت دفاع تا ارتش و سپاه باید آمادگی‌های نظامی و دفاعی و سازماندهی‌های رزمی و آمادگی‌های روحی خود را روزبه‌روز افزایش دهند و این به منزله‌ی یک دستورالعمل رسمی است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه روحیه‌ی نیروهای مسلح کشور از جمله ارتش بسیار بالا است، خاطر نشان کردند: جمهوری اسلامی ایران با وجود ارتقای توان دفاعی و نظامی خود اما هیچگاه تهدیدی برای کشورهای منطقه و همسایه نخواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به افسانه‌سازی جعلی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و برخی کشورهای دنباله‌رو آنها در خصوص تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، و تهدید جلوه دادن جمهوری اسلامی، افزودند: امروز بزرگترین تهدید برای جهان و منطقه، آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند که بدون هیچ مهاری و بدون پایبندی به مبانی و موازین وجدانی و دینی در هر نقطه‌ای که لازم بدانند دخالت می‌کنند و کشتار به راه می‌اندازند.
ایشان حوادث تأسف‌آور یمن و حمایت آمریکا و غرب از متجاوز را نمونه‌ای از رفتار ناامن کننده دنیا برشمردند و خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران، بر خلاف قدرت‌های بی‌مهار، امنیت را بزرگترین نعمت الهی می‌داند و برای حفظ امنیت خود و دیگران، می‌ایستد و دفاع می‌کند.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان تأکید کردند: حفظ امنیت کشور، مرزها و زندگی عمومی مردم از مهمترین وظایف مسئولان نظامی و انتظامی است.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، امیر سرلشکر صالحی فرمانده‌ی کل ارتش در سخنانی با گرامی‌داشت ۲۹ فروردین روز «ارتش جمهوری اسلامی ایران» گفت: ارتش انقلابی و حزب‌اللهی جمهوری اسلامی ایران در آمادگی کامل برای حراست از مرزهای مقدس ایران و حفظ منافع راهبردی کشور است.
سرلشکر صالحی تأکید کرد: ارتشیان بدون چشم‌داشتی به توافقات یا عدم توافقات در معادلات بین‌المللی، گزینه‌ای جز عزت نمی‌شناسند و آماده‌اند در هر شرایطی بار دیگر به خلق حماسه‌های جاودان بپردازند. http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=29471


رهبری

به مناسبت بیانات مهم رهبر انقلاب درباره مسئله هسته‌ای در روز ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، پایگاه اطلاع‌رسانیKHAMENEI.IR به یازده پرسش درباره مسئله‌ی هسته‌ای با استفاده از بیانات رهبر انقلاب در چندماه اخیر پاسخ می‌دهد.

  پرسش‌ها
۱ چرا رهبر انقلاب با انجام «مذاکرات هسته‌ای» موافقت کرده‌اند؟
۲ رهبر انقلاب موافق «توافق هسته‌ای» هستند یا مخالف آن؟
۳ نظر رهبر انقلاب درباره تیم مذاکره کننده‌ی هسته‌ای ایران چیست؟
۴ علت نگرانی رهبر انقلاب نسبت به مذاکره با آمریکا چیست و چرا به آن خوشبین نیستند؟
۵ آیا ایران با آمریکا بر سر موضوعات غیرهسته‌ای هم مذاکره می‌کند؟
۶ سرانجام تحریم‌ها در توافق هسته‌ای چگونه باید باشد؟
۷ ضرورت حفظ و صنعتی‌کردن فناوری هسته‌ای‌چیست؟
۸ حدود و شیوه نظارتها بر فعالیتهای هسته‌ای ایران باید چگونه باشد؟
۹ موضع رهبر انقلاب درباره مذاکرات لوزان چیست؟
۱۰ آیا جزئیّات مذاکرات هسته‌ای تحت نظر رهبری است؟
۱۱ دولت با منتقدین هسته‌ای چگونه باید رفتار کند؟

۱. چرا رهبر انقلاب با انجام «مذاکرات هسته‌ای» موافقت کرده‌اند؟ 
موافقت با این مذاکرات برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ایران بود و این مذاکرات باید ادامه یابد اما همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچیک از دستاوردهای هسته ای نیز تعطیل بردار نیست، ضمن آنکه روابط آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران نیز باید روابط متعارف و غیرفوق العاده باشد...هدف آنها این است که با این بهانه، فضای بین المللی را بر ضد ایران حفظ کنند و بر همین اساس بود که با طراحی جدید دولت برای مذاکره درخصوص موضوع هسته ای موافقت شد تا این جوّ جهانی شکسته و ابتکار عمل از طرف مقابل گرفته شود و حقیقت نیز برای افکار عمومی دنیا مشخص شود.۱۳۹۳/۰۱/۲۰
مذاکره در موضوعات خاص اشکالی ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن میخواهند مذاکره کنند، بکنند؛ ما هم به اذن‌الله ضرری نمیکنیم. یک تجربه‌ای در اختیار ملّت ایران است که...این تجربه ظرفیّت فکری ملّت ما را بالا خواهد برد. ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
میگویند ما تحریم کردیم، ایران مجبور شد بیاید پای میز مذاکره، نه، [این‌طور نیست]. ما قبلاً هم اعلان کردیم، قبل از این حرفها هم ما گفتیم [که] نظام جمهوری اسلامی درباره‌ی موضوعات خاصّی که مصلحت بداند، با این شیطان برای رفع شرّ او و برای حلّ مشکل، مذاکره میکند؛ معنای این آن نیست که این ملّت مستأصل شده است، ابداً. ۱۳۹۲/۱۰/۱۹

۲. رهبر انقلاب موافق «توافق هسته‌ای» هستند یا مخالف آن؟