اینکه میگویند برخی گناهان در جامعه اثر وضعی و تکوینی دارد ، منظور چیست؟
وضع به معنای "قرار داد" است.
تکوِین به معنی به وجود آوردن چیزى، به هستى در آوردن،است.(1)
اثر وضعی و تکوینی یک چیز است،در واقع دو تعبیر از یک حقیقت است.
یکی از قوانین عامّ عالم طبیعت قانون علّت و معلول یا اثر و مؤثر و یا به عبارت دیگر قانون کُنش و واکُنش است. و این قانون به معنای این است که هر پدیدهای در عالم علّتی دارد و امکان ندارد چیزی بدون علّت و مؤثر آفریده شده باشد و تمام اتّفاقاتی که در جهان افتاده و میافتد از قانون فوق مستثنی نیست و آثار معاصی و توبه هم در حیطه این قانون طبیعی قرار میگیرد. یعنی توبه و معصیت هم باید آثار و تبعاتی داشته باشد و این آثار گاهی در دنیا ظاهر میشود و گاهی در آخرت.
کیفرهایى که رابطه علّى و معلولى با جرم دارند، یعنى معلول جرم و نتیجه طبیعى آن است. این کیفرها را «مکافات عمل» یا «اثر وضعى گناه» یا «اثر تکوینی»مىنامند. بسیارى از گناهان، اثرات وضعى ناگوارى در همین جهان براى ارتکاب کننده بوجود مىآورد. مثلًا شرابخوارى علاوه بر اینکه زیانهاى اجتماعى ببار مىآورد صدمههایى بر روان و جسم شرابخوار وارد مىسازد. شرابخوارى موجب اختلال اعصاب و تصلّب شرائین و ناراحتیهاى کبدى مىگردد. فحشاء ممکن است ایدز به دنبال داشته باشد.
اینها اثر ذاتى گناه است و کیفر قانونى نیست تا گفته شود که باید تناسب جرم و مجازات در آن رعایت گردد. اگر کسى سمّى کشنده را بنوشد و به اندرز نصیحت گو اعتناء نکند خواهد مرد. مردن، نتیجه طبیعى و اثر وضعى نوشیدن سمّ است. چنین آدمی قطعاً مىمیرد، ولى غلط است که کسى بگوید این بیچاره فقط پنج دقیقه مرتکب جرم شده چرا به کیفر مرگ مبتلا شد و هستى خود را از دست داد؟
اگر به کسى بگویند خود را از قلّه کوه پرت نکن وگرنه نابود مىگردى، حق ندارد اعتراض کند و بگوید چه تناسبى هست میان خیرهسرى من و این جزاى شاقّ. اینجا حساب علّت و معلول است. سقوط از کوه یا نوشیدن زهر، علت است و نابودى معلول آن است. اثر آن علتها این است و جز این نتواند بود.(2)
علامه طهرانی در این مورد می فرماید:«اثر وضعى گناه همان کدورت نفسانى است که پس از ارتکاب گناه در نفس حاصل مى شود و باعث از بین رفتن نورانیت قلب و احساس حضور قلب درپیشگاه پروردگار است میل انسان به ذکر خدا کم مى شود و در مقابل توجّه و اشتیاق به دنیا ونفسانیّات زیاد مى گردد وجرأت انسان براى انجام گناه دیگر بیشتر مى شود».(3)
به تبع هرگاه شخص آلوده شود آلودگی او بر جامعه تأثیر منفی می گذارد و موجب آلوده شدن محیط زندگی و جامعه می شود.
پی نوشت ها:
1. رضا مهیار،فرهنگ ابجدی،اسلامى، تهران، 1375 ش،ج 1، ص 253.
2.شهید مطهری،مجموعه آثار،انتشارات صدرا، تهران، 1378ش،ج1،ص 227.
3.علامه طهرانى،مجموعه پرسش و پاسخ،ص39.
- ۹۳/۱۰/۲۵