به بهانه روز معلم و از سر درد- تبعیض ها و آمارسازی
در یک دبیرستان دولتی در یک منطقه از نظر اقتصادی سطح پایین تهران تدریس می کنم. مدیر مدرسه حتی برای دریافت شهریه کلاس های فوق برنامه دچار مشکل می شود. حالا فکرش را بکنید که چگونه باید هزینه های مدرسه را تامین کرد. روز معلم معمولا با کمک اعضای انجمن برای همکاران هدیه ای تهیه می شود ( راستش از کم وکیف آن اطلاعی ندارم) . امسال تصادفا در جریان یک سری اخبار مربوط به اداره آموزش و پرورش منطقه قرار گرفتم که برایم جالب بود: 1- رئیس اداره به مناسبت روز زن از همکاران خانم در اداره تقدیر کرده بود.
2- به مناسبت هفته معلم ، معلمان نمونه منطقه و مدیران مدارس و کارمندان اداره را به سفر شمال "تنکابن" بردند.
و معمولا به مناسبت روز کارمند باز همکاران ادارات آموزش و پرورش مورد تفقد قرار می گیرند. این بودجه ها از کجا می آِید. در آموزش و پرورش و به مناسبت روز زن فقط کارکنان خانم ادارات باید مورد تقدیر قرار گیرند و این در صورتی است که بار اصلی آموزش و پرورش به دوش معلمان است و گاهی اوقات هم گذرمان به اداره و برای کار اداری بیافتد گویا منتی دارند برسر ما اگر کاری انجام می دهند. حالا بقیه منافع مالی بماند از وام ها و یک سری مسائل که شاید از اداره به معلمان هرگز نرسد ویا ...
راستی در سیتم آموزش و پرورش و یا کلا در سیستم دولتی چه کسی به داد معلم میرسد . معلم به سراغ چه کسی برای گرفتن حقش و یا زدن حرفش برود. آن موقع که مازاد بودن مشکلی ایجاد نمی کرد نورچشمی ها مازاد بودند و 24 ساعت را در 2 روز و 12 ساعت را در یک روز مدرسه می آمدند و ما 24 ساعت مان پر و شاید بیشتر هم می آمدیم با این منت بر سرمان که کار شما بهتر است.! حالا که مازاد بودن یعنی کسر از حقوق فرم یک آموز را دور از چشم مان کامل می کنند و نظر مساعد دانش آموز را برای من که این امتیاز شامل حالم میشد را ندادند و در عوض برای اینکه امتیاز دبیری که با او مراوده دارند بالا ببرند باوجود نارضایتی دانش آموز (مطابق اظهارات شفاهی مدیر و دانش آموزان)، امتیاز را به او دادند. سال گذشته بند دیگری داشتیم تحت عنوان افزایش نمره خرداد نسبت به دی، که امتیاز داشت ، همکارانی که درس های اختصاصی تدریس می کنند می دانند امکان این افزایش در حد صفر است! اما سال گذشته دانش آموزان سوم تجربی در کمال ناباوری نمره های بسیار خوبی در خردادگرفتند ولی دانش آموزان سوم ریاضی کاملا برعکس. و من خوش خیال فکر می کردم نیم نگاهی به نمره های خوب هم می شود اما گفتند که میانگین گرفتیم و از نمره دی پایین تر بود و امتیاز این بند را هم به من ندادند. در حالی که یکی از همکاران خودش گفت که در مورد ایشان نمره دی پارسال را بانمره دی امسال مقایسه کردند و امتیاز را دادند و شما ببینید تبعیض را در این کوچکترین واحد اجرایی مملکت جمهوری اسلامی ایران یعنی مدرسه. این فرم ها در در تاریخ مشابهی مانند امسال پرشدند ولی در شهریور مدیربه من گفت که چون کمترین امتیاز فرم یک آموز را در گروه درسی خودم داشتم( در صورتی که با ندادن آن امتیاز ها که گفتم باز هم شاید اولین نفر بودم) باید برای تعیین تکلیف بقیه ساعات به اداره بروم. همه دبیران می دانند که وقتی شهریور چنین اطلاع رسانی می شود یعنی به درد سر انداختن معلم. هرچقدر اصرار کردم که فرم همکاران هم گروهم را به من نشان بدهد که ببینم امتیاز من از آنها کمتر است حاضر به انجام این کار نشد و حتی فرم خودم را هم بااصرار به من نشان داد. خوب چه کسی به داد من معلم رسید ، اصلا در این اداره و یا سازمان و یا وزارت آموزش و پرورش چه قسمتی وجود دارد که به این تبعیض ها رسیدگی شود. حالا چرا مدیر با من اینکار را کرد : زیرا از من می خواست ( نه فقط از من که از همه دبیران- و البته امسال هم همینطور) که لیست نمرات مستمر زیر 15 نباشد تا درصد قبولی مدرسه بالا برود و این یعنی آمار سازی. چطور به دانش آموزی که جمع نمرات کتبی اش از 50 نمره 5 میشود نمره مستمر 15 داد . نمره این دانش آموز 2 از بیست است. اما به این دانش آموزانم می گویم تنها کمکی که می توانم به شما بکنم این است دغدغه جبران نمره مستمر شما را با دادن نمره 10 از بین ببرم و شما به فکر جبران نمره خرداد باشید. متاسفانه این رسم در اکثر مدارس دولتی باب شده و مدیران علنا در خواست نمره مستمر بالای 16 را می کنند و دانش آموز این مدارس وقتی نمره بدون زحمت می گیرد دیگر به دنبال درس خواندن نیست، به دنبال چی می رود همگان بهتر می دانند. یک قسمت از افزایش راحت طلبی و فساد اخلاقی در جوانان ناشی از آمارسازی مدیران بعض مدارس دولتی است و این خیانتی است به جوانان این مملکت. چرا مدیران مدارس به دلیل اختلاف زیاد نمرات مستمر و نهایی بازخواست نمی شوند- هرچند در این صورت باز معلم مقصر شناخته می شود. در پایه هایی که امتحان داخلی است که اوضاع وحشتناک است - حل سوال ها قبل از امتحان در جلسه رفع اشکال قبل از جلسه امتحان و ..
من تقدیر از هیچ شخص و نهادی را نمی خواهم اما تحمل تبعیض برایم بسیار سخت است و اینکه میبینم سیاست های غلط بعض مدیران باعث افت تحصیلی و اخلاقی دانش آموزان می شود و نمی توانم کاری بکنم بسیار سخت تر. محصول مدارس دولتی چیست. کجا آنها را برداشت می کنیم و می بینیم؟