از ۴ رتبهبندی دانشگاهی معلمان تا ۵ طبقهبندی بر اساس خدمات کشوری
اما موضوع اصلی رتبهبندی معلمان در زمان وزارت حمیدرضا حاجی بابایی مطرح و پیگیری شد و در تاریخ دوم تیرماه 1392 بود که وی از تصویب نظام رتبهبندی حرفهای معلمان در هیئت وزیران خبر داد و از آن تاریخ به بعد کار تدوین این رتبهبندی آغاز شد و در نهایت کتابچه جزئیات این نظام منتشر شد.
یکی از مهمترین تأکیدات آموزش و پرورش در آن زمان، اجرای نظام رتبهبندی معلمان و اعطای رتبههای استادی، دانشیاری، استادیاری و مربیگری به معلمان بود که امروز پس از گذشت حدود 2 سال از آن قرار است که این رتبههای در حد هیأت علمی شدن معلمان و هم ردیفی با اساتید دانشگاه جای خود را به 5 رتبه دیگر از قبیل پایه، مقدماتی تا خبره دهد.
هماره یکی از دغدغههای مسئولان آموزش و پرورش منفک شدن معلمان از قانون مدیریت خدمات کشوری بوده تا معلمان هم جزو مشاغل حکومتی محسوب شوند و آن هویت گمشده که فرهنگیان به دنبال آن هستند توسط خارج شدن از مدیریت خدمات کشوری و سپس اجرای نظام رتبهبندی معلمان به آنها بازگردد.
به گزارش فارس، در روزهای پایانی سال 1393 بود که کلیات نظام رتبهبندی معلمان مجدداً و با تغییراتی اساسی در هیئت وزیران به تصویب رسید و در روزهای ابتدایی اردیبهشت سال 1394 این موضوع توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.
از طرفی مجلس شورای اسلامی که پیش از این مترصد دریافت این رتبهبندی و بررسی توسط نماینگان مردم در بهارستان بود، در پارهای از مصاحبهها توسط نمایندگان از عدم نیاز به تصویب و بررسی رتبهبندی در مجلس خبر میرسد و برخی نماینگان اما نظر دیگری دارند.
محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور چندی پیش با تأکید بر قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: «دولت علاوه بر تخصیص کامل اعتبارات مصوب به آموزش و پرورش برای اجرای نظام رتبهبندی معلمان در سال 94 مبلغ یک هزار و 350 میلیارد تومان و برای سال 95 سه هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته است ولی با این وجود ما معتقدیم برای ارتقای سطح معیشت معلمان در کنار اجرای این طرح مهم باید به دنبال منابع جدید باشیم و این آمادگی وجود دارد که با گشایش در امور، بتوان اعتبارات ویژهای را برای آموزش و پرورش تخصیص داد تا مشکلات این نهاد را تا حد ممکن کاهش دهد.»
محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در تاریخ 17 فروردین 1394 و در گفتوگو با فارس در خصوص رتبهبندی معلمان و دریافت حقوق بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: اکنون نظام هماهنگ حقوق و مزایا در قانون خدمات کشور داریم اما به باور من آن نظام به نظر میرسد کارایی خود را از دست داده است و حداقل برای فرهنگیان نمیشود از آن استفاده کرد.
به گزارش فارس، این رویکرد نشان میدهد مسئولان باید در خصوص قانون مدیریت خدمات کشوری فکری عاجل آن هم برای فرهنگیان داشته باشند که یا تمام کارمندان دولت از این قانون تبعیت کنند و یا برای معلمان فکری دیگر شود.
اما حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش که چندی پیش مهمان یکی از برنامههای تلویزیونی بود در خصوص نظام رتبهبندی معلمان گفت: «تا زمانی که از معلم تعریف درست و حسابی نکنیم مشکلات در آموزش و پرورش وجود خواهد داشت چرا که جایگاه معلم را در بین کارمندان تعریف کردیم. در حالی که جایگاه معلم براساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین به عنوان هیأت علمی تعریف میشود.»
وی افزود: «بر این اساس 4 رتبه شامل مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم را تعریف کردیم تا معلم با هر سابقهای که دارد متناظر با همردیف خودش در دانشگاه، حداقل 80 درصد حقوق را دریافت کند؛ نظام رتبهبندی که بنده از آن صحبت میکنم با آنچه در حال حاضر ابلاغ شده کاملاً متفاوت است؛ این نظام رتبهبندی فعلی براساس قانون خدمات کشوری ابلاغ شد و دولت به دنبال این بود که تقویتی در حقوق معلمان انجام دهد.»
به گزارش فارس، تصمیمگیری در این خصوص را باید به عهده خود فرهنگیان گذاشت تا بتوانند برای آینده خود تصمیمگیری کنند که در این باره وزارت آموزش و پرورش روی پرتال مرکز روابط عمومی خود و همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ارائه شماره فکس خواستار دریافت نظرات فرهنگیان در خصوص رتبهبندی هستند.
با توجه به اینکه هنوز جزئیات جدید نظام رتبهبندی معلمان توسط آموزش و پرورش اعلام و منتشر نشده است، لذا متن قبلی نظام رتبهبندی معلمان که در دولت گذشته تهیه و منتشر شده بود برای مطالعه معلمان و فرهنگیان منتشر میشود.
به گزارش فارس، در مقدمه این طرح آمده است: در اجرای راهبردهای نقشه جامع علمی کشور مبنی بر بالا بردن توان مدیریت منابع انسانی و ارتقای صلاحیت علمی و حرفهای و منزلت اجتماعی و در جهت اجرای راهکارهای تخصصی و حرفهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر استقرار نظام بخش و تعیین مکانهای ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبهبندی علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در معلمان) براساس معیار اسلامی و بهینه سازی نظام پرداختها مبتنی بر شایستگیها و براساس رویکرد رقابتی طرح نظام رتبهبندی معلمان پیشنهاد میشود.