اگر تعهدی احساس نکردی، در مؤمن بودن خودت شک کن!
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ﴿حج:٧٧﴾
ای کسانیکه ایمان آوردهاید! رکوع و سجود کنید و پروردگارتان را عبادت کنید و کار نیکو انجام دهید، مگر موفقیت یابید.
نکات کلیدی:
ایمان، بر طبق فرهنگ قرآن، صرفاً یک امر قلبی نیست. درست است که ایمان، یعنی باور، و باور مربوط است به دل، اما قرآن هر باوری را به رسمیت نمیشناسد. ایمان مجرد، ایمان قلبیِ خشک و خالی، ایمانی که در جوارح و اعضای مؤمن مشهود نیست؛ این ایمان از نظر اسلام ارزشمند نیست. اولْمؤمن به خدا، شیطان است. ابلیس سالیانی خدای متعال را عبادت میکرد و دلش کانون معرفت خدا بود، اما در آن بزنگاه، در آنجایی که ایمانها همه آنجا به کار میآیند؛ یعنی در هنگام انتخاب، در هنگام تعین راهِ نهایی، این ایمان به کار ابلیس نیامد، این ایمان در همان دل ماند. ایمانی که فقط در دل بماند، میپوسد و میخشکد.
... آن ایمانی از نظر اسلام ارزش دارد که با عمل، با مسئولیت، با تکلیف، با تعهد همراه است. اگر تعهدی احساس نکردی، در مؤمن بودن خودت شک کن. جامعهای که به تعهدات ایمانیعمل نمیکند، نام خود را جامعهی مؤمن نگذارد.
آن کسانی که از قرآن شنیدهاند: «و لاتهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون اِنْ کُنتُم مُؤمِنین» سست نشوید غمگین نشوید، اگر مؤمن باشید از همه برترید؛ آن کسانی که این صلای عجیب را از قرآن شنیدند، بعد به واقعیتها نگاه میکنند میبینند مؤمنین به قرآن از همه برتر نیستند، بلکه گروکش همه هستند و تعجب میکنند که این وعدهی قرآن پس کو؟ و اگر زمانی برای انجاز این وعده پیدا نکردند، منتظر ظهور ولیعصر صلواتاللهعلیه میمانند. به این عده باید خاطرنشان ساخت که بله، وعدهی الهی حق است، هم در زمان ظهور مهدی موعود صلواتاللهعلیه و هم هر جایی که ایمان صورت بندد. اما ایمانی که قرآن آن را همراه با عمل میداند، ایمانی که آن را از تعهد جدا نمیداند. ایمان، نه فقط یک امر قلبی.
... اگر فقط تصدیق و پذیرش در صدق کلمهی ایمان کافی بود، من میگویم اولْمؤمنِ به پیغمبر ابولهب یا ولیدبنمغیرهی مخزومی بود آن هوشمندان عرب خوب میفهمیدند که رسول خدا راست میگوید. اما شما بعد از چهارده قرن از آن تاریخ او را شیعه نمیدانی.
یا عمروعاصی که دربارهی امام علی علیهالسلام شعر میگوید و دم احتضار، در آن حساسترین لحظهها، اظهار ندامت و پشیمانی میکند و میگوید دینم را به دنیای معاویه فروختم، با علی که میدانستم حق است جنگیدم؛ اگر فقط تشخیص و ایمان قلبی و باور کافی بود، عمروعاص باید اولْشیعهی عالم باشد.
قرآن صریحاً نفی میکند ایمان را از آن کسانی که بهطور مطلق پایبند تعهدات ایمانی خود نیستند. بنابراین ایمانی که در اسلام معتبر است ایمان زاینده و تعهدآفرین است. جدول کامل
- ۹۴/۰۴/۱۷