چه دانشآموزانی در پردازش حروف «ب» و «پ» و «ک» و «ت» دچار مشکل میشوند
وی افزود: بر خلاف گروه اول، مبتلایانی که به آسیب عملکردی سیستم شنوایی مبتلا هستند دچار کمشنوایی نمیشوند اما در پردازش صداها و تمایز آنها ضعیف هستند.نائب رئیس انجمن شنوایی شناسی ایران، گفت: شیوع اختلالات عملکردی سیستم شنوایی در جامعه بیشتر اما متاسفانه ناشناختهتر است. برآورد میشود حدود 3 تا 4 درصد افراد جامعه به این اختلالات مبتلا باشند هر چند که اختلالات عملکردی سیستم شنوایی در سنین مدرسه به دو برابر میرسد و خطر شیوع این اختلالات در دانشآموزان جدی است. دانشآموزانی که به اختلالات ساختاری سیستم شنوایی مبتلا هستند در زمان تحصیل از وسایل کمکشنوایی مانند سمعک و کاشت حلزون استفاده و تحت اقدامات توانبخشی قرار میگیرند.
مبتلایان به اختلالات عملکردی سیستم شنوایی با مشکلات تحصیلی فراوانی مواجه میشوند زیرا آنها در تمایز آواها از یکدیگر ضعف دارند و به تبع ان دچار مشکلاتی در خواندن و نوشتن میشوند که به علت ضعف در پردازش شنوایی است. این دانشآموزان در پردازش حروف «ب» و «پ» و «ک» و «ت» دچار مشکل میشوند و هنگام خواندن و نوشتن این حروف قادر به تمایز آنها از یکدیگر نیستند.
نائب رئیس انجمن شنوایی شناسی ایران، خاطر نشان کرد: اختلالات ساختاری و عملکردی سیستم شنوایی را باید جدی گرفت. لزوم توجه به این اختلالات به ویژه در سنین مدرسه بیش از سایر سنین است زیرا دانشآموزان در دوران یادگیری قرار دارند و هرگونه اختلال در سیستم شنوایی میتواند یادگیری آنها را مختل کند.
- ۹۴/۰۵/۱۰