نباید انتظار داشت شورای انتخاب شده از طرف امام(ره) همیشه انقلابی بمانند
*به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598،
حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در اختتامیه اولین همایش «مقاومت در افق فقاهت» که جمعه گذشته در مشهدمقدس با هدف بررسی مؤلفه های مقاومت افزایی فقه شیعه با حضور اساتید برجسته حوزه انجام شد برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت.
پیامبر(ص) در پیمان عقبه دوم، هفتاد نفر از تازه مسلمانانان مدینه را به حضور پذیرفتند، و آن ها پس از بیعت، از حضرت را به هجرت دعوت کردند و حضرت هم پذیرفتند. بلافاصله بعد از بیعت و زمانی که هنوز هجرت انجام نگرفته بود سازماندهی برای حکومت توسط پیامبر انجام شد. پیامبر فرمودند دوازده نفر از افراد برجسته از خودتان را برای کمک و اداره امور معرفی کنید. اما اصحاب از پیامبر درخواست کردند که خودشان آن افراد را انتخاب کنند. سپس جبرئیل وحی فرستاد و آنها را انتخاب کرد و اسامی دوازده نفر را اعلام فرمود.
* نزاع سیاسی همیشه بین نخبگان وجود داشته است. در این مسئله تاریخی پیامبر(ص) فرمودند کسی ناراحت نشود و احساس تردید نکند، چرا که اسامی این افراد را جبرئیل امین به من داده است. شبیه به همین اتفاق در انقلاب ما هم رخ داد، و قبل از 12 بهمن و ورود امام به ایران پانزده نفر را برای شورای انقلاب معرفی فرمودند. تشکیل شد. همان گونه که آن دوازده نفر زمان پیامبر باقی نماندند- با این که از طرف جبرئیل انتخاب شده بودند- نباید انتظار داشت شورای انتخاب شده از طرف امام همیشه انقلابی بمانند و نباید خرده گرفت بر حضرت امام که این ها را انتخاب کردند. *از آن دوازده نفر در ماجرای پیمان عقبه شش تن به شهادت رسیدند. یکی دیگر از آن ها جزو اولین کسانی بود که با خلیفه اول بیعت کرد و در جریان هجوم به خانه حضرت علی(ع) و بیعت گرفتن از ایشان هم حضور داشت و از همه اعتبار خود در این جهت استفاده کرد. پس اصل این که برخی از آرمان ها دست بکشند امری طبیعی است حتی اگر این که جبرئیل معرفی کرده باشد. وقت خود را برای فاصله گرفتگان از آرمان ها صرف نکنیم *ریشه کنارگیری افراد از آرمان ها را گاهی به خاطر دنیا زدگی یا سادگی و یا و جهالت است مانند خوارج که دنیا زده یا منافق نبودند، بلکه نادانی می کردند که در ادبیات سیاسی ما از آن به عنوان سادگی یا ساده لوحی یاد می شود. * عامل دیگر هم هست که اعتقادی است، یعنی بعضی از افراد به یقین اعتقادات ضعیفی دارند و به بعضی از امور اعتقاد ندارند و یا به هر دلیلی اعتقاد خود را از دست داده اند. ما نباید وقت را برای آن ها صرف کنیم و کسانی را که از آرمان ها فاصله گرفته اند، موعظه کنیم و حتی وقت خود را صرف کنیم تا آن ها را به آرمان ها برگردانیم. نه تنها نباید وقت خود را معطل اندیشیدن درباره آن ها کرد بلکه نباید به گفت و گو درباره آن ها پرداخت. ما باید با قدرت و سرعت عبور کنیم و رد شویم. * اگر در زمان حضرت علی(علیه السلام) اشعث اجازه داده بود، امیرالمومنین از خوارج عبور می کرد، زمانی که اصحاب خود را جمع کرد و به جنگ معاویه رفت اشعث نگذاشت. گفت اول حساب این ها را برس و حضرت را متوقف کرد و نتوانست مجدد لشکریان خود را جمع کند و یکی از آسیب های آن از دست رفتن ابن ملجم و تبدیل شدن به قاتل حضرت بود. اگر حضرت به مصاف با دشمن اصلی می رفتند این خوارج ریزش می کردند و یا متنبه می شدند. عده ای در فتنه88 خوارج گونه عمل کردند/ رهبری در اولین نمازجمعه بعدفتنه از آنها عبور کرد *اتفاقات تاریخی مشابه حوادث انقلاب اسلامی ایران است. عده ای خوارج گونه درسال 88 تقاضای عدم ثبات را در مدیریت کشور کردند، ولی نظام ما توانست از آن ها عبور کند. * مقام معظم رهبری در اولین انتخابات بعد از فتنه88 با یکی دو کلمه از آن عبور کردند و آن خطبه معروف را خطاب به مردم مصر به زبان عربی بیان کردند. بنده همان جا هم احساس می کردم که رهبری از این مسئله عبور کردند و رفته اند و ما باید به ایشان برسیم و همچنان که می بینیم رهبری حرکت رو به جلو را ادامه دادند و الان در قلب اروپا مشغول فعالیت هستند و یک تنه به خط زده اند و جبهه را در اقصی نقاط دنیا گشوده اند. انصاف نیست که ما برای عده ای که پشت نرده های ساده لوحی و بیماردلی خودشان گیر کرده اند بنشینیم. * اگر امروز هم از مقاومت صحبت می کنیم باید حرکت رو به جلو باشد و عاملی که باعث می شود ما مقاومت مستمر داشته باشیم سفارش قرآن در سوره هود به پیامبر است که در راه خود استمرار و استقامت داشته باش آن هم به روش «فاستقم کما امرت/ پس همان گونه که دستور یافتهاى ایستادگى کن» باشد.