زائری و توجیه یک اشتباه با نام شهید مطهری
کبری آسوپار
🔻توجیه محمدرضا زائری برای مصاحبه با مسیح علینژاد تشبیه غلطی است از نوشتنهای شهید مطهری در مجلهی زن روزِ زمان شاه و زائری همان طور که صوتش از صدای آمریکا پخش شد، میگوید نه من از شهید مطهری بالاتر هستم و نه مسیح علینژاد از گردانندگان آن روز زن روز پایینتر.
🔻توجیه زائری ظاهر مقبولی دارد، اما دقت در باطن نشان میدهد که زیاده بیراهه رفته است. شهید مطهری حرفهایش را به زمین دشمن برد برای نقد و رد اندیشهی دشمن و نه مهر تایید بر آن. استاد مطهری اندیشهاش را به زن روز منحط طاغوت برد تا بگوید شما اشتباه میکنید و مقام زن چیز دیگری است؛ زائری اما اندیشهاش را به صدای آمریکا برد تا بگوید حق با شماست؛ جمهوری اسلامی اشتباه میکند! شهید مطهری همچون یک مبلغ به دل دشمن زد تا آنان را به آنچه میداند دعوت کند، اما حضور زائری صرفاً تاییدی و خالی از هر دعوت به گزارهی جدیدی است. تعامل مطهری با زن روز از جنس تبادل نظر و مناظرهی دو قطب مخالف و سپس دعوت آنان به نظر خود بود، چه ربطی به تایید موضع یک ضدانقلاب و ضدحجاب توسط زائری دارد؟!
🔻و یک تفاوت مهم دیگر؛ آیت الله مطهری برای رد موضع زن روزی ها در مورد زن، تریبونی که دور شدگان از موضع اسلام آن را بشنوند، نداشت و ناچاراً برای تبلیغ حق، راهی جز تعامل با اهل اندیشهی باطل برایش نماند؛ اما زائری چطور؟ برای رد نظر جمهوری اسلامی در مورد قانون حجاب تریبونی که موافقان قانون حجاب آن را بشنوند، ندارد؟! رسانه نمیتواند در اختیارش باشد و ناچار شده رو به دشمنان انقلابی بیاورد که خود همیشه گفته صراحت در بیان حقانیتش دارد؟!
🔻اگر راقم این سطور کسی نبود که علیرغم مخالفت با موضع محمدرضا زائری، برای مصاحبه با او رفته و در جلسات متعدد با مسئولین رسانه، آنها را سرانجام مجاب به انتشار مصاحبهای کرده که هیچکدام با محتوای آن موافق نبودهاند و اگر همین راقم بینوا بابت انتشار همان مصاحبهی زائری حجم معتنابهی ناسزا و بدوبیراه از دوستان و همراهان قدیمی نوش جان نکرده بود و باز هم پای دفاع از انتشار مواضع زائری علیه قانون حجاب نایستاده بود که بگذاریم زائری حرفش را در جمع خودیها بگوید و نه در رسانههای معاند، شاید حق میداد که او مسیح علینژاد را برای گفتن از مواضعش انتخاب کند، اما حالا حق نمیدهم؛ محمدرضا زائری بی تریبون و رسانه نمانده و حتی از تلویزیون جمهوری اسلامی هم حرفهایش علیه قانون حجاب پخش شده؛ پس شهید مطهری در دوران طاغوت، زائری در حکومت جمهوری اسلامی نیست. این هم که من با فلان خبرنگار به عنوان یک شهروند صحبت کردم و نه خبرنگار، توجیه نادرستی است. حتی اگر ما تفکیک شخصیت حقوقی و حقیقی را در این مورد درست بدانیم، استفاده از آن گفت و گو در رسانههای عمومی نشان میدهد این تفکیک درست نبوده است.
🔻بنابراین اقتدا به عمل شهید مطهری در تعامل با زن روز برای مصاحبهی زائری با مسیح علینژاد وجهی ندارد. با نظرات محمدرضا زائری علیه قانون حجاب در ایران کاری ندارم؛ اتفاق جدیدی نیست. اما مصاحبه با ضدانقلاب علیه قانونی در جمهوری اسلامی (صرف نظر از درستی و نادرستی اصل موضع) اتفاقی نیست که با وسط کشیدن مغلوط پای شهید مطهری آب کشیده شود.
۱۵ خرداد ۹۶
@asoupar
- ۹۶/۰۳/۱۶