هفتم صفر بر اساس قول مشهور سالروز شهادت امام مجتبی علیه السلام است
شیعیان از گذشته های دور هفتمین روز از ماه صفر را برای شهادت امام مجتبی علیه السلام عزادار بودند و در حوزه علمیه هزار ساله نجف نیز به احترام این روز؛ دروس تعطیل میشد و شیعیان برای شهادت امام دوم خود به عزاداری میپرداختند.
در وقوع شهادت سبط اکبر پیامبر صلوات الله علیه و آله در ماه صفر، بین علمای شیعه اختلافی وجود ندارد و برای روز شهادت امام مجتبی علیه السلام علمای شیعه سه نقل را ذکر کردهاند.
سه قول علمای شیعه در خصوص روز شهادت امام مجتبی علیه السلامیکی از این اقوال روز آخر ماه صفر که قائل آن مرحوم شیخ کلینی است؛ که این قول را تنها ایشان ذکر کرده و قول منفردی است که با تمام وجاهت و بزرگی وی، هیچ یک از علمای شیعه تا این زمان از او تبعیت نکرده اند.
قول دوم روز ۲۸ صفر است که اولین قائل آن شیخ مفید در کتاب (مسارّ الشیعه) است و این در حالی است که خود شیخ مفید در کتاب دیگرش بنام (الارشاد) از ذکراین روز به عنوان روز شهادت امام مجتبی علیه السلام خودداری و تنهابه ذکر ماه صفر اکتفا کرده است.
دومین قائل به این قول شیخ طوسی در کتاب (تهذیب الاحکام) است که البته قول بیست و هشتم صفر از سوی برخی مثل شیخ طبرسی و ابن شهرآشوب مازندرانی نیز مورد تأیید قرار گرفته است.
اما قول سوم که هفتم صفر را سالروز شهادت امام مجتبی علیه السلام ذکر کردهاند مشهور تر است که یکی از کسانی که قائل بود شهادت سبط اکبر پیامبر صلوات الله علیه و آله در هفتم ماه صفر واقع شده، شهید اول است و مرحوم کفعمی نیز یکی دیگر از کسانی که قائل به شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در هفتم ماه صفر شده، که این محدث کبیر در کتاب شریف (مصباح) خود بدان اشاره کرده است.
یکی دیگر از بزرگانی که قائل به شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در هفتم صفر است مرحوم علامه شیخ حسین والد مکرم شیخ بهایی در کتاب (وصول الاخبار الی اصول الاخبار) و همچنین شیخ بهایی و مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء و برخی دیگر از اعاظم فقها هستند.
سنت علمای شیعه در خصوص سالروز شهادت امام حسن علیه السلام
سیره علمی علمای شیعه و سنت عملی آنها نیز این گونه بوده است که حضرات در روز هفتم ماه صفر، در کلیه بلاد شیعه اقامه عزا برای امام حسن علیه السلام می کردند؛ خصوصا این سنت در نجف اشرف و حوزه علمیه قم پس از ورود آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری به قم و تاسیس حوزه علیمه، دستور به تعطیلی بازار، حوزه علمیه و اقامة عزا کردند؛ و پس از ایشان این سنت سیره بزرگانی همچون آیات عظام بروجردی و گلپایگانی که هر کدام در زمان خود مسئولیت حوزه را به عهده داشته اند بوده است.
حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در تقویم ها هفت صفر هم ولادت امام هفتم علیه السلام و هم شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام عنوان شده اظهار داشت: در مورد ولادت پیامبراکرم صلوات الله علیه و آله که مهمترین شخصیت عالم است نیز بین علما اختلاف نظر وجود دارد.
وی بیان داشت: مرحوم کلینی ولادت پیامبر صلوات الله علیه و آله را روز دوازدهم ربیع الاول می داند و اینکه در مورد شهادت ها و تولد ها اختلاف نظر وجود داشته باشد یک امر طبیعی است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه روایت معتبر داریم که ولادت امام هفتم علیه السلام در اواخر ذیحجه است، افزود: البته به یک قول نیز تولد ایشان هفتم صفر است.
وی ادامه داد: طبق نظر فقها و مراجع چون ما در ماه صفر قرار داریم و این ماه؛ زمان حزن و اندوه اهل بیت علیه السلام و اسارت آنها است، زیبنده جشن وشادی نیست.
مسئولان فرهنگی تقویم را بر اساس نظر علما اصلاح کنند
مسئول ستاد احیاگران شهادت امام مجتبی علیه السلام ، از کسانی که مسئولیت کارهای فرهنگی و تبلیغی دارند درخواست کرد با استفاده از نظر مراجع تقویم را اصلاح کنند و ولادت امام موسی کاظم علیه السلام را به قول صحیح آن که اواخر ذیحجه است انتقال دهند.
کارشناس برنامه به سمت خدا در رسانه ملی، با بیان اینکه در این ماه صفر نمی توان حق تولد امام موسی کاظم علیه السلام را به خوبی ادا کرد افزود: در دوازده منبع از کتابهای معتبر ما، شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در هفتم صفر است.
وی ادامه داد: طبق تحقیق مراجع و بزرگان قول معتبر تر از شهادت امام مجتبی علیه السلام مربوط به هفتم ماه صفر است.
حجت الاسلام فرحزاد، در ادامه با اشاره به سیره بزرگان در خصوص اینکه هفت صفر شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام است افزود: از حدود هفتاد سال قبل، مرحوم حاج شیخ کریم حائری موسس حوزه علمیه ی قم بطور رسمی اعلام کردند که شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در روز هفتم صفر است.
وی با بیان اینکه هم اکنون نیز روز هفتم صفر در قم بازار و دروس مراع عظام تعطیل می شود گفت: در این روز در منازل و دفاتر مراجع برای شهادت امام مجتبی علیه السلام مجلس عزاداری گرفته می شود و در کشورهای حوزه خلیج فارس همانند عراق، کویت و عربستان نیز این روز را برای شهادت امام مجتبی علیه السلام عزاداری می کنند.
دهه اول ماه صفر به نام امام حسن مجتبی علیه السلام ثبت شود
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه وفات پیامبراکرم صلوات الله علیه و آله نیز در روز بیست و هشت صفر است، شهادت امام حسن علیه السلام تحت الشعاع ایشان قرار می گیرد و چه خوب است که دهه ی اول ماه صفر به نام امام حسن مجتبی علیه السلام ثبت شود چرا که مظلومیت امام حسن علیه السلام در میان پنج تن بی نظیر باشد.
حجت الاسلام فرحزاد، با اشاره به عظمت شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام گفت: همه ی عالم برای شهادت امام حسین علیه السلام اشک می ریزند؛ اما امام حسین علیه السلام برای غربت برادر خود گریه می کردند.
مسئول ستاد احیاگران شهادت امام مجتبی علیه السلام ، افزود: روزی فردی نزد امام حسین علیه السلام آمد و خواست درخصوص امام حسن علیه السلام چیزی به ایشان بگوید که امام حسین علیه السلام فرمود؛ مراقب باش ایشان امام من است.
استاد حوزه علمیه قم، اضافه کرد: هیچگاه امام حسین علیه السلام در مقابل امام حسن مجتبی علیه السلام قدم برنداشت، خطبه نخواند و صحبت نکرد و امام حسن علیه السلام ده سال پیشوای امام حسین علیه السلام بودند.
حجت الاسلام فرحزاد، بیان داشت: امام حسین علیه السلام در زمانی که امام حسن علیه السلام در قید حیات بودند فرمودند؛ واخی خیرر منی یعنی برادرمن بهتر از من است.
غربت و مظلومیت امام مجتبی علیه السلام فوق العاده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به غربت و مظلومیت امام مجتبی علیه السلام گفت: مظلومیت امام حسین علیه السلام ، حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین علیه السلام تا حدی برای همگان مشخص است و امیرالمومنین علیه السلام اولین مظلوم عالم هستند اما همسری مانند حضرت فاطمه (س) داشتند، اما امام حسن علیه السلام آنقدر مظلوم هستند که با قاتل خود زیر یک سقف زندگی کردند و این مسئله را به هیچکس نگفتند.
حجت الاسلام فرحزاد، با بیان اینکه امام حسین علیه السلام یاران بسیار باوفایی داشتند که درشب عاشورا فرمودند؛ من اصحاب و یارانی بهتراز شما سراغ ندارم افزود: اما یاران امام حسن علیه السلام سجاده را از زیر پای ایشان کشیدند و قصد داشتند ایشان را به شهادت برسانند و آنها به معاویه نامه نوشتند و گفتند که هروقت بگویید؛ ما امام حسن علیه السلام را دست بسته تحویل شما می دهیم و به همین دلایل حضرت مجبور شدند صلح کنند.
صلح امام حسن علیه السلام اگر بالاتر از قیام امام حسین علیه السلام نباشد کمتر از آن نیست
وی با بیان اینکه صلح امام حسن علیه السلام اگر بالاتر از قیام امام حسین علیه السلام نباشد کمتر از آن نیست بیان داشت: پیامبر فرمود؛ کسی که برای امام حسن علیه السلام اشک بریزد، کور وارد صحرای محشر نمی شود و کسی که دل او برای امام حسن علیه السلام غمگین شود روز قیامت شاد و مسرور خواهد بودو در روایت دیگر از پیامبر صلوات الله علیه و آله آمده است کسی که به زیارت قبر امام حسن علیه السلام برود پاهایش بر روی پل صراط نمی لرزد و به راحتی عبور کرده و به بهشت می رود.
وی با بیان اینکه خوب است که مراسم شهادت امام حسن علیه السلام را در روز هفتم صفر برگزار کرده و دل حضرت زهرا(س) و اهل بیت علیه السلام را شاد کنیم افزود: رسانه ها در این زمینه مسئولیت خطیری بر عهده دارند و تبلیغ این امر می تواند اثر گذار باشد.
حجت الاسلام فرحزاد، عنون کرد: در اوایل انقلاب اسلامی اعتکاف در مسجد جامع قم با حضور کمتر از ۲۵ نفر برگزار میشد اما به برکت انقلاب و تبلیغ این سنت حسنه شاهدیم که مراسمات اعتکاف نه تنها در قم بلکه در همه کشور و با حضور صدها نفر از جوانان و نوجوانان برگزار می شود.
برای زدودن غبار مظلومیت امام مجتبی علیه السلام دهه حسنیه را در ابتدای ماه صفر احیا کنیم
استاد حوزه علمیه قم، با بیان اینکه برای زدودن غبار مظلومیت و غربت امام مجتبی علیه السلام باید دهه حسنیه را در ابتدای ماه صفر احیا کنیم افزود: آیت الله سبحانی که از مورخین، محققین و متفکرین دنیای اسلام و تشییع هستند و در زمین تاریخ اسلام صاحب نظرند تاکید دارند که هفت صفر روز شهادت امام حسن علیه السلام است.
وی با گلایه از رسانه ها در خصوص کوتاهی در این زمینه ابراز داشت:مردم ما دوستدار اهل بیت علیه السلام هستند و باید غربت و مظلومیت امام حسن علیه السلام را در بین مردم جا بیندازیم که در این صورت مردم نیز استقبال خواهند کرد.
حجت الاسلام فرحزاد، تصریح کرد: غربت امام مجتبی علیه السلام فوق العاده است و امروز شاهدیم که میلیون ها نفر خود را برای رساندن به کربلا در روز اربعین آماده می کنند در حالی که مزار امام حسن علیه السلام در قبرستان بقیع بی زائر است.
نامه آیت الله سبحانی به رئیس وقت رسانه ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی
آیت الله العظمی سبحانی از مراجع عظام تقلید که خود در زمینه مباحث تاریخی تبحر داشته و صاحب نظر است در نامه ای به رئیس وقت سازمان صدا وسیما و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص چگونگی عملکرد رسانه ملی در این روز آورده است که روز هفتم ماه صفر طبق برخی روایات میلاد امام کاظم علیه السلام و طبق برخی روایات شهادت امام مجتبی علیه السلام است و انسان در این روز از یک نظر می خندد و از یک نظر می گرید؛ ولی باید حزن و اندوه را بر سرور و شادی مقدم داشت به جهات زیر؛
۱-ماه محرم و صفر ماه حزن و اندوه است و این ایجاب می کند که در طی این مدت آثار شادی در رسانه ها نباشد.
-۲مردم عراق و مراجع آنجا روز هفتم صفر را روز شهادت امام مجتبی علیه السلام تلقی می کنند و ارتباط بین این دو کشور از نظر فرهنگی و دینی ایجاب می کند که رسانه ها هماهنگ باشند.
-۳از زمان مرحوم آیت آلله حاج شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم، روز هفتم صفر به عنوان روز شهادت امام مجتبی علیه السلام تلقی شده است، بازار قم تعطیل و در خانه آقایان مراجع، مجلس روضه برقرار است.
این جهات ایجاب می کند که شما هم روش را بر همین اساس قرار دهید ولی در عین حال از گفتن مناقب امام کاظم علیه السلام نیز خودداری نشود تا به گونه ای جمع بین الحقین گردد.
استفتاء از برخی مراجع معظم تقلید در خصوص هفتم صفر
نظر تعدادی از مراجع عظام تقلید در خصوص تکلیف شیعیان و خصوصا صدا و سیما در بر پایی عزاداری و یا جشن و سرور در روز هفت صفر که به نقلی ولادت امام کاظم علیه السلام و به نقل مشهورتر شهادت امام مجتبی علیه السلام است آمده است.
آیت الله العظمی فاضل لنکرانی
بسمه تعالی و له الحمد، در این که باید یک روز اختصاص به حضرت امام مجتبی علیه السلام داشته باشد تردیدی نیست و با توجه به اینکه روز ۲۸ صفر روز رحلت خاتم الانبیا صلوات الله علیه و آله هم هست و بدین لحاظ شهادت سبط اکبر علیه السلام تحت الشعاع قرار می گیرد، لذا خوب است که روز هفتم صفر را به این عنوان اختصاص دهند که مشهور هم همین است.
آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی
محرم و صفر ماه های حزن بر سیدالشهداء و خاندان اهل بیت علیه السلام است و باید به مجالس عزاداری روضه خوانی بگذرد.
آیت الله العظمی بهجت
بسمه تعالی، مناسب است در جمع بین دو قول (مشهور) در روز هفتم صفر به شهادت سبط اکبر امام مجتبی (علیه الاف التحیطة والثناء) و تولد امام موسی کاظم (علیه السلام) ترتیب مجالس برای هر دو امام بزرگوار به اینکه مصائب امام دوم علیه السلام و مناقب امام هفتم علیه السلام را متذکر و یاداور باشند و همین احتیاط حاصل می شود.
آیت الله العظمی وحید خراسانی
بسم الله الرحمن الرحیم، به آنچه فقیه محقق، موسس حوزه علمیه قدس سره فرموده اند، باید عمل شود.
آیت الله العظمی سیستانی
بسمه تعالی، بزرگداشت شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی (علیه السلام) و ترتیب مجالسی برای آن حضرت و ذکر مصائب و یادآوری مناقب آن امام از مصادیق تعظیم شعائر است.
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
برپائی مجلس میلاد ائمه (علیهم السلام) بسیار خوب و مناسب است اما چون هفتم صفر بنا بر بعضی اقوال مصادف با سالروز شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) می باشد و از طرفی تمام ماه محرم و صفر ماههای حزن آل الله و کاروان داغدار و مصیبت زده حضرت سیدالشهداء علیه السلام است سزاوار است در این دوماه مجلس روضه وعزا برپا نموده و از مجالس جشن وسرور جدا اجتناب نمود. ان شاءالله مجمع مقدس شما عزیزان مورد توجه و عنایت خاصه حضرت بقیةالله ارواحنا فداه قرار بگیرد و همه از منتظران امر فرج آن حضرت بوده باشید.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی
البته مشهور است طبق آنچه مرحوم کلینی (رحمة الله علیه) در کافی آورده است که شهادت آن حضرت در آخر ماه صفر است ولی با توجه به روایت دیگری که مربوط به هفتم ماه صفر است سزاوار است نسبت به آن روز نیز احترام رعایت شود. همیشه موفق باشید.
آیتالله العظمی سید صادق روحانی
باسمه جلت اسمائه، جماعتی از محققین و علما مانند شیخ مفید، شهید و کاشفالغطاء بعد از تحقیق، روز هفتم صفر را روز شهادت آن حضرت نوشتهاند من هم موقعیکه در این مورد تحقیق میکردم، تقریبا اطمینان به این پیدا کردم بنابراین مقتضای تعظیم شعائر، اقامه مجلس عزا، تعطیلی بازار، خروج دستهجات و عزاداری در این روز است، و وظیفه صدا و سیما بر پایی عزاداری است و تولد امام کاظم(علیه السلام) در این روز مانع نباید بشود.
آیت الله العظمی شبیری زنجانی
بسمه تعالی، عزاداری روز هفتم ماه صفر به عنوان سوگواری سبط علیه السلام و تعطیل بازار که سنت شیعیان بوده از شعائر دینی است که باید محفوظ بماند و با ذکر مناقب امام هفتم علیه السلام منافات ندارد .گزارش خبرگار مهر،
- ۹۴/۰۸/۲۸