عادتهای غلط در رانندگی و نگهداری خودرو
1-نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها:
این کار فشار زیادی را به سیستم فنر بندی -اکسل و سیستم ترمز وارد میکند.
۲-عدم تعویض به موقع روغن گیریبکس:
باید به این نکته توجه داشت که واسکازین هم مانند روغن دارای عمر مفید بوده و باید به موقع تعویض شود تا کارکرد و سلامت گیر بکس بهتر شود
۳-بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن
این کار باعث خرابی چرخ دنده های ترمز دستی و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود.
۴-تعویض نکردن یکبار در میان فیلتر روغن:
این کار باعث میشود که فیلتر نتواند کار خود را بدرستی انجام دهد
۵-پایین آوردن شیشه به جای استفاده از کولر در اتوبان:
چندی پیش یک آزمایش در مجله auto cross انگلستان انجام شد و نشان داد اگر یک کولر اتومبیل در اتوبان روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن باز باشد کمتر خواهد بود.
۶-درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی:
در جا کار کردن خودرو حتی برای گرم کردن موتور میتواند آسیبهای جدی به وتور ماشین وارد کند
7-ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور و مخزن شیشه شور:
املاح موجود در آب باعث کچ گرفتگی و آسیب رساندن به شبکه رادیاتور و لوازم شیشه شور میشود
8-گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو:
این کار خود باعث میشود که متراژ ترمز افزایش یابد زیرا زمانی که کلاچ در گیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود وزمانی که کلاچ و ترمز با هم گرفته میشود خود باعث دیر ایستادن خودرو میشود.
۹-سنگین کردن بیش از حد خودرو:
این کار میتواند مصرف سوخت را بطور چشم گیری افزایش میدهد
10-خلاص نکردن دنده پشت چراق قرمز و ترافیک:
این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ وگیر بکس میشود
11-استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیکی:
بنزینهای معمولی موجود در کشور با اینکه به عنوان بدون سرب اراعه میشود اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیکی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزینهای معمولی دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود
12-نصب باربند در مواقعی که به آننیازی نیست:
این کار نیز باعت بالا رفتن مصرف سوخت میشود
13- استفاده از نور بالا در مه:
در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این حالت نور باید در حالت پایین تنظیم گردد و اگر خورو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد . در شرایط مه آلود تنها میتوانید 100 متر جلوتر را ببینید .
14-تکه دادن پا روی کلاچ:
بسیار دیده میشود که رانندگانی که حتی با دنده پنج در اتوبان حیکت میکنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند که این کار باعث فشار آمدن به گیر بکس میشود.
۱۵-گاز دادن قبل از روشن کردن خودروهای انژکتوری:
این کار قبلا در خودروهای کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد ولی در خودروهای انژکتوری این کار تاثیری ندارد.
16-خاموش نکردن خورو پس از طی شدن مسافت طولانی:
این کار برای ماشینهای گازوئیلی است نه بنزینی .
17 -گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو:
این کار قبلا در خودروهای کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد.ولی در خودروهای انژکتوری مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید و سپس سوئیچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.
18-روشن شدن چراق بنزین به دلیل نداشتن سوخت:
این کار در بعضی مواقع باعث سوختن پمپ بنزین میشود زیرا رسوبات و ناخالی های تک باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین -فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور میشود.
مهندس مکانیک جوادمنفردتیرماه۱۳۹۵
- ۹۵/۰۵/۰۲