اثر خفته
اغلب ما تصور می کنیم که تبلیغات بر ما اثر ندارد و اسیر شانتاژهای تبلیغاتی و سیاسی نمی شویم اما زهی خیال باطل!
مغز ما به سرعت فراموش می کند اطلاعات را از کجا آورده است. برای مغز، پس از مدتی، منبع پیام بی اهمیت شده و تنها به محتوای آن توجه می¬کند. در روانشناسی به این پدیده اثر خفته می گویند و تبلیغات هم از همین طریق عمل می کند. یعنی ما با اینکه می دانیم فردی که در لباس پزشک یک شامپو را تبلیغ می کند صرفا یک بازیگر تبلیغاتی است، باز هم تحت تاثیر این تبلیغ قرار می گیریم. ما فقط فکر می کنیم که تبلیغات بر ما اثر ندارد.
این پدیده در مورد تهمت ها و جنجال های سیاسی هم صادق است. مهم نیست که جرم فلانی اثبات شود یا نه، مهم نیست که اتهاماتی که به یک نفر نسبت داده می شود واقعیت داشته باشد یا نه، مهم این است که این اتهامات در ذهن مردم می ماند، حتی اگر اثبات نشوند یا حتی تکذیب شوند.