خمینی ها!
داریوش سجادی:
ترسیم «امام خمینی» با لسان و رَسّام «حسن خمینی» مصداق اندرز حکیمانه مشرف الدین به موذنان بدالحانی است که قرآن خوانی شان بدآن نمط برباد دهنده رونق مسلمانی است بدین سبب!
حجت الاسلام سید حسن خمینی در همایش «جایگاه اخلاق در ساحت تربیت دانش آموزی با نگاهی به اندیشه تربیتی امام خمینی» بمنظور تبیین شخصیت «امام» مواردی را بدین منظور شرح بسط داده اند که مملو از مناقشه است.
به گفته ایشان: اکنون افرادی داعیه دار شناساندن امام می شوند که حتی نمی دانند امام چند کتاب فقهی دارد ... امام را تحریف می کنند. تحریف امام نگاه کاریکاتوری به امام است.
متاسفانه چنین اظهاراتی از جانب «سید حسن» ناگریزانه فقر مبانی اندیشگی و نحافت معرفت شناختی ایشان از امام را دلالت می کند.
خیر جناب حسن آقای بزرگوار ـ برخلاف باورتان، درک و حظ و بهره بردن و بهره داشتن از امام «دخلی» به دانستن عدد کتب فقهی امام ندارد. حتی دخلی به دانستن محتوای کتب فقهی ایشان نیز ندارد!
بیش از ۴۰ سال پیش «علی شریعتی» در نقد و نفی علی شناسی های انتزاعی و ذهنی گرایانه به ذکاوت فرمود: «شناخت علی (ع) ذهنیت است و حُب علی (ع) احساس. اما تشیع علی (ع) عمل است!» و اکنون اسباب تَحَیّـُر است که با گذشت بیش از ۴ دهه از گوشزد «دکتر» کماکان چنین دواعی شاذی آن هم از جانب منسوبین به امام و بمنظور تبیین شخصیت امام، دُر سُفتگی می شود.
خیر جناب حسن آقای بزرگوار. شناخت خمینی نیز ذهنیت است و حُب خمینی نیز احساس! اما پیرو خمینی بودن تأسی کردن از اندیشه و آرمان و اعتقادات خمینی است.
خیر جناب حسن آقای بزرگوار ـ «ساحت خمینی با کتاب هایش» ساحتی نیست تا مبین کمال خمینی باشد.
اگر خمینی در انقلاب اسلامی بر تارک اقبال و اعتماد مردم نشست چنان وثوقی را قبل از «الطهارة» و «المکاسب» و «البیع» و «الخلل التقیه» و «فی الطلب الارادة» و «کفایة الاصول» مدیون صراحت و شجاعت و معدلت و باورداشت ملت اش بود.
حسن آقای بزرگوار ـ این سنت الهی نزد مردان الهی است. حتی اقبال به رسول الله و دین رسول الله نیز قبل از آیات و بینات مقدس قرآن ناشی از صلابت و حلاوت و شجاعت و صداقت و معدلت رسول الله بود.
حسن آقای بزرگوار ـ تصور می کنید رسول الله در ۲۷ رجب با قرآنی مصحف از «حرا» پائین آمد و مومنین از آن تاریخ به بعد با قرائت خط به خط آیات آن کتاب آسمانی به حامل آن کتاب و دین آن رسول الله پیوستند!؟
خیر جناب حسن آقای بزرگوار ـ خود بهتر می دانید قران محصول نزول تدریجی آیات طی ۲۳ سال پر فراز و نشیب حیات رسولانه رسول الله بود و مومنین قبل از قرآن شیفته پیام توحید رسول الله و قوت کلام و صحت اقدام آن بزرگوار شدند.
جناب حسن آقای بزرگوار ـ دُردانگی اعاظمی چون رسول الله و روح الله قبل از هر چیز محصول صداقت و شجاعت و معدلت ایشان نزد مومنان شان بود.
اگر در فردای رحلت امام و بعد از آن «مشایعت شایسته» جانشین ایشان به درستی فرمود: «او آن نخستین بود که دومین نداشت و امامی آنچنان را امتی این چنین شایسته است».
اگر در ۱۲ بهمن ۵۷ بالغ بر ۵ میلیون نفر در تهران به استقبال «امام» رفتند و رغم سالهای خاکستری جنگ و فشار و سختی، شانه به شانه برای امام شان پایمردی کردند و در فردای رفتن اش نیز مشایعتی ده میلیونی از ایشان کردند چنان مجد و اقبالی محصول یکدستی و هم دستی و هم سگالی امام با امت اش بود.
جناب حسن آقای بزرگوار ـ درک غیر کاریکاتوری از امام نزد «مومنان امام» محصول ولی نعمت انگاشتن مردم نزد امام بود. استعلای خمینی نزد امت خمینی محصول حسینیه فقیرانه و زیست ذی طلبگیانه خمینی در پیشگاه مومنان خمینی بود.
جناب حسن آقای بزرگوار ـ کاریکاتوری دیدن امام و کاریکاتور نمایاندن امام محصول آغشتن و نهشتن آن دُردانه در خورنق تکلف و تجمل و اشرافیت مرقد است.
خمینی نزد اصحاب خمینی با حسینیه فقیرانه اش در جماران و پیشینه شجاعانه و رویکرد فقیر نوازانه و روحیه تکبرستیزانه اش محبوب شد.
خمینی کاریکاتوری، خمینی اشرافیت مرقد و بارگاه مضجع و عدد فروشی کتب فقاهت است و امامی این چنان را اغیاری آنچنان بایسته است!