آقا فرمودند وقتی دیدم خاک، تنهها و شاخههای درخت را گرفته است احساس خفگی به من هم دست داد
آقای قالیباف : نمونهی دیگر اینکه یکی از کارهای ورزشی آقا، پیادهروی و کوهنوردی است. آقا در موارد فراوانی در راهپیماییها و کوهنوردیها، مشکلات را پیگیری میکنند و تذکر میدهند. من خاطرم هست که در بخش غربی ارتفاعات البرز، گروهی مشغول راهسازی بودند و خاکها را از بالا ریخته بودند و به بخشی از درختهای کف دره آسیب زده بود. آقا فرمودند وقتی دیدم خاک، تنهها و شاخههای درخت را گرفته است احساس خفگی به من هم دست داد چرا این موجود زنده را زیر خاک دفن میکنیم؟ به هر قیمتی باید جلوی این کار گرفته شود. حتی اگر این باغ شخصی است، در حال آسیب زدن به محیطزیست عمومی است و شما نباید اجازه بدهید، این اتفاق بیفتد. پس ایشان با این حساسیت موضوعات را دنبال میکنند.
همچنین در ارتفاعات شرق تهران حدود هفتاد هکتار زمین وجود داشت که کاربری آنجا براساس طرح تفصیلی پهنهی آر (R) بود. این پروژه مربوط به یکی از نهادها و ارگانهای مرتبط با رهبری محسوب میشد. ایشان مستقیم و بدون هیچ ملاحظهای دستور دادند که همهی آن یکجا تبدیل به فضای سبز شود. الآن هم پارکی در آنجا احداث شده است.
در خصوص حراست از حیوانات هم نکتهای بگویم. یکی از موضوعات جدی در شرق تهران، نداشتن کمربندی است. همه از غرب و جنوب، به سمت شمال و مازندران میروند. در نتیجه، باعث آلودگی میشوند. کامیونها مشکلات ایمنی و تصادفات را ایجاد میکنند. ما به این نتیجه رسیدیم که حتماً باید در آنجا کمربندی بزنیم. این کمربندی نمیتواند خیلی دور از شهر باشد. این مسیر از بخشی از مراکز نظامی و حیاتوحش منطقهی سرخهحصار عبور میکند. با نیروهای مسلح هماهنگ کردیم و پیشبینیهای امنیتی این کار را کردیم تا آسیب امنیتی برای نیروهای نظامی قصر فیروزه نداشته باشد.
ما به خیال خودمان پیشبینی لازم را کردیم و طرح را خدمت ایشان فرستادیم تا مجوز بگیریم. آنجا مربوط به نیروهای مسلح بود و طبیعتاً ایشان باید اجازه میدادند. اما ایشان گفتند در اینجا از وسط پارک رد میشویم. پس تکلیف آهوهای اینجا چه میشود؟ یعنی ضمن آنکه بهعنوان فرماندهی کل قوا بحث امنیتی اتوبان را از حوزهی مراکز نظامی در نظر بگیرند، به حیاتوحش توجه کردند.
شانزده ماه زمان بُرد تا طراحیها را عوض کردیم. در واقع، بهگونهای نظر ایشان را تأمین کردیم که وقتی کل این بزرگراه به ارتفاعات سرخهحصار میرسد، همه را تونل احداث کنیم. در واقع هزینهی مضاعف را قبول کردیم تا مزاحمتی برای حیاتوحش ایجاد نشود. قبل از اربعین، گزارش کامل را به ایشان دادیم و گفتند این طرح قابل قبولی است و من مطمئن شدم آسیبی به محیطزیست نمیخورد. شما میدانید که آقا چقدر به حل معضلات مردم توجه دارند و میخواهند اتوبان کشیده شود. با این حال، میگویند این هزینه و زمان را بپردازید تا به محیطزیست و زیست حیوانی آسیب نرسد. پس اهمیت کار روشن است.
خاطرهی دیگر اینکه ایشان فرمودند وقتی این درختها را میزنند، انگار اعضا و جوارح من را میزنند، دقت کنید این کار انجام نشود. وقتی باغبان میخواهند در محیط دفتر ایشان درختها را هرس کنند، ایشان با حساسیت دنبال میکنند که شاخهی اضافی قطع نشود. واقعاً این حساسیت وجود دارد و ما هم وظیفه داریم این کار را پیش ببریم.
البته در تهران در حوزهی محیطزیست با وجود همهی توجهات و عنایات حضرت آقا، وضع خوبی نداریم. روزهای پاک به تعداد انگشتان یک دست در سال میرسد و واقعاً هوا ناسالم است. حدود نود روز سالم و بقیه یا ناسالماند یا وضعیت کاملاً قرمز دارند. واقعیت این است که منشأ تولید این آلودگیها باید از بین برود.