قرآن کریم: مسئولین مریض دل را ،از نیش و کنایه هایشان به ولیّ خدا بشناسید!
یکی از سنت های خداوند که در آیاتی از قرآن کریم به آن اشاره شده این است که کینه مریض دلان سیاسی نسبت به ولیّ مسلمین و مؤمنان به او را روزی آشکار خواهد کرد. کینه ای که همواره سعی در کتمان آن داشتند:
✳️«أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ یُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغانَهُمْ * وَ لَوْ نَشاءُ لَأَرَیْناکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِیماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ؛ آیا کسانى که در دلهایشان بیمارى است گمان کردند خدا کینههایشان را ظاهر نمىکند؟! * و اگر ما بخواهیم آنها را به تو نشان مىدهیم تا آنها را با قیافههایشان بشناسى، هر چند مىتوانى از طرز سخنانشان آنها را بشناسى.» (محمد:30- 29)
بدون هیچگونه توضیح اضافه تری، مخاطبان عزیز را تنها به تأمل در بخش هایی از تفسیر این آیات شریفه (برگرفته از تفسیر نمونه) دعوت می کنم:
🔸«در این آیات باز هم به بحثى دیگر از صفات و نشانههاى منافقین اشاره مىکند و مخصوصا بر این معنى تاکید دارد که اینها تصور نکنند براى همیشه مىتوانند چهره درونى خود را از پیامبر صلوات الله علیه و آله و مؤمنان مکتوم دارند، و خود را از رسوایى بزرگ برهانند.
نخست مىگوید: «آیا کسانى که در دلهایشان بیمارى است گمان کردند خدا کینههاى شدیدشان را ظاهر نمىسازد؟! (أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ یُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغانَهُمْ).»
«اضغان» جمع «ضغن» (بر وزن حرص، و همچنین بر وزن عقد) به معنى «کینه شدید» است.
آرى آنها در درون دل کینه شدیدى نسبت به پیامبر صلوات الله علیه و آله و مؤمنان داشته و همیشه منتظر فرصتى بودند که ضربهاى بر آنها وارد کنند، قرآن به آنان هشدار مىدهد، تصور نکنند همیشه مىتوانند چهره واقعى خود را مکتوم دارند.
لذا در آیه بعد مىافزاید: «اگر بخواهیم آنها را به تو نشان مىدهیم، تا آنها را با قیافههایشان بشناسى! (وَ لَوْ نَشاءُ لَأَرَیْناکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِیماهُمْ).»
در چهرههاى آنها علامتى مىگذاریم که با مشاهده آن علامت از نفاقشان آگاه شوى، و به «رأى العین» آنها را ببینى. سپس مىافزاید: «هر چند الان هم مىتوانى از طرز سخنانشان آنها را بشناسى (وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ).»
«راغب» در «مفردات» مىگوید: «لحن» عبارت از این است که سخن را از قواعد و سنن خود منحرف سازند، یا اعراب خلافى به آن دهند، و یا از صورت صراحت به کنایه و اشاره بکشانند، و منظور در آیه مورد بحث همان معنى سوم است یعنى این منافقان بیماردل را از کنایهها و نیشها و تعبیرات موذیانه و منافقانهشان مىتوان شناخت ... لذا در حدیث معروفى از «ابو سعید خدرى» نقل شده است که مىگوید:
«لحن القول بغضهم على بن ابى طالب، و کنا نعرف المنافقین على عهد رسول اللَّه ببغضهم على بن ابى طالب؛ منظور از «لحن القول» بغض على بن ابى طالبعلیه السلام است، و ما منافقان را در عصر پیامبر صلوات الله علیه و آله از طریق عداوت با علىعلیه السلام مىشناختیم.»
آرى این یکى از نشانههاى بارز منافقان بود که نسبت به اولین مؤمن از میان مردان و نخستین پیشگام جانباز اسلام عداوت مىورزیدند.
اصولا ممکن نیست انسان چیزى را در دل داشته باشد و بتواند براى مدت طولانى آن را چنان مکتوم دارد که حتى در کنایات و اشارات و لحن کلام او ظاهر نشود، لذا در حدیثى از امیر مؤمنان علىعلیه السلام مىخوانیم:
✳️«ما اضمر احد شیئا الا ظهر فى فلتات لسانه و صفحات وجهه؛ هیچکس چیزى را در دل پنهان نمىکند مگر اینکه در سخنانى که از دهان او ناآگاه مىپرد و صفحه صورتش آشکار مىشود.» (نهج البلاغه؛ خطبه26)
در آیات دیگر قرآن سخنان موذیانه منافقان که مصداق این «لحن القول» است یا حرکات مشکوک آنها، نقل شده است؛ و شاید به همین دلیل بعضى از مفسران گفتهاند که بعد از نزول آیه مورد بحث دیگر پیامبر صلوات الله علیه و آله به خوبى منافقان را از نشانههاى آنها مىشناخت ...
👈👈👈امروز هم شناختن منافقان از لحن قول و موضعگیریهاى خلافشان در مسائل مهم اجتماعى، و مخصوصا در بحرانها یا جنگها کار مشکلى نیست و با کمى دقت از گفتار و رفتارشان شناسایى مىشوند. و چه خوب است مسلمانان بیدار باشند و از این آیه الهام گیرند و این گروه خطرناک و کینهتوز را بشناسند و افشا کنند.» (تفسیر نمونه، ج21، ص 477)
- ۹۵/۱۲/۱۸