مدرسه فروشی میکنیم و نام آن را بهرهوری میگذاریم
معاون اسبق آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: نظام رتبه بندی را نباید قربانی ۱۵۰ هزار تومان اضافه حقوق کرد، این نظام یک هدف بلندمدت است، باید آموزش و پرورش را با وزارت علوم با هم نگاه کرد چرا که معلم از جنس استاد دانشگاه، پژوهشگر و فناوران است و باید ابتدا نگاهمان را اصلاح کنیم سپس برای معلم تصمیم بگیریم.
سحرخیز در ادامه بیان داشت: در نظام رتبه بندی که قبلاً دیده شده بود و می بایست به آن پرداخته می شد تا زمینه ظهور و بروز و اجرا پیدا کند، دیده شده بود حداقل حقوق معلمین در حدی باشد که ۸۰ درصد رتبه هم تراز خودشان را برخوردار باشند البته نه به آن معنایی که یک بار در گذشته تجربه کردیم و در مصوبه ای که قرار بود دارندگان مدارک فوق لیسانس و بالاتر بتوانند ۸۰ درصد حقوق و مزایایی اساتید دانشگاه ها را بهره مند شوند، چرا که در آنجا آنچه اجرا شد بسیار متفاوت بود و اعضاء هیئت علمی برای اساتید دانشگاه ها مزایایی را مصوب کردند که به معلمان تعلق نگرفت.معاون اسبق آموزش متوسطه آموزش و پرورش اظهار داشت: آنچه در نظام رتبه بندی دوره قبل پیش بینی شده بود این بود که بتوانیم حداقل ۸۰ درصد مزایا و حقوق امکانات رفاهی هم تراز معلمان در دانشگاه را به آنان اختصاص دهیم.وی ادامه داد: اما شاید این سئوال مطرح باشد که این نظام رتبه بندی قرار است چه معجزه ای را رقم بزند و آن این است که آموزش و پرورش اگر می خواهد ایجاد انگیزه کند و روح رقابت علمی را در معلمین تحریک کند تنها راه چاره اجرای نظام رتبه بندی است و این رتبه بندی نیز خواست زیادی نیست چرا که در اسناد بالادستی نیز در سند جامع علمی کشور که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده یکی از دستگاه های است که نقش موثری در تهیه نقشه جامع علمی کشور دارد آموزش و پرورش است و در آنجا آمده است که معلمین در زمره پژوهشگران، فناوران و اساتید دانشگاه ها محسوب می شوند و این موضوع مطالبه زیادی نیست.
سحرخیز تاکید کرد: در کنار آن در سیاست های کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تأیید رسید و به دستگاه ها ابلاغ شود ، در یکی از بندهای آن آمده است که زمینه برای اجرای شدن نظام رتبه بندی معلمان با هدف ارتقاء انگیزه علمی و بالا بردن توانمندی های حرفه ای معلمان فراهم شود و نیز بایستی زمینه برای رقابتی شدن دستمزد و حقوق معلمین فراهم شود.وی افزود: تنها موضوعی که می تواند این زمینه را فراهم کند نظام رتبه بندی است و به گونه ای که قبلاً دیده شده بود همه معلمین دارای مدرک لیسانس به بالا را شامل می شد و حتی در خصوص مدارک پایینتر نیز مهلت داده شده بود که خود را به آن تراز برسانند و در این شاخص ها گنجانده شوند.
سحرخیز در ادامه اذعان داشت: ۷۰ درصد شاخص ها شامل روش ها، بهبود روش های کاری، بالا بردن توانمندی های حرفه ای معلمان، به روز شدن روش های تدریس، هنر معلمی و مدیریت در کلاس درس می شد و نیز به گونه ای پیش بینی شده بود که معلمین بتوانند آموزش های حرفه ای را فرا بگیرند و در طول خدمت بتوانند توانمندی های حرفه ای خود را ارتقاء ببخشند ودرصدی نیز برای سوابق علمی دانشگاهی در نظر گرفته شده بود که همه می توانستند در این مارتن علمی شرکت کنند وبه تدریج همانند اساتید دانشگاه ها به رتبه های بالاتری ارتقاء پیدا کنند.
معاون اسبق آموزش متوسطه آموزش و پرورش در ادامه عنوان کرد: عناوینی را در نظام رتبه بندی مشخص کرده بودیم که فاصله تبعیض آمیز بین معلم و اساتید دانشگاه و پژوهشگران و فناوران را کاهش می داد و در واقع در ابتدا این عنوان است که می تواند جایگاه را ارتقاء ببخشد و ما وقتی جایگاه معلم را بالا بردیم منزلت او را نیز باید ارتقاء دهیم.
وی افزود: اما این لایحه که با یک شتاب زدگی در پایان سال به تصویب رسید برخی موارد دیده نشده و ما در نظام رتبه بندی دوره قبل مربی معلم را نقطه آغاز رتبه بندی دانستیم که پس از آن به استادیارمعلمی، دانشیار معلمی و سپس در ترازهای بالاتر به استاد معلمی می رسیم اما در نظام رتبه بندی فعلی عناوین ارشد، خبره و عالی در نظر گرفته شده چیز جدیدی نیست و پیش از این نیز وجود داشت و هیچ رقابت علمی را ایجاد نمی کند و نه تنها اجزاء را ارتقاء نمی بخشد و دردی را درمان نمی کند بلکه ما آنچه از اجرایی شدن نظام رتبه بندی انتظار داشتیم را محقق نمی کند.سحرخیز ادامه داد: ما از اجرای نظام رتبه بندی معلمان هدفمان برداشتن تبعیض بود که با این شیوه نه تنها تبعیض برداشته نشد بلکه در قانون نظام هماهنگ همه دستگاه ها ساز استقلال زدند و این نظام هماهنگ تنها گریبان آموزش و پرورش را گرفت.
وی افزود: با حداقل حقوقمان پایه حقوق معلمین است و کمترین حقوق به بازنشستگان را بازنشستگان آموزش و پرورش دریافت می کنند که میانگین آن در سال گذشته ۵/۱ میلیون است و این در حالی است که مزایایی دیگر نظیر مأموریت و پاداش های جدا از پاداش پایان سال را دریافت نمی کند.
معاون اسبق آموزش متوسطه آموزش و پرورش تصریح کرد: این ها در حالی است که ما مدرسه فروشی می کنیم و کلی تعریف می کنیم که معلم آوردیم با حقوق ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار تومان و اسم آن را بهره وری می گذاریم که نتیجه آن این می شود که با شتاب زدگی طرحی را تصویب می کنیم که هیچ کدام از اهدافی که به دنبال آن بودیم را محقق نمی کند.
وی تاکید کرد: ما انتظار داشتیم در سایه نظام رتبه بندی مدیریت منابع انسانی در مهندسی نیروی انسانی رخ دهد و نیز به دنبال صرفه جویی اقتصادی بهره وری بودیم و به در پی روحیه بالا و انگیزه دادن به معلم بودیم و باید بدانیم که هر ریال هزینه در آموزش و پرورش یک سرمایه گذاری بلندمدت است.
سحرخیز ادامه داد: مضاعف بر این نظام رتبه بندی دوره قبل قرار بود طی مدت ۵ ساله و با یک تَأنی بیشتر انجام شود که خود به خود سامان دهی نیروی انسانی را رقم می زد و این مسائل مانند زنجیر هستند که اگر جدا باشد ممکن است به بیراهه برود.
معاون اسبق آموزش متوسطه آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: متاسفانه عباراتی در حال حاضر به کار می رود که شایسته نیست نظیر اینکه معلمی با ۲۰ و ۲۵ سال سابقه را زیادی می دانیم و ما معتقدیم نظام رتبه بندی باید در کنار ۶ زیرنظام دیگر سند تحول بنیادین در کنار دانشگاه فرهنگیان محقق شود و قرار بود با آن مصوبه آموزش و پرورش دیگر استخدام نیروی آزاد نداشته باشد مگر از طریق دانشگاه فرهنگیان.
سحرخیز در ادامه بیان داشت: آنچه اکنون مطرح می شود ۱۰۰ و ۱۵۰ هزار تومان اضافه حقوق است که بسیار ناچیز است چرا که اختلاف حقوق معلمان و کارکنان دولت بسیار بالاست و با افزایش حقوقی که اخیراً پیش از پایان سال معاون اول رئیس جمهور تصویب کرد، این اختلاف فاحش تر شد.
معاون اسبق آموزش متوسطه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نظام رتبه بندی را نباید قربانی ۱۵۰ هزار تومان اضافه حقوق کرد، این نظام یک هدف بلندمدت است و اگر قرار است سند تحول بنیادین اینچنین محقق شود باید فاتحه آن را خواند، باید با یک تأنی به این نظام رتبه بندی نگاه کرد و آموزش و پرورش را با وزارت علوم با هم نگاه کرد چرا که معلم از جنس استاد دانشگاه، پژوهشگر و فناوران است و ابتدا نگاهمان را اصلاح کنیم سپس برای معلم تصمیم بگیریم.