سراج معلم

لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم-لا موثر فی الوجود الا الله -امام خامنه ای:ان‌شاءالله تا ۲۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت

سراج معلم

لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم-لا موثر فی الوجود الا الله -امام خامنه ای:ان‌شاءالله تا ۲۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت

سراج معلم

هدف دادن اطلاعاتی در مورد دین و دنیاست
امیرالمومنین در حدیثی زیبا در راستای بصیرت افزایی می فرمایند: « کور آن کسی نیست که چشم ندارد ، بلکه کسی است که بصیرت ندارد. (کنزالعمال حدیث 1220) امام صادق(ع) می فرماید: عموی ما عباس بن علی، بصیرتی نافذ و استوار داشت. تعریفی بسیار زیبا از بصیرت : ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ مقام معظم ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺗﺮﺑﯿﺖﮐﻨﯿﻢ. آقا ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ: ﻣﻨﻈﻮﺭﺗﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ؟ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ: ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﮐﻪ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﻮﻻﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﻟﯿﺸﺎﻥ... آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ: ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ. ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﺑﺼﯿﺮ, ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﺷﺘﺮ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ امیرالمؤمنین (علیه سلام) ﺩﺭ ﻭﺻﻔﺶ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: مالک ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺍگرﺩﺭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻭ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﺎﯾﺪ، ﺩﻗﯿﻘﺎ" ﮐﺎﺭﯼ را ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺰﺩ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﺑﻮﺩ، ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻣﯿﮑﺮد... ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﻮﻻﯾﺖ هم ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ عمل کنی به نقل از qaemworld.blog.ir - هرگونه برداشت از این وبلاگ حتی بدون ذکر منبع آزاد است!

آخرین نظرات

شرح صدر و قساوت قلب

جمعه, ۲۶ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۰۱ ب.ظ

خداوند در آیه 125 سوره انعام در ادامه بیان اراده حق و مشیت پروردگار می فرماید:" هر کس را که خدا بخواهد هدایتش کند, دلش را برای پذیرفتن اسلام می گشاید ]به او شرح صدر می دهد[ و هر کس را که خدا بخواهد گمراهش کند, دلش را سخت تنگ می گرداند, گویا از قبول حق به آسمان می گریزد".

در توضیح شرح صدر:

الف- خداوند این نعمت بزرگ را بر پیامبرش منت می گذارد:" الم نشرح لک صدرک".

ب‌- هنگامیکه خداوند موسی(ع) را مأمور به هدایت فرعون می کند, اولین درخواستش از خداوند شرح صدر است و عرض می کند که:" رب اشرح لی صدری و یسرلی امری و احلل عقدة من لسانی یفقهوا قولی".

ج‌- پیامبر(ص) می فرماید شرح صدر نوری است که خدا در دل هر کس که بخواهد می افکند و در پرتو آن, روح او وسیع و گشاده می شود و از پیامبر سؤال شد آیا شرح صدر نشانه ای هم دارد؟ حضرت فرمودند آری, نشانه اش توجه به سرای جاویدان و دل کندن از دنیا و آماده شدن برای مرگ است.

د‌- خداوند در آیه 22 سوره زمر , شرح صدر را مقابل قساوت قلب می داند و می فرماید وای بر آنها که قلب های سخت و نفوذ ناپذیری دارند و ذکر خدا در آنها اثر نمی کند.

ه‌- از مواردی که در رسیدن به شرح صدر مؤثر هستند می توان از همنشینی با صالحان, خودسازی, تهذیب نفس, پرهیز از گناه, پرهیز از خوردن غذای حرام و یاد کردن خدا را می توان نام برد و جهل و گناه و لجاجت و جدال با خداوند وهمنشینی با بدان و گناهکاران و دنیا پرستان نیز باعث تنگی روح و قساوت قلب می شوند.

و‌- حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) می فرماید: " اشکها خشک نمی شود مگر به خاطر سختی دلها و دلها سخت و سنگین نمی شود مگر به خاطر فراوانی گناه.

ز‌- خدای تعالی به حضرت موسی(ع) می فرماید ای موسی آرزوهایت را در دنیا دراز مکن که قلبت سخت و انعطاف ناپذیر می شود. سنگدلان از من دورند.

در آیات سوره انعام قساوت قلب مشرکین بدین صورت بیان می شود که آنها:

الف- حلال خدا را حرام کردند,از جمله گوشت بعضی حیوانات.

ب‌- فرزندان خود را به پای بت ها قربانی کردند تا آنجا که کشتن بچه های خود را یکنوع افتخار می دانستند.( آیه 137)

ج‌- گناه شرک خود را به خداوند نسبت می دهند و می گویند اگر خدا نمی خواست , ما و پدرانمان مشرک نمی شدیم.( آیه 148)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">