سراج معلم

لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم-لا موثر فی الوجود الا الله -امام خامنه ای:ان‌شاءالله تا ۲۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت

سراج معلم

لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم-لا موثر فی الوجود الا الله -امام خامنه ای:ان‌شاءالله تا ۲۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت

سراج معلم

هدف دادن اطلاعاتی در مورد دین و دنیاست
امیرالمومنین در حدیثی زیبا در راستای بصیرت افزایی می فرمایند: « کور آن کسی نیست که چشم ندارد ، بلکه کسی است که بصیرت ندارد. (کنزالعمال حدیث 1220) امام صادق(ع) می فرماید: عموی ما عباس بن علی، بصیرتی نافذ و استوار داشت. تعریفی بسیار زیبا از بصیرت : ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ مقام معظم ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺗﺮﺑﯿﺖﮐﻨﯿﻢ. آقا ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ: ﻣﻨﻈﻮﺭﺗﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ؟ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ: ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﮐﻪ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﻮﻻﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﻟﯿﺸﺎﻥ... آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ: ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ. ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﺑﺼﯿﺮ, ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﺷﺘﺮ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ امیرالمؤمنین (علیه سلام) ﺩﺭ ﻭﺻﻔﺶ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: مالک ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺍگرﺩﺭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻭ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﺎﯾﺪ، ﺩﻗﯿﻘﺎ" ﮐﺎﺭﯼ را ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺰﺩ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﺑﻮﺩ، ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻣﯿﮑﺮد... ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﻮﻻﯾﺖ هم ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ عمل کنی به نقل از qaemworld.blog.ir - هرگونه برداشت از این وبلاگ حتی بدون ذکر منبع آزاد است!

آخرین نظرات

۴۰۶ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است


پاسخ جامع فنی دکتر فریدون عباسی به مسائل فنی مطرح شده توافق وین

کدام یک از صحبت های صالحی در مجلس صحت ندارد؟ / برنامه حساب شده در خرابکاری هسته ای چه بود؟ / برنامه ایران برای تبدیل شدن به یک راکتور ساز و تولید کننده سوخت هسته ای در دنیا چه بود و سرنوشت آن در دولت یازدهم چه شد؟

یعنی اگر همان روند ادامه پیدا می کرد می شد تا سال ۹۴ کار تست و تایید صنعتی IR۸ را به پایان برسانیم و در یک بازه ۳ ساله تعداد ۳ هزار سانتریفیوژ نسل هشتم را تولید کنیم. این کار شدنی بود چرا که ما تجربه ساخت IR۲M را داشتیم و با استفاده از آن تجربه این کار امکان پذی بوده است.

مصطفی ظاهری - رجانیوز: روز گذشته پس از صحبت های دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مجلس شورای اسلامی به سراغ دکتر فریدون عباسی از دانشمندان هسته ای که سابقه ریاست این سازمان را نیز عهده دار هستند رفتیم و مصاحبه تفصیلی در خصوص اظهارات فنی ای که آقای صالحی داشتند برای شفاف سازی بیشتر کردیم که در ادامه شرحی از این مصاحبه خواهد آمد و متن کامل مصاحبه نیز به زودی در رجانیوز منتشر خواهد گردید.

 آسوشیتد پرس نوشت: زمانی که مذاکرات در خصوص فوردو به بن بست رسید، "ارنست مونیز" پیشنهاد داد: اجازه دهید ایرانی‌ها به تندروهایشان بگویند که فوردو را (باز) نگه می‌دارند اما این تاسیسات را به پایگاه تحقیقاتی تبدیل کنید که فقط با ایزوتوپ‌های پزشکی بچرخد

به گزارش «نسیم»، به نقل از "آسوشیتد پرس"، زمانی که مذاکره کنندگان ایران و1+5 به دنبال توافقی بودند، در خصوص سایت غنی سازی فوردو به بن بست رسیدند، فوردو سایتی است که در زیر کوه‌ها پنهان شده و تقریبا نسبت به حملات آمریکایی و اسرائیلی مصونیت دارد.

آمریکا می خواست این تاسیسات بسته شود اما رهبر ایران اصرار داشت که هیچ یک از تاسیسات تحقیقاتی بسته نخواهد شد. بنابراین دانشمند هسته ای آمریکا، با موهای خاکستری وارد میدان شد و گفت: اجازه دهید ایرانی ها به تندروهایشان بگویند که فوردو را (باز) نگه می دارند اما این تاسیسات را به پایگاه تحقیقاتی تبدیل کنید که سانتریفیوژهایش به جای اورانیوم غنی سازی شده فقط با ایزوتوپ های بی خطر پزشکی  بچرخند.

ارنست مونیز، که به وزیر انرژی امریکا منصوب شد نقش موثری در تحقق این توافق ایفا کرده است و حالا هم اوباما به او روی اورده است تا بتواند این توافق را به کنگره ای شکاک بفروشد.

نقش مونیز در توافق از فوریه شروع شد یعنی زمانی که تهران به واشنگتن اعلام کرد علی اکبر صالحی را در دور بعدی مذاکرات همراه خواهد داشت. اوباما هم خیلی زود مونیز را همتای صالحی کرد. هر دو این افراد در دانشگاه تکنولوژی ماساچوست بوده اند و مونیز سالهاست که در این دانشگاه تدریس می کند و صالحی هم در این دانشگاه مهندسی هسته ای خوانده است.

مونیز و صالحی قبل تر از مذاکرات همدیگر را ندیده بودند اما بلافاصله پس از دیدار در سواحل ژنو با هم اخت شدند و در هتل شام خوردند از همکاران مشترکشان در دانشگاه سخن گفتند . همین باعث شد تا یخ بین مذاکره کنندگان بشکند و طرفین از میز پرتنش مذاکرات فاصله بگیرند.

رابرت مالی، یکی از مقامات ارشد تیم امنیت ملی کاخ سفید که بخشی از تیم مذاکره کننده است می گوید: مونیز خیلی به پروتکل های دیپلماتیک محصور نبود و خیلی زود سر شوخی را با ایرانی ها باز کرد و ایرانی ها نیز واکنش مثبتی به شوخی های او داشتند

سخت آشفته و غمگین بودم

به خودم می گفتم:
بچه ها تنبل و بد اخلاقند
دست کم میگیرند،
درس ومشق خود را…
باید امروز یکی را بزنم، اخم کنم
و نخندم اصلا
تا بترسند از من
و حسابی ببرند…

خط کشی آوردم،
درهوا چرخاندم...

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، در ماه مبارک رمضان و پیش از این جمعه‎ها برنامه ای با عنوان «از لاک جیغ تا خدا» از شبکه‌ی دو سیما پخش می‎شود. این برنامه قصد دارد با هدف تکریم حجاب و بانوان محجبه، با افرادی که به تازگی موفق به بهره مندی از پوشش چادر شده اند، گفتگو کند. الگوسازی برای جامعه دختران و زنان کشور و نیز ارائه حجاب برتر از اهداف این برنامه است..شاید برای برخی سوال باشد که اصلا موضوع این برنامه پیرامون چیست؟باید گفت سالهاست همه‌ی ما برای رفع مشکلات فرهنگی از جمله حجاب و پوشش بانوان ایرانی دغدغه ای داشته‌ایم.کارگردان جوان وخوش ذوق این برنامه توانسته گوشه‌ای از این دغدغه را برای نخستین بار درتاریخ صداوسیما، به شکل مناسب پاسخ دهد. به همین دلیل سراغ هاشم تفکری بافقی کارگردان تهیه کننده برنامه از لاک جیغ تا خدا رفتیم ومتن زیر مشروحی از حرف های وی می باشد.

 

لاک‌ها مانع تحقق آخرین مرحله رسیدن به خدا می‌شوند

 

هاشم تفکری بافقی گفت: برای ساخت این برنامه سه سال جنگیدم برای اینکه بگویم دوران تولید برنامه‌هایی با محوریت کارشناسان مذهبی گذشته است و باید با طرح جدیدی کار را برای مخاطبان تولید کنیم. من در وهله اول اسم خاصی در نظرم نبود و قصد نداشتم اسمی را که مخاطب قبلاً شنیده بود برای این اثر بگذارم. اما در یکی از برنامه‌های ضبط آزمایشی یکی از خانم‌ها، قصه بسیار جالبی در ارتباط شخصی خودش با خداوند داشت.این خانم معتقد بود که لاک‌ها مانع تحقق آخرین مرحله رسیدن به خدا می‌شوند و در عین حال می‌گفت: "من لاک‌هایم را بسیار دوست داشتم مخصوصاً لاک‌های جیغ را". برای اولین بار در همان جا بود که این جرقه در ذهن من ایجاد شد و نام برنامه را از اینجا گرفتم و با اجازه آن شخص «از لاک جیغ تا خدا» را برای این مجموعه انتخاب کردیم.

 

 من نیز یک «لاک جیغی» هستم

 بررسی‌های «نسیم» نشان می‌دهد میزان اشتغالزایی خالص در ۷۰۰ روز فعالیت دولت تدبیر علی‌رغم شعارهایی که داده شده منفی ۶.۶ درصد است/ چرا دولت یازدهم نتوانست شغلی برای جوانان ایرانی دست و پا کند؟ آیا ایجاد شغل هم به نتیجه مذاکرات ربط دارد؟

 "ایجاد اشتغال برای جوانان" از جمله مهمترین شعارهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در ایام انتخابات 92 بود، که در این بین حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب مردم هم از این قاعده مسثنی نبود. روحانی که سهم بالایی برای شعارهای اقتصادی در بین وعده های انتخاباتی خود قائل بود، در بدو به دست گرفتن سکان دستگاه اجرایی کشور از وضعیت اشتغالزایی از دولت قبل انتقاد کرد و وعده داد که جوانان در دولت وی راحت تر از گذشته به مشاغل مختلف دست پیدا کنند.

اما با گذشت بیش از 700 روز از فعالیت دولت تدبیر و امید وضعیت اشتغالزایی دولت یازدهم نه تنها بهتر از دولتهای گذشته نبوده است، بلکه بنابر آمارهای رسمی بدتر هم شده است. مرکز آمار ایران در جدیدترین آماری که از وضعیت اشتغالزایی در فصل بهار اعلام کرده است، به نکات تامل برانگیزی در این زمینه اشاره کرده که نشان از وضعیت بغرنج ایجاد شغل در دولت تدبیر و امید دارد.

به گزارش نسیم، طبق اعلام مرکز آمار تعداد شاغلان در پایان بهار 94 چیزی در حدود 21 میلیون و 860 هزار و 836 نفر بوده است. این در حالی است که در ابتدای دولت تدبیر و امید این مقدار چیزی در حدود 22 میلیون و 191 هزار و 144 نفر بوده که نشان از بیکار شدن چیزی در حدود 330 هزار نفر در دولت یازدهم را دارد. با یک محاسبه ساده در خصوص میزان اشتغالزایی در دولت یازدهم می توان به دست آورد، این 330 هزار نفر بیکار شده چیزی در 6 درصد از کل افراد شاغل جامعه را تشکیل می دهد، بنابراین با توجه به جهت منفی که ایجاد شغل در دولت تدبیر و امید داشته است، وضعیت اشتغالزایی در دولت یازدهم چیزی در حدود 6.6- می باشد. این عدد میزان اشتغال خالص در دولت یازدهم است، در حالی که مسئولان این دولت بارها با انتقاد از میزان اشتغالزایی در دولت قبل با مطرح کردن اشتغال خالص صفر در بین سالهای 84 تا 91 از وضعیتی که در آن سالها وجود داشته انتقاد کرده اند.

حجت الاسلام روحانی در یکی از این انتقادات در ضیافت افطاری که برای فعالان رسانه ای تدارک دیده بود اعلام کرد، که وضعیت اشتغال خالص در دولت قبل صفر بوده است.

این انتقادات درست شبیه انتقادات مسعود نیلی مشاور اقتصادی در سال 92 و در برنامه پایش بود که اعلام کرده بود در دولت گذشته ظرف هشت سال سالانه تنها 14 هزار شغل ایجاد شده که این رقم میزان اشتغال خالص را به عدد صفر میل می دهد.

 به هر حال جدا از این که دولتهای گذشته عملکرد بسیار ضعیفی در حوزه اشتغالزایی از خود به جا گذاشته اند، اما دولت یازدهم علی رغم انتقادهایی که در این زمینه به دولتهای قبلی وارد ساخته و شعارهایی که در این زمینه داده است، با گذشت حدود دو سال از فعالیت خود عملکردی به مراتب ضعیف تر از دولت های قبلی در حوزه اشتغالزایی به جا گذاشته است. وضعیت اشتغالزایی منفی 6.6 درصدی در این دولت با وجود به کار گیری افرادی مانند، مسعود نیلی، محمد باقر نوبخت و حسن طایی در دولت که هر کدام در این زمینه ادعایی دارند، یک رکورد محسوب می شود و متاسفانه بار دیگر این نگاه را به جامعه متبادر می کند که دولت ایجاد شغل برای جوانان را هم منوط به نتیجه مذاکرات هسته ای کرده است. باید دید عملکرد محمد جواد ظریف و همکارانش در وین به چه شکل خواهد انجامید و آیا در صورت نتیجه بخش بودن و یا عدم نتیجه داشتن مذاکرات، وضعیت اشتغالزایی در دولت تدبیر و امید بهتر از گذشته خواهد شد، یا خیر؟

 

روزنامه‌های زنجیره‌ای الکی خوش برای چندمین بار و این بار به خاطر تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت جشن گرفتند!
روزنامه‌های شرق، آفتاب، آرمان، اعتماد، ایران، فرهیختگان، اطلاعات و... از جمله این روزنامه‌ها بودند که برخی از آنها تمام صفحه اول خود را به قطعنامه مذکور اختصاص دادند.
تیتر اول روزنامه‌های مذکور به شرح زیر است:
- فرهیختگان: دیوار تحریم آوار شد
- آفتاب یزد: مهر تأیید بر لغو تحریم‌ها
- اطلاعات: تحریم‌های ظالمانه فرو پاشید
- ایران: رأی قاطع شورای امنیت به پایان تحریم‌ها
- آرمان: قطعنامه‌ها، حالا کاغذ پاره‌اند
- اعتماد: جهان به فصل پایان تهدید ایران «آری» گفت
- شرق: فرجام نبرد دیپلمات‌ها؛ قطعنامه لغو تحریم تصویب شد
برخلاف ادعای این نشریات، قطعنامه جدید شورای امنیت ضمن تجمیع و فربه کردن همه قطعنامه‌های قبلی، مکانیزم ماشه درباره برگشت‌پذیری سریع تحریم‌ها را با کوچک‌ترین بهانه حاکم می‌کند در حالی که به اعتبار «برجام» قرار است ضمن خروج 9700 کیلوگرم از اورانیوم غنی شده ایران از کشور (از مجموع 10 هزار کیلوگرم- 97 درصد کل مواد غنی‌شده)، دو سوم سانتریفیوژهای ایران نیز برچیده شود و همزمان تحریم‌های تسلیحاتی شدید که رکن اصلی تحریم‌هاست، با شدت بیشتر ادامه پیدا کند.
اما صرف نظر از این واقعیت‌ها، نکته قابل تأمل دیگر این است که جریان رسانه‌ای مذکور 2 سال پیش نیز مدعی بود با توافق ژنو «فتح‌الفتوح بزرگ» صورت گرفته و توافق بزرگ قرن به دست آمده و تحریم‌ها شکاف برداشته و فرو پاشیده است. اما هم سخنگوی دولت و هم وزیر نفت از افزایش تحریم‌ها یا عدم انجام برخی تعهدات غرب (طبق توافق ژنو) خبر دادند و 130 تحریم جدید علیه ایران اعمال شد؛ همچنان که در بازار و اقتصاد کشور هیچ اتفاق درخوری در زمینه رونق تولید یا خروج از رکود پدید نیامد.
آیا عجیب نیست که جریان رسانه‌ای مذکور هر چند یک بار از فروپاشی تحریم‌ها خبر می‌دهد اما پس از 2 سال هیچ خبر جدی و واقعی در این باره منتشر نشده است؟!

سرویس سیاسی- 
در حالی که قرار بود توافق هسته‌ای زمینه آزادسازی 150میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را فراهم کند، یک جریان خاص سعی دارد سقف انتظارات از توافق را به چشیدن طعم سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر مک دونالد تقلیل دهد! 
«جهان به‌ایران سلام کرد»! «خجسته باد این پیروزی»! «پیروزی بدون جنگ»! «آغازعصر ایرانی»! «ایران بر قله توافق»! «پیروزی استقامت، شکست‌تحریم»! «جهان تغییر کرد»! «پیروزی تاریخی ملت ایران»! «گل‌صدبرگ توافق‌شکفت»!«کلید تدبیر قفل تحریم‌ها را گشود»! «خورشید درخشان شد، تا باد چنین بادا»! «دنیا به احترام ایران ایستاد»! «کلید چرخید، ایران خندید»! «تدبیر کارساز شد، توافق تاریخی»! «فتح‌الفتوح دیپلماسی ایران»! «پیروزی ایران در جنگ اراده‌ها»! «تثبیت ایران هسته‌ای با ایستادگی ملت»! «تاریخ ورق خورد»! و... اینها تنها چند نمونه از تیترهای پرطمطراقی است که پس از پایان مذاکرات هسته‌ای در وین، رسانه‌های داخلی انتخاب کرده و به خورد مخاطبان خود دادند. 

یک روزنامه اصلاح طلب در گزارشی مدعی شده است که محمد هاشمی یکی از افرادی بوده که به طرح حضور ۳۰ درصدی زنان در مجلس رای نداده است! مجله مهر: چندی پیش یک حزب جدید اصلاح طلب با نام حزب جمعیت زنان مسلمان نواندیش شروع به کار کرد و در اولین جلسه عمومی خود جمعی از زنان اصلاح طلب را برای سخنرانی دعوت کرد. 

 یک روزنامه اصلاح طلب در گزارشی که از این نشست ارائه کرده،  نهضت ثبت‌نام حداکثری تا رسیدن به سهمیه ٣٠ درصدی را اولویت اصلی این زنان برای انتخابات مجلس اعلام نموده و در ادامه، صحبت های سخنرانان این نشست را نیز منتشر کرده است. این روزنامه در بخشی از گزارش خود می نویسد: سخنران بعدی «فائزه هاشمی» بود. او هم با خرده‌گرفتن از رد طرح سهمیه ٣٠ درصدی زنان از مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام فاش کرد که دونفر در مجمع به این طرح رأی ندادند و عامل رد شدن آن بودند. او گفت: «خودمان هم فکر می‌کردیم که چون آقای هاشمی به‌عنوان رئیس مجمع از این موضوع دفاع کرد حتما رأی خواهد آورد. ولی رأی نیاورد. با شرمندگی باید بگویم که یکی از کسانی که رأی نداده، عموی من {محمد هاشمی} بوده است. اگر می‌دانستم ایشان رأی نمی‌دهد می‌رفتیم لابی می‌کردیم! دیشب متوجه شدم که یکی از آن دونفر عموی من محمد هاشمی، بوده است.»
 
گفتنی است مولاوردی در سخنان چند روز پیش خود گفته بود: ما سعی کرده‌ایم که این مسئله را در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرده تا زنان سهمیه ۳۰ درصدی در مجلس داشته باشند که متاسفانه در صحن علنی مجمع با اختلاف دو رای، رای لازم را کسب نکرد. بلافاصله با مقام معظم رهبری مکاتبه کردم که امیدوارم در زمان ابلاغ سیاست‌های انتخابات مجلس، این مسئله در نظر گرفته شود.
 
با توجه به این اظهارات مشخص است که این طرح در دولت حسن روحانی و پس از سال ۹۲ رای نیاورده است.
 
اما نکته جالب ماجرا نگاه به اعضای مجمع تشخیص مصلحت و زمان انتخاب آن ها است. با توجه به حکمی که در سایت اطلاع رسانی رهبر انقلاب آمده است افراد زیر به عنوان عضو حقیقی به عضویت شورا درآمده اند: آقای غلامرضا آقازاده، آقای علی آقامحمدی، آقای محمد جواد ایروانی، آقای محمدرضا باهنر، آقای غلامعلی حداد عادل، آقای حسن حبیبی، آقای داود دانش‌جعفری، آقای پرویز داودی، آقای محسن رضایی، آقای محمدحسین صفارهرندی، آقای حبیب‌الله عسگراولادی، آقای محمدرضا عارف، آقای محمد فروزنده، آقای سیدحسن فیروزآبادی، آقای علی لاریجانی، آقای حسین مظفر، آقای حسین محمدی، آقای سیدمصطفی میرسلیم، آقای سیدمرتضی نبوی، آقای علی اکبر ولایتی، آقای صادق واعظ زاده و آقای احمد وحیدی.
 
همان طور که مشخص است محمد هاشمی از سال ۹۰ عضویتی در مجمع تشخیص مصلحت ندارد و مشخص نیست چگونه این روزنامه به نقل از فائزه هاشمی مدعی شده است که وی به این طرح رای نداده است. 

۵+۱ و ایران در نهایت و پس از مذاکراتی طولانی به یک توافق دست یافتند؛ هم اکنون همه نگاه ها به سمت اجرایی شدن تعهدات از سوی طرفین مذاکره است، تعهداتی که باید دقیقا مورد بررسی و موشکافی قرار گیرد.

خبرگزاری فارس: ۷۰ نکته درباره «توافق برجام»/ موشکافی برخی تعهدات ایران در وین
خبرگزاری فارس: دکتر فواد ایزدی* _ دکتر ابوذر گوهری مقدم**:

 پس از سال‌های طولانی مذاکره و فراز و نشیب‌های مختلف، درنهایت جمهوری اسلامی ایران توانست به متنی مشترک پیرامون برنامه هسته‌ای خود، تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یابد. حصول این توافق مسلماً ناشی از تجربیات سال‌های متمادی نظام در مورد برنامه هسته‌ای، مقاومت مردم، اجماع داخلی نخبگان و تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور بوده است. سند برجام همانند همه اسناد و توافقات بین‌الملی از ابعاد مختلف قابل‌بررسی و تحلیل است.

آنچه در گزارش حاضر موردبررسی قرارگرفته است اهم نکات توافق هسته‌ای (برجام) و ذکر نقاط قوت و ضعف این توافق و نیز بیان مطالبی در مورد اجرای این برنامه جامع است.

1- در پیوست چهارم توافق و در ماده ششمِ بخش کمیسیون مشترک، جمهوری اسلامی رسماً پذیرفته است که دستورالعمل INFCIRC/254 را اجرا خواهد کرد. این دستورالعمل، شامل محدودیت‌های صادراتی و فهرست اقلامی است که توسط باشگاه تولیدکننده صنعت هسته‌ای (nuclear supply group) تهیه‌شده است- عمدتاً این موارد فراتر از مفاد NPT پروتکل الحاقی است. بر این اساس فهرستی طولانی و مفصل شامل مواد، تجهیزات و فنّاوری‌ها برای کنترل صادرات به کشورهای مختلف تهیه‌شده است. بر اساس برجام، ایران توافق کرده است که زیر چتر نظارت کنترل صادرات گروه NSG قرار گیرد و واردات و صادرات کلیه مواد، تجهیزات و تکنولوژی‌هایی که در لیست کنترلی این گروه آمده است باید کنترل شود. بر این اساس ایران موظف است واردات هر یک از این اقلام را گزارش کنند تا اطمینان حاصل شود که برای اهداف هسته‌ای به کار نرفته است. این امر باعث می‌شود آژانس به بهانه کاربرد دوگانه این اقلام بتواند همواره ادعاها و اتهامات جدیدی علیه ایران مطرح کند.

نکته قابل‌ملاحظه آن است که بر اساس پذیرش دستورالعمل INFCIRC/254 ،تمام اطلاعات فروشنده این اقلام شامل آدرس، تلفن، ایمیل، و نیز واردکننده و کاربر نهایی، باید گزارش شود و فراتر از آن کشور صادرکننده باید کاربر نهایی را شناسایی کرده و راستی آزمایی کند. کل این فرایند باید قبل از صادرات طی شود.
* تاکنون ایران موظف بوده است مواد و تجهیزات مربوط به صنعت هسته‌ای را به آژانس گزارش کند ازاین‌پس، بر اساس برجام، ایران مجبور است دسترسی به تمام اماکنی که مواد موردنظر باشگاه NSG به آن واردشده است را نیز فراهم نماید. قابل ذکر است این اقلام در کل صنایع کشور کاربرد دارند. موادی نظیر دوربین‌های سرعت‌بالا، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای صنعتی، پمپ‌های تخلیه، انواع فلزاتی نظیر آلومینیوم، فولاد علاوه بر صنایع عادی، در صنایع نظامی نیز کاربرد داشته و طبعاً دسترسی به اماکن نظامی نیز باید میسر شود.

مسئله تحریم‌ها

رهبر انقلاب در دیدار اخیر با دانشجویان، چند مطالبه‌ی محوری مرتبط با نقش گفتمان‌سازی دانشجویان را مطرح فرمودند؛ از جمله تأکید بر گفتمان‌سازی دانشجویان در موضوع اقتصاد مقاومتی، اهمیت نقش تصمیم‌سازی دانشجویان و الزامات تأثیرگذاری در این زمینه و همچنین ضرورت تعامل بیشتر با بدنه‌ی دانشجویان، جذب بیشتر دانشجویان در تشکل­ها، اثرگذاری بیشتر تشکل‌ها بر محیط دانشگاه و به تبع آن تأثیر دانشجویان بر محیط کشور. نظر به اهمیت این موارد و کم‌رنگ شدن نقش گفتمان‌ساز تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه­ها، در این یادداشت به‌دنبال تبیین اهمیت این نقش و جایگاه آن در منظومه‌ی سیاسی جمهوری اسلامی هستیم.

 * هدف غایی حکومت دینی
آن‌گونه که از مبانی انقلاب اسلامی برداشت می‌شود، هدف غایی حکومت اسلامی تعالی انسان و سعادت اوست و همه‌ی عرصه‌ها و مسائل دیگر به‌نوعی در خدمت این عرصه قرار می‌گیرد. به‌عنوان صریح‌ترین مثال،مقدمه‌ی قانون اساسی، کارکرد اقتصاد را رفع نیازهای انسان در جریان رشد و تکامل او دانسته و این عرصه را وسیله‌ای در این جهت تعریف کرده است.

گزارش تصویری | دیدار جمعی از دانشجویان با رهبر انقلاب

امیرالمؤمنین علی  علیه السلام :

إنَّما لِلعَبدِ مِن صَلاتِهِ ما أقبَلَ عَلَیهِ مِنها بِقَلبِهِ؛

براى بنده از نمازش آن مقدارى مى‏‌ماند که در آن، حضور قلب داشته است.

خصال، ص ۶۱۳، ح ۱۰؛ شناخت‌نامه نماز، ج 2، ص 468

جریان خاص بالاخره درباره ارتباط تحریم و اعتراضات خیابانی سخن گفت! یک اشتباه در طرز نگاه به مفاسد اقتصادی و «اسلام رحمانی»؛ فراشیعه با چاشنی لیبرالیسم از جمله مطالب امروز بسته گزارش تحلیلی فارس هستند.
خبرگزاری فارس: جریان خاص بالاخره درباره ارتباط تحریم و اعتراضات خیابانی سخن گفت!/ «اسلام رحمانی»؛ فراشیعه با چاشنی لیبرالیسم
بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 ***

«اسلام رحمانی»؛ فراشیعه با چاشنی لیبرالیسم

مقام معظم رهبری در دیدار اخیری که با دانشجویان داشتند به مفهوم «اسلام رحمانی» اشاره کرده و فرمودند: اصطلاح اسلام رحمانی که این روزها رایج شده است از ترکیب دو کلمه زیبا بوجود آمده اما معنای واقعی آن چیست؟ آیا منظور این است که برخلاف قرآن که انسان‌ها را به مؤمن، کافر، دشمن و دوست تقسیم می کند باید با همه انسانها، صرفاً با رحمت برخورد کرد؟ و با کسانی که با اسلام و ملت ایران دشمنی می کنند، بر خلاف فرمان پروردگار با محبت، مودّت و مَعدِلَت رفتار کرد؟

چادر

موسسه مالیه بین‌المللی اعلام کرد، قرارداد هسته‌ای به ایران امکان دسترسی دوباره به 150 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده‌اش و سیستم مالی جهانی را می‌دهد.
خبرگزاری فارس: رقم دارایی‌های مسدود شده ایران 150 میلیارد دلار است

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از فایننشال تایمز، برداشته شدن تحریم‌های ایران احتمالا سبب افزایش تولید نفت این کشور و تقویت فشار‌های مالی بر دیگر صادرکنندگان منابع هیدروکربنی خواهد شد.

موسسه رتبه‌بندی مودیز در گزارشی اعلام کرد، برآورد افزایش تولید نفت ایران به میزان یک میلیون بشکه طی یک یا دو سال «به نحو اجتناب‌ناپذیری قیمت‌ها را کاهش خواهد داد.» و اعتبار صادرکنندگان با منابع مالی ضعیف نظیر روسیه، ونزوئلا، نیجریه، بحرین و عمان را کاهش خواهد داد.

مودیز در ادامه به نقل از موسسه مالیه بین‌المللی عنوان کرد، قرارداد هسته‌ای که به ایران امکان دسترسی دوباره به 150 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده‌اش و سیستم مالی جهانی را می‌دهد، می‌تواند تولید نفت این کشور را تا سال 2017 به 4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

ایران به سرعت می‌تواند 30 میلیون بشکه نفت از محل ذخایر خود بر روی دریا را به بازارهای جهانی سرازیر کند و درصورتی که هیچ تقاضای متناظری وجود نداشته باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

این افزایش مورد انتظار در تولید نفت ایران می‌تواند پیش‌بینی پیشین این موسسه مبنی بر افزایش 5 دلاری قیمت نفت در سال 2016 را تضعیف کند.

مودیز با اشاره به برآورد مقامات ایرانی مبنی بر نیاز به 230 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای بازگردان تولید 5 ساله ضعیف نفت به حالت اولیه، تصریح کرد، جبران سرمایه‌گذاری‌های اندک سال‌های گذشته ایران زمان‌بر خواهد بود.

 

بر اساس گزارش مودیز، بهبود تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس نظیر بحرین و عمان با کاهش بیشتر قیمت نفت ممکن است کندتر شود یا حتی بدتر شود.

چهار بار کلمه "تعلیق" در برجام آمده است - وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه علنی مجلس اعلام کرد که در هیچ جای متن برنامه جامع اقدام مشترک از لفظ "تعلیق" استفاده نشده است؛ اظهارنظری که به نظر دقیق نمی‌رسد

بررسی‌های «نسیم» مشخص می‌کند که در متن برنامه جامع اقدام مشترک، چهار بار از لفظ "تعلیق Suspend" استفاده شده است که همه آنها نیز مربوط به بخش تحریم‌های علیه ایران است. همچنین ۱۱ بار از لفظ "توقف موقت Cease" استفاده شده است.

یک

دو

سه

چهار

برهنگى و گسترش فحشا و کاهش نرخ جمعیت

به محض آنکه هر یک از اعضاى خانواده سکولار بفهمند در بى حیایى چه لذت هاى دنیایى پیدا و پنهانى وجود دارد، هیچ مانعى نمى تواند آنها را از کسب حداکثرى آنها منصرف گرداند و این خود منجر به پدیده اى به نام برهنگى مى شود که خود به طریق عکس، باعث مى شود عشق و شور و احساسات مرد نسبت به زن کاهش یابد.

خبرگزاری فارس: برهنگى و گسترش فحشا و کاهش نرخ جمعیت

4ـ3. برهنگى و گسترش فحشا و کاهش نرخ جمعیت: یکى دیگر از این تأثیرات سکولاریزیشن خانواده، برهنگى اعضاى خانواده است که با بدحجابى، بى حجابى، بى عفتى و بى بندوبارى تبلور مى یابد. اعضاى خانواده اى که زیر سیطره سکولاریسم اند و در زندگى شان خدا و معاد حضور ندارد و با خودنمایى و جلب توجه دیگران، مى کوشند شهوت ها را به سوى خویش جذب کنند، چه ارزشى مى توانند براى حیا و عفت قایل شوند؟ ازاین رو، به محض آنکه هر یک از اعضاى خانواده سکولار بفهمند در بى حیایى چه لذت هاى دنیایى پیدا و پنهانى وجود دارد، هیچ مانعى نمى تواند آنها را از کسب حداکثرى آنها منصرف گرداند و این خود منجر به پدیده اى به نام برهنگى مى شود که خود به طریق عکس، باعث مى شود عشق و شور و احساسات مرد نسبت به زن کاهش یابد. به همین دلیل، ویل دورانت مى گوید: «زنان بى شرم جز در موارد زودگذر، براى مردان جذاب نیستند... مرد جوان به دنبال چشمان پرحیاست... عفت، زن را توانا مى سازد که با جست و جوى بیشتر، عاشق خود را یعنى کسى که افتخار پدرى فرزندان او را خواهد داشت، برگزیند» (دورانت، 1354، ص 133ـ140).

براساس تحقیقات انجمن طب سنتی ایران، خاکشیر در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله رفع لک و جوش، دفع سنگ کلیه، رفع بدبویی دهان، افزایش وزن و ضد اسهال موثر است.
خبرگزاری فارس: خواص خاکشیر و کاربردهای درمانی آن
به گزارش خبرنگار بهداشت ودرمان فارس، درمان بیماریهای مختلف نیاز به برسی و تشخیص کامل توسط پزشک متخصص دارد اما برخی تجربیات استفاده از خاکشیر را در درمان برخی مشکلات و بیماری ها تایید کرده است.

کمک به بهبود جوش صورت

مخلوط 2 قاشق غذاخوری خاکشیر با عرق شاه‌تره، عرق کاسنی ترکیب خوبی برای درمان جوش‌های صورت است. برای استفاده از این مخلوط کافی است یک استکان از هر یک از عرق‌های گیاهی شاه‌تره وکاسنی را با هم مخلوط کرده و آن را با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر ترکیب کنید. نوشیدن این ترکیب علاوه بر آن‌که جوش‌های صورت را درمان می‌کند برای افرادی که دچار گرفتگی صدا هستند نیز موثر است. مدت درمان با این نسخه دست کم 3 هفته است و پس از این مدت نتایج بهبود به مرور در چهره بیمار نمایان می‌شود.

کمک به کنترل فشار خون

سخنگوی بان کی‌مون خبرداد:‌ بررسی نامه تمدید 5 ساله مکانیسم ماشه در روزهای آینده - احتمال 15 ساله شدن مکانیزم ماشه

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن تأیید دریافت نامه 1+5 و اتحادیه اروپا برای 15 ساله شدن دوره بازگشت فوری تحریم‌های ایران، گفت که این درخواست در روزهای آینده بررسی خواهد شد.

خبرگزاری فارس: سخنگوی بان کی‌مون خبرداد:‌ بررسی نامه تمدید 5 ساله مکانیسم ماشه در روزهای آینده / احتمال 15 ساله شدن مکانیزم ماشه
به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فرهان حق» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانس خبری روز دوشنبه، خبر پیشین آسوشیتدپرس در خصوص نامه‌نگاری 1+5 و اتحادیه اروپا با دبیرکل سازمان ملل و اعلام موافقت با تمدید 5 ساله دوره بازگشت فوری تحریم‌های ایران را تأیید کرد.نامه 1+5 به دبیرکل سازمان ملل برای تمدید 5 ساله مکانیسم ماشه

یکی از خبرنگاران زن به تصویب قطعنامه 2231 در ساعات صبحگاهی به وقت نیویورک و 10 ساله بودن عمر مکانیسم ماشه در این قطعنامه اشاره کرد و توضیح سخنگو در خصوص مغایرت این بند و نامه تمدید 5 ساله را خواستار شد.فرهان حق پس از تأیید وجود چنین نامه‌ای، گفت که این نامه «مانند دیگر اسناد موجود در سازمان ملل، روند طبیعی خود را طی خواهد کرد و در چند روز آینده، در سامانه نامه‌نگاری سازمان ملل به گردش درخواهد آمد.»

شب‌جمعه بود که «وندی شرمن» معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، برای اولین بار از «تصمیم سیاسی» اعضای دائم شورای امنیت برای تمدید 5 ساله بند بازگشت فوری تحریم‌های ایران در قطعنامه جدید سازمان ملل خبر داده بود.

۱۴ نماینده مجلس در نامه‌ای به روسای جمهور و مجلس تأکید کردند: از آنجا که متن «جمع‌بندی مذاکرات» وین هنوز در داخل کشور به تصویب نرسیده است، حق هرگونه تحفظ و شرط درخصوص قطعنامه شورای امنیت برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ خواهد بود.
به گزارش فارس، 14 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره قطعنامه شورای امنیت، نامه‌ای به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور و علی لاریجانی رئیس مجلس نوشتند.
این نمایندگان خطاب به رئیس جمهور اظهار داشته‌اند: قانون حفظ و صیانت از دستاوردهای هسته‌ای که مفاد آن مورد تایید رئیس جمهور نیز هست و اخیراً به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و توسط رئیس محترم جمهور ابلاغ شده بر لزوم رعایت منافع و مصالح کشور و به ویژه رفع تحریم‌های ظالمانه و لزوم ادامه‌ تحقیق و توسعه علمی و فنی و حفظ اسرار نظامی تاکید ورزیده است.
14 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه خود با اشاره به اینکه مطابق این قانون و نیز اصول 77، 125 و 176 قانون اساسی، هر متنی که برای دولت جمهوری اسلامی ایران تعهدآور باشد محتاج تصویب در مراجع قانونی کشور است، تصریح کرده‌اند: بدیهی است از آنجا که متن جمع‌بندی وین که به «برجام» موسوم شده و مبنای قطعنامه شورای امنیت است، هنوز در داخل کشور به تایید و تصویب نرسیده است، در صورت طی مراحل قانونی نیز حق هرگونه تحفظ و شرط درخصوص این قطعنامه برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ خواهد بود.
گفتنی است غلامعلی حداد عادل، علیرضا زاکانی، احمد توکلی، علیرضا مرندی، غلامرضا مصباحی مقدم، حسینعلی شهریاری، محمد اسماعیل کوثری، علی اصغر زارعی، حسین نجابت، الیاس نادران، محمد دهقان، حجت‌الاسلام محمد آشتیانی، محمد حسین فرهنگی و سیدمسعود میرکاظمی این نامه را امضا کرده اند.

«چه متن تهیه‌شده در مذاکرات تصویب بشود و چه نشود...»

رهبر انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر از دست‌اندرکاران مذاکرات هسته‌ای تشکر کردند و با اشاره به ضرورت بررسی قانونی برای تصویب متن تهیه شده در مذاکرات هسته‌ای، چهار نکته‌ی مهم را فارغ از اینکه این متن به تصویب برسد یا نرسد بیان کردند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR این نکات را به شرح ذیل در دسترس مخاطبان قرار می‌دهد.

دریافت جدول: عکس | PDF
برای تصویب این متن، یک مسیر قانونیِ پیش‌بینی‌شده‌ای وجود دارد
که باید این مسیر را طی کند و خواهد کرد؛ ان‌شاءالله.
چه متن تهیه‌شده در مذاکرات هسته‌ای تصویب بشود و چه نشود...
اجر دست‌اندرکاران این مذاکرات طولانی و نفس‌گیر محفوظ است انتظار ما این است که دست‌اندرکاران، با دقّت مصالح را -مصالح کشور را، مصالح ملّی را- در نظر بگیرند و آنچه را تحویل ملّت خواهند داد، بتوانند با گردن افراشته، در مقابل خدای متعال هم ارائه بدهند.
اجازه‌ی هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای از این متن داده نخواهد شد جمهوری اسلامی، در زمینه‌ی حفظ قابلیّتهای دفاعی و امنیّتی خود -آن‌هم در این فضای تهدیدی که دشمنان برایش به‌وجود می‌آورند- هرگز تسلیم زیاده‌خواهی دشمن نخواهد شد.
ما از حمایت دوستانمان در منطقه دست نخواهیم کشید: از ملّت مظلوم فلسطین، از ملّت مظلوم یمن، از ملّت و دولت سوریه، از ملّت و دولت عراق، از مردم مظلوم بحرین، از مجاهدان صادق مقاومت در لبنان و فلسطین؛ [اینها] همواره مورد حمایت ما خواهند بود.
سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد ما با آمریکا در مورد مسائل گوناگون جهانی و منطقه‌ای مذاکره‌ای نداریم؛ در مورد مسائل دوجانبه مذاکره‌ای نداریم... سیاستهای آمریکا در منطقه با سیاستهای جمهوری اسلامی ۱۸۰ درجه اختلاف دارد.
 
*اجر دست‌اندرکاران این مذاکرات طولانی و نفس‌گیر محفوظ است