سراج معلم

لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم-لا موثر فی الوجود الا الله -امام خامنه ای:ان‌شاءالله تا ۲۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت

سراج معلم

لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم-لا موثر فی الوجود الا الله -امام خامنه ای:ان‌شاءالله تا ۲۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت

سراج معلم

هدف دادن اطلاعاتی در مورد دین و دنیاست
امیرالمومنین در حدیثی زیبا در راستای بصیرت افزایی می فرمایند: « کور آن کسی نیست که چشم ندارد ، بلکه کسی است که بصیرت ندارد. (کنزالعمال حدیث 1220) امام صادق(ع) می فرماید: عموی ما عباس بن علی، بصیرتی نافذ و استوار داشت. تعریفی بسیار زیبا از بصیرت : ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ مقام معظم ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺗﺮﺑﯿﺖﮐﻨﯿﻢ. آقا ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ: ﻣﻨﻈﻮﺭﺗﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ؟ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ: ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﮐﻪ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﻮﻻﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﻟﯿﺸﺎﻥ... آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ: ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ. ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﺑﺼﯿﺮ, ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﺷﺘﺮ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ امیرالمؤمنین (علیه سلام) ﺩﺭ ﻭﺻﻔﺶ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: مالک ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺍگرﺩﺭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻭ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﺎﯾﺪ، ﺩﻗﯿﻘﺎ" ﮐﺎﺭﯼ را ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺰﺩ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﺑﻮﺩ، ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻣﯿﮑﺮد... ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﻮﻻﯾﺖ هم ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ عمل کنی به نقل از qaemworld.blog.ir - هرگونه برداشت از این وبلاگ حتی بدون ذکر منبع آزاد است!

آخرین نظرات

1-قانون_اساسی جمهوری_اسلامی آموزش عربی را از مقطع راهنمایی تا پایان متوسطه اجباری و الزامی کرده است. منطق قانون اساسی در این الزام این بوده است که زبان عربی زبان قرآن  و معارف_اسلامی است و با زبان_فارسی هم آمیخته است. آنگونه که از این منطق فهمیده می شود هدف از آموزش زبان عربی ایجاد زیرساخت تعامل آحاد مردم با تعالیم دینی بوده است.

2-با این حال متاسفانه روند آموزش عربی در مدارس تنها نتیجه ای را که ندارد همین نتیجه مد نظر قانون اساسی است. انتظار می رود نوجوانان و جوانان کشور پس از شش یا هفت سال عربی خواندن بتوانند قرآن را از رو به درستی بخوانند، ترجمه آیات را بلد باشند. همچنین بتوانند با متن ادعیه اصلی دینی ما نظیر دعای_کمیل، دعای_ابوحمزه و... ارتباط برقرار کرده و آنها را بخوانند و بفهمند. نه تنها نظام آموزشی ما چنین نمی کند بلکه بعضا تغییر ریل داده و دنبال یاد دادن مکالمه_عربی و قواعد دستوری و امثال آن است.

3-اگر نظام آموزشی وظیفه اش را به درستی انجام بدهد یک فرصت طلایی را برای جوان فراهم کرده است : فرصت راز و نیاز و مناجات با خدا. روشن و شفاف است که خواندن دعای کمیل برای کسی که متن و ترجمه را خودش می فهمد با کسی که نمی فهمد زمین تا آسمان فرق می کند. اگر این فرصت را برای جوان فراهم کرده بودیم؛ یعنی برای او زمینه راز و نیاز و مناجات لذت بخش با درگاه الهی را فراهم کرده بودیم امروز قطعا میزان چالشهای فرهنگی و آسیب های اجتماعی مان کمتر بود. جوان مذهبی و مقداری عربی بلد ، خطا هم که بکند می رود در یک مجلسی و یا تنهایی و در یک مناجات با لذت معنوی توبه می کند. یک جوان معمولی چه باید بکند وقتی از این همه ادعیه زیبای ائمه معصومین و تعالیم دینی محروم است ؟

✳️آنگونه که می فهمم باید یاد دادن عربی در نظام آموزشی با هدف ایجاد توان برقراری ارتباط با تعالیم دینی صورت بگیرد. هدف هم باید این باشد که یک نوجوان بتواند قرآن کریم و ادعیه اصلی را بخواند و بفهمد و اگر نظام آموزش و پرورش همین یک کار را بکند به سعادت بخش زیادی از آحاد جامعه اسلامی کمک ویژه ای کرده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">